Την έντονη αντίδρασή τους απέναντι στα σχέδια της ΕΕ να χρεώνει τα πλοία που εισέρχονται στα ύδατά τους για εκπομπές αερίων του θερμ0κηπίου, εκφράζουν μεγάλα ευρωπαϊκά ναυτιλιακά κράτη, τονίζοντας ότι η πολιτική αυτή θα μπορούσε να εκτρέψει το θαλάσσιο εμπόριο μακριά από το μπλοκ.
Σε επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την οποία είδαν οι Financial Times, υπουργοί από επτά χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Ιταλίας, ζήτησαν την παύσης των σχεδίων για ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) από τον Ιανουάριο. Η επιστολή αναφέρει ότι η κίνηση κινδυνεύει να απομακρύνει τις επιχειρήσεις από τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ προσφέρει περιορισμένο περιβαλλοντικό όφελος.
Πόσο θα επιβαρυνθεί η ναυτιλία από το εμπόριο ρύπων
«Το καθεστώς ETS που θα τεθεί σε ισχύ το 2024 μπορεί να προκαλέσει εκπομπές σε άλλα μέρη του κόσμου και ακόμη και να αυξήσει τον όγκο των εκπομπών [αερίων του θερμοκηπίου] μέσω μακρύτερων διαδρομών για να αποφευχθούν οι προσεγγίσεις στα λιμάνια της ΕΕ», δήλωσαν οι υπουργοί.
Και ανέφεραν ότι αυτό θα μπορούσε επίσης να έχει «σοβαρές επιπτώσεις στους τομείς εισαγωγών και εξαγωγών μας» και στις επενδύσεις στα λιμάνια.
Τα σχέδια
Σύμφωνα με τα σχέδια για τη φορολόγηση των εκπομπών της ναυτιλίας εντός της περιορισμένης δικαιοδοσίας τους, οι Βρυξέλλες θα απαιτήσουν σύντομα από τους πλοιοκτήτες να αγοράζουν πιστώσεις για κάθε τόνο εκπομπών CO₂ που παράγουν σε ταξίδια μεταξύ δύο λιμένων της ΕΕ, καθώς και για τις μισές εκπομπές τους σε αποστολές μεταξύ λιμένων της ΕΕ και ενός λιμανιού εκτός ΕΕ.
Οι κανόνες θα εισαχθούν σταδιακά με όλες τις εκπομπές να καλύπτονται έως το 2026.
Η τρέχουσα τιμή στην Ευρώπη είναι περίπου 80 ευρώ ο τόνος. Όπως αναφέρουν οι FT, η Lloyd’s List, η εταιρεία ναυτιλιακών ειδήσεων και αναλύσεων, έχει υπολογίσει ότι εάν η τιμή του άνθρακα στην ΕΕ παραμείνει μεταξύ 80 και 90 ευρώ ανά τόνο CO2, τα συνολικά φορολογικά έσοδα από την κάλυψη της ναυτιλίας από το ETS θα μπορούσαν να ανέλθουν σε περισσότερα από 11 δισ. ευρώ ετησίως.
Το πλοίο που είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσει τον υψηλότερο λογαριασμό ETS ήταν το κρουαζιερόπλοιο MSC Grandiosa, ανέφερε. Θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ετήσιο λογαριασμό έως και 11 εκατ. ευρώ το 2026.
Παρά το γεγονός ότι υποστήριξαν τον γενικό στόχο της πολιτικής, οι υπουργοί, στους οποίους συμμετείχαν και εκείνοι της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Κύπρου, της Κροατίας και της Μάλτας, δήλωσαν ότι οι πλοιοκτήτες είναι πιθανό να βρουν «παραθυράκια» και να εκτρέψουν το εμπόριο μέσω λιμένων εκτός ΕΕ κατά μήκος της Ακτής της Μεσογείου, όπως το Tanger Med του Μαρόκου ή το Port Said της Αιγύπτου για να αποφύγουν το πρόσθετο κόστος.
Οι Βρυξέλλες έχουν υιοθετήσει κανόνες για την αποτροπή της φοροδιαφυγής μέσω αυτών των δύο λιμένων της Μεσογείου, επειδή απέχουν λιγότερο από 300 ναυτικά μίλια από τις ακτές της ΕΕ, αλλά οι υπουργοί είπαν ότι αυτό «δεν ήταν αρκετό».
Παράλληλα, κάλεσαν την Επιτροπή να εκδώσει δημόσια δήλωση με τη δέσμευση να αντιμετωπίσει με συγκεκριμένα μέτρα τους κινδύνους για τα λιμάνια της ΕΕ που συνδέονται με την επιβολή της εισφοράς.
Latest News
Νέο διπλό χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά- Εκτόξευσαν 3 πυραύλους
Δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή άλλες ζημιές από πλοία των ΗΠΑ, του συνασπισμού ή των εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με την CENTCOM
«Κομφούζιο» στα λιμάνια λόγω Πρωτομαγιάς - Οι αλλαγές στα δρομολόγια του Πάσχα
Σχεδόν γεμάτα και με τιμές το ίδιο ακριβές με πέρυσι θα ταξιδέψουν φέτος οι εκδρομείς της Μ. Εβδομάδας
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες
«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης
Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά
Επανεξελέγη πρόεδρος της ΔΝΕ ο Αντώνης Βενιέρης
Συγκρότηση σε Σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου και κατάρτιση του προεδρείου της
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα