Κερδισμένοι οι πλοιοκτήτες που διαχειριζόταν δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων βρέθηκαν το 2023, σε αντίθεση με τους κλάδους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου τα έσοδα των οποίων πιέστηκαν, αναφέρει σε μια ανάλυση του ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons.
Το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 3% στα 12,4 δισ. ευρώ, Ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 3% σε 2,3 δισ. dwt, με το βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων να αυξάνεται μόνο κατά 3% σε ετήσια βάση σε 126 εκατ. Dat.
Πυρ από τους Χούθι στα ναύλα – Έκρηξη 115% στο κόστος μεταφοράς
Τα δεξαμενόπλοια
Ειδικότερα ανά ναυτιλιακό κλάδο, στα δεξαμενόπλοια, η αγορά είχε άλλη μια πολύ ισχυρή χρονιά, με τις μέσες αποδοχές των δεξαμενόπλοιων να παραμένουν αυξημένες στα 40.775 δολάρια/ημέρα (σταθερά σε ετήσια βάση, 2022: 40.766 δολάρια/ημέρα), με συνεχή στήριξη από την άνοδο των συναλλαγών μεγαλύτερων αποστάσεων μετά την ανακατανομή των ρωσικών πετρελαϊκών ροών λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία.
Τα κέρδη των VLCC αυξήθηκαν κατά 80% σε ετήσια βάση στα 43.206 δολάρια/ημέρα, λόγω της ανάκαμψης των κινεζικών εισαγωγών αργού και των αυξημένων εξαγωγών του Ατλαντικού, ενώ τα κέρδη στους τομείς Suezmax και Aframax παρέμειναν πολύ ισχυρά, ξεπερνώντας τα κέρδη των VLCC για τρίτο συνεχόμενο έτος. Τα κέρδη των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς καθαρών προϊόντων τυπου MR υποχώρησαν ελαφρώς αλλά παρέμειναν πολύ ισχυρά στα 26.948 δολάρια/ημέρα.
Bulkers
Το 2023 δεν ήταν πολύ καλή χρόνια με τις μέσες αποδοχές των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου να μειώνονται κατά 40% σε ετήσια βάση σε 12.371 δολάρια/ημέρα, εν μέσω μειωμένης αναποτελεσματικότητας του στόλου (π.χ. συμφόρηση) και επιπτώσεων από τη σωρευτική αύξηση του στόλου τα τελευταία χρόνια. Τα κέρδη στην spot αγορά των Capesize ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 12.429 δολάρια/ημέρα το 2023, παρόμοια με το αδύναμο επίπεδο του 2022, ενώ τα κέρδη στα μικρότερα τμήματα υποχώρησαν.
Πλοία μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων
Οι τιμές των ναύλων στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υποχώρησαν το 2023, καθώς η αγορά “εξομαλύνθηκε” από τα επίπεδα του 2021-22, με τις μέσες τιμές των ναύλων των containers να μειώνονται κατά 71% σε ετήσια βάση και τις μέσες τιμές των ναύλων των πλοίων να μειώνονται κατά 68% (αλλά παραμένουν πάνω από τα επίπεδα πριν από το 2019). Οι προοπτικές έδειχναν ότι οι τιμές θα “χτυπούσαν στον πάτο” το 2024, αλλά με την αναστάτωση στην Ερυθρά Θάλασσα (πάνω από 300 containerships των 4 εκατ. TEU έχουν πλέον εκτραπεί μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας οι τιμές των ναύλων από τη Σανγκάη προς την Ευρώπη έχουν, προς το παρόν, τριπλασιαστεί αλλά εξακολουθούν να είναι 65% χαμηλότερες από την κορυφή της εποχής της πανδημίας Covid-19.
Πλοία μεταφοράς υγραερίου
Τα κέρδη VLGC στην spot αγορά ήταν εξαιρετικά ισχυρά, σημειώνοντας αύξηση 69% σε ετήσια βάση σε ιστορικό υψηλό των 91.625 δολαρίων/ημέρα, λόγω του σταθερού εμπορίου υγραερίου ΗΠΑ-Ασίας, και των διαταραχών στη διώρυγα του Παναμά.
Πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG)
Οι τιμές «μαλάκωσαν» σε ετήσια βάση (από το ιστορικό υψηλό του 2022), αλλά παρέμειναν υγιείς, με τις τιμές spot για ένα πλοίο DFDE 160k cbm να διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στα 97.077 δολάρια/ημέρα, 34% πάνω από τη δεκαετή τάση. Με ένα σημαντικό βιβλίο παραγγελιών (52% του στόλου), ο στόλος είναι έτοιμος να επεκταθεί έντονα τα επόμενα χρόνια για να βοηθήσει στην υποστήριξη ενός όγκου υγροποιημένου αερίου ρεκόρ κατά τη διάρκεια του 2025-27.
Car Carriers
Οι τιμές ναύλωσης των Car Carriers παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ όλων των εποχών, με στήριξη από τους όγκους μεταφερόμενων αυτοκινήτων συμπεριλαμβανομένων των αυξανόμενων κινεζικών εξαγωγών μεγάλων αποστάσεων, κυρίως των ηλεκτρικών (EVs). Από το 2019, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυτοκινήτων σε ceu-miles αυξήθηκε κατά 19%, έναντι επέκτασης της χωρητικότητας του στόλου κατά 1%. Μέχρι το τέλος του 2023, η τιμή ναύλωσης διάρκειας ενός έτους για ένα PCTC 6.500 ceu βρισκόταν στο ρεκόρ των 115.000 δολαρίων/ημέρα, έχοντας παραμείνει πάνω από 100.000 δολάρια /ημέρα από τα τέλη του 2022.
Latest News
Ξεκίνησε η ρυμούλκηση του ελληνόκτητου δεξαμενόπλοιου Sounion
Tο ελληνικό ναυαγοσωστικό πλοίο «Aigaion Pelagos» ρυμουλκεί το Sounion
SOYNION: Συνεχίζεται η προσπάθεια για τη ρυμούλκηση
Προσπάθειες να αποφευχθεί η περιβαλλοντική καταστροφή
Η Θεοδώρα Ρήγα εξελέγη Πρόεδρος της MedCruise
Η νέα πρόεδρος της MedCruise είναι γενική εμπορική διευθύντρια και διευθύντρια στρατηγικής επικοινωνίας της ΟΛΘ Α.Ε
«Ναυμαχία» Στυλιανίδη-πλοιάρχων για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας που επαναβεβαίωσε τη θέλησή του για ενίσχυση της εποικοδομητικής συνεργασίας με την ΠΕΠΕΝ
Νέα προσπάθεια διάσωσης του ελληνόκτητου δεξαμενόπλοιου «Sounion» στην Ερυθρά Θάλασσα
Το «Sounion» παραμένει αγκυροβολημένο 72 ν.μ. δυτικά της Χοντάιντα της Υεμένης,
Τι απαντά η πλοιοκτήτρια εταιρεία του Jumpo Jet για το περιστατικό στη Μύκονο
Το Jumpo Jet ξεκίνησε ενώ ακόμη επιβίβαζε επιβάτες
Ρωσικός πύραυλος χτύπησε εμπορικό πλοίο στη Μαύρη Θάλασσα
Έπλεε σε ρουμανικά χωρικά ύδατα στην Μαύρη Θάλασσα όταν επλήγη από ρωσικό πύραυλο
Ατύχημα σε πλοίο στη Μύκονο - Ξεκίνησε ενώ ακόμη επιβίβαζε επιβάτες
Το ίδιο πλοίο παρουσίασε πρόσφατα και άλλο πρόβλημα καθώς παρουσίασε δυσλειτουργία στο άνοιγμα του καταπέλτη
Ζημιές παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών για την Attica Group - Ο ρόλος της ΑΝΕΚ
Τα αποτελέσματα έχουν την ενσωμάτωση των εργασιών της ΑΝΕΚ, για πρώτη φορά σε ολόκληρη την περίοδο από την ημερομηνία εξαγοράς της
Η νέα πορεία του ΝΑΤ στην πράξη- Τι αλλάζει με τα ψηφιακά έντυπα πλοίων (e-books)
Τις παρεμβάσεις για την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρει στους Έλληνες ναυτικούς παρουσίασε ο φορέας