Ένα νέο κύμα ανόδου βιώνει η παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, τέσσερα χρόνια αφότου η έκρηξη της πανδημίας του κορωνοϊού κράτησε τα πλοία δεμένα στα λιμάνια. Κατόπιν, κατά την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, οι εταιρείες συνήθιζαν να προσφέρουν ταξιδιωτικά πακέτα με μεγάλες εκπτώσεις προκειμένου να προσελκύσουν τουρίστες.
Κρουαζιέρα: Ρεκόρ όλων των εποχών στις αφίξεις το 2023
Τα χρόνια όμως πέρασαν και η κατάσταση αναδιαμορφώθηκε άρδην. Τώρα τα κρουαζιερόπλοια ταξιδεύουν ξανά με πλήρη χωρητικότητα, και οι καμπίνες εξαντλούνται γρήγορα. Οι ταξιδιώτες έχουν επιστρέψει στην κρουαζιέρα. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τους επενδυτές.
Μια μεγάλη ευκαιρία
Όπως σημειώνει η Wall Street Journal, κατά τη διάρκεια τους 2023 οι αναλυτές τόνιζαν επανειλημμένα στους επενδυτές ότι τώρα είναι η ευκαιρία τους να επενδύσουν στην κρουαζιέρα. Όμως τα στελέχη της αγοράς δεν έπιασαν γρήγορα το μήνυμα, με αποτέλεσμα η μετοχή κορυφαίων εταιρειών του κλάδου, με εξαίρεση τη Royal Caribbean, να υποχωρεί.
Όμως οι αναλυτές επιμένουν: Τόσο η Royal Caribbean, όσο και οι Carnival και Norwegian Cruise έχουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης. Και ένας από τους λόγους είναι ότι οι κρουαζιέρες είναι εδώ και καιρό πιο προσιτές σε σχέση με αντίστοιχα πακέτα διακοπών στη στεριά. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια κακών οικονομικών περιόδων λόγω ενός μοναδικού χαρακτηριστικού των κρουαζιεροπλοίων: Οι προσφορές της τελευταίας στιγμής αφθονούν, επειδή δεν έχει νόημα να μένουν άδειες οι καμπίνες. Έπειτα, το κόστος των ξενοδοχείων, των πτήσεων, των δωματίων και των εστιατορίων έχει εκτοξευθεί – και αυτό καθιστά την κρουαζιέρα θελκτικότερη επιλογή.
Οι ίδιες οι εταιρείες, άλλωστε, έχουν αναπροσαρμώσει την τακτική τους: Καταφέρνουν να πωλούν εν πλω αγαθά και υπηρεσίες με υψηλότερο περιθώριο κέρδους, όπως πακέτα εκδρομών στους προορισμούς που επισκέπτονται, ή επιλέγουν να στείλουν τα κρουαζιερόπλοιά τους προς ελλιμενισμό σε ιδιωτικά λιμάνια ή νησιά που ελέγχουν οι ίδιες. Συχνά, εξηγεί η WSJ, οι προορισμοί αυτοί βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τη Φλόριντα, με αποτέλεσμα τα πλοία να καίνε λιγότερα καύσιμα και σχεδόν κάθε δολάριο που ξοδεύεται σε ποτά ή αναμνηστικά να εισπράττεται από την εταιρεία. Καθώς πολλά παλαιότερα πλοία αποσύρθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι στόλοι τους είναι επίσης πιο αποδοτικοί ως προς την κατανάλωση καυσίμων.
Η σύγκριση της αποδοτικότητας με το 2019, το τελευταίο έτος πριν την πανδημία, είναι αποκαλυπτική για τις δυνατότητες της κρουαζιέρας: Η Royal Caribbean, η οποία εγκαινίασε πρόσφατα το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το Icon of the Seas, αναφέρει ότι η καθαρή της απόδοση αυξήθηκε κατά σχεδόν 18% σε σύγκριση με το 2019. Όλοι άλλωστε ετοιμάζονται για μια ακόμα καλύτερη χρονιά, καθώς οι κρατήσεις παρουσιάζουν μοναδική δυναμική παρότι βρισκόμαστε ακόμα στις αρχές Μαρτίου.
Τι φοβάται η αγορά
Γιατί λοιπόν οι επενδυτές εξακολουθούν να εμφανίζονται διστακτικοί όσον αφορά την επένδυση στην κρουαζιέρα;
Ένας λόγος, αναφέρει η WSJ, είναι ότι την περίοδο που τα πλοία τους παρέμεναν δεμένα στα λιμάνια ή ταξίδευαν με πολλές καμπίνες κενές λόγω του κορωνοϊού, οι εταιρείες κρουαζιέρα συσσώρευσαν τεράστια χρέη. Είναι ενδεικτικό ότι η πιστοληπτική ικανότητα όλων των εταιρειών έχει υποβαθμιστεί στην κατηγορία junk (σκουπίδια).
Από την άλλη, με ανανεωμένο στόλο και λίγες εκκρεμότητες στα ναυπηγεία, οι εταιρείες του κλάδου της κρουαζιέρας βρίσκονται πιθανότατα ενώπιον ενός μεγάλου ανοδικού κύκλου. Εξάλλου αν η Carnival επιτύχει τους διακηρυγμένους στόχους της και φτάσει σε επενδυτική βαθμίδα μέσα στα επόμενα χρόνια, θα μπορεί να αναχρηματοδοτήσει φθηνότερα τα ακριβά δάνεια που έχει πάρει – αν και σε αυτή την περίπτωση όλα εξαρτώνται από το πόσο γρήγορα η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ θα μειώσει τα επιτόκια.
Η εταιρεία κρουαζιέρας που έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη πρόοδο στον ισολογισμό της και την οποία οι αναλυτές ξεχωρίζουν επειδή αντιμετώπισε με τον καλύτερο τρόπο την πανδημία είναι η Royal Caribbean. Το αξιόχρεό της έχει αναβαθμιστεί δύο φορές από τη Moody’s μόλις τον τελευταίο χρόνο, και η χρηματιστηριακή της αξία έχει ξεπεράσει αυτήν της Carnival.
Σε κάθε περίπτωση, το κύμα της κρουαζιέρας δεν έχει κορυφωθεί ακόμα.
Latest News
Το ημιφορτηγό που είναι το αντίθετο του Cybertruck
Απευθύνεται σε χρήστες που το θέλουν για σκληρή δουλειά και όχι για μόστρα
Politico: Γιατί η Βουλγαρία δεν θα ενταχθεί στην Ευρωζώνη το 2025
Παρά την ευρεία δημόσια υποστήριξη της ΕΕ για τον στόχο του Ιανουαρίου 2025, ανώτεροι αξιωματούχοι δηλώνουν σε ιδιωτικές συζητήσεις ότι είναι σχεδόν βέβαιο πως ο στόχος είναι ήδη χαμένος
Φαρμακευτική υπόσχεται θεραπεία του "Ozempic Face"
Μπορούμε να διορθώσουμε το «Ozempic face», λέει η εταιρεία περιποίησης δέρματος Galderma
Γιατί τα ΔΣ τα βάζουν με συμβούλους μετόχων
Οι σωστοί σύμβουλοι και οι εστιασμένοι επενδυτές είναι ζωτικής σημασίας για μια εύρυθμη λειτουργία των μετόχων
H αμερικανική οικονομία απειλείται από στασιμοπληθωρισμό
Αυτό μπορεί να είναι χειρότερο από την οικονομική ύφεση
Προβλέψεις για ανάπτυξη έως 3,5% στο Χονγκ Κονγκ το α΄ τρίμηνο
Εντός του εύρους της πρόβλεψης οικονομικής ανάπτυξης για ολόκληρο το έτος, σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο του Χονγκ Κονγκ
Η ύφεση της αγοράς ακινήτων στη Σιγκαπούρη προσφέρει ευκαιρίες για κροίσους
Η ύφεση στην αγορά ακινήτων της πόλης-κράτους προσφέρει ευκαιρίες για όσους έχουν χρήμα
Αναποτελεσματικές οι κυρώσεις σε Ρωσία και Ιράν
Στο Ιράν επιβάλλονται κυρώσεις εδώ και 40 χρόνια. Στη Ρωσία έχουν επιβληθεί τόσες κυρώσεις, όσο σε καμία άλλη χώρα. Τα αποτελέσματά τους όμως είναι πενιχρά
Ο τεράστιος εταιρικός ανασχηματισμός της Google - Ποιος αποκτά περισσότερη ισχύ
Ο επικεφαλής της DeepMind της Google αποκτά περισσότερη δύναμη, ενώ ο επικεφαλής των συσκευών Pixel θα επιβλέπει επίσης το Android
Πώς οι μεγάλες πολυεθνικές χτίζουν… «αυτοκρατορίες» τον 21ο αιώνα
Τι σηματοδοτούν οι τελευταίες επιχειρηματικές συνεργασίες των Disney, Ford και Microsoft