Tα επίπεδα ευτυχίας στην εργασία είναι συχνά πολύ χαμηλά και ορισμένες εταιρείες δημιουργούν έναν ρόλο για να διορθώσουν το πρόβλημα: τον επικεφαλής ευτυχίας.

Σε πρόσφατο συνέδριο με αυτό το θέμα συμμετείχαν διεθνείς εταιρείες όπως οι Ikea, Lidl, Adidas, μεταξύ άλλων, πράγμα που δείχνει ότι περισσότερες επιχειρήσεις παίρνουν το θέμα στα σοβαρά.

Αρχικά, ένας συνδυασμός διαχειριστή ευεξίας, διοργανωτή ψυχαγωγίας και ανεπίσημο εταιρικό σύμβουλο, ο ρόλος «Chief Happiness Officer-CHO» ξεκίνησε τη ζωή με ένα βαρετό πρόσχημα. Ο πρώτος υποψήφιος της Google στη δουλειά στις αρχές της δεκαετίας του 2010 αρέσκετο επίσης να είναι γνωστός ως “Jolly Good Fellow”, αναφέρουν οι Financial Times.

Τι μπορούν να κάνουν οι επιχειρήσεις όταν δεν βρίσκουν ανθρώπινο δυναμικό;

Αλλά η έρευνα για τη θετική ψυχολογία και την απόδοση των εργαζομένων δείχνει μια πιο σκληρή λογική πίσω από την ενίσχυση της εταιρικής ευθυμίας.

Δυσαρεστημένοι οι περισσότεροι

Η δέσμευση στο χώρο εργασίας είναι ένας ευνοϊκός δείκτης. Στο φάσμα της ευτυχίας, σχεδόν οκτώ στους 10 (77%) υπαλλήλους βρίσκονται ανάμεσα σε δυσαρεστημένοι και ενεργά αγανακτισμένοι, σύμφωνα με την τελευταία παγκόσμια μελέτη της Gallup. Το κόστος της χαμένης παραγωγικότητας εκτιμάται στα 8,8 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Έτσι, εάν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι CHO είναι αρκετά προφανές, ποιες θα μπορούσαν να είναι οι προσεγγίσεις τους για την επίλυσή του;

Η Χέλεν Λόρενς, συνιδρύτρια της συμβουλευτικής εταιρείας Happy Consultancy Group με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, είπε στους FT ότι είναι σημαντικό να τεθούν ορισμένες εννοιολογικές παράμετροι.

Είναι ξεκάθαρη τι δεν είναι ευτυχία: «να πίνεις μπύρα την Παρασκευή» ή «να παίζεις πινγκ πονγκ». Αυτά μπορεί να είναι σημαντικά — να παρέχουν στιγμές χαράς στη δουλειά — αλλά ο αντίκτυπός τους, όπως και η διάρκειά τους, είναι βραχύβιος.

Βαθύτεροι οι παράγοντες της ευτυχίας

Αντίθετα, η Λόρενς επισημαίνει βαθύτερους παράγοντες που οδηγούν την ψυχολογική ικανοποίηση, όπως ο σκοπός, η αναγνώριση, η εκπλήρωση και η αίσθηση του ανήκειν. Αξίζει να σημειωθεί ότι λίγοι παράγοντες, αν υπάρχουν, σχετίζονται άμεσα με τα χρήματα.

Ομοίως, το Friday Pulse, ένα εργαλείο διαχείρισης που μετρά την ευημερία, αναφέρει πέντε βασικούς πυλώνες: σύνδεση, πρόκληση, δικαιοσύνη, ενδυνάμωση και έμπνευση.

Το να είσαι μόνιμα καλός δεν είναι απαραίτητα προσόν του αποτελεσματικού CHO, προσθέτει η Λόρενς. Οι άνθρωποι δεν χρειάζονται κενές κοινοτοπίες αλλά τα εργαλεία για να παραμείνουν θετικοί και αισιόδοξοι.

Συνιστάται στις εταιρείες να εγκαταλείψουν τις γενικές προσεγγίσεις για την τόνωση της ευτυχίας, αν και τα προνόμια όπως η ευέλικτη εργασία ή η συνδρομή στο γυμναστήριο είναι ευπρόσδεκτα. Αυτό που μας κάνει να είμαστε ικανοποιημένοι στη δουλειά διαφέρει από ομάδα σε ομάδα και άτομο σε άτομο.

Δεν είναι ο δωρεάν καφές το ζητούμενο

Όταν ο Τομπάιας Χάουγκ ξεκίνησε ως CHO στις ευρωπαϊκές δραστηριότητες της εταιρείας λογισμικού SAP το 2018, βρήκε ένα περιβάλλον εστιασμένο στις πωλήσεις που χαρακτηρίζεται από υψηλή αδρεναλίνη και ώθηση για στόχους. Οι δωρεάν καφέδες και η μεσημεριανή γιόγκα δεν το έκαναν καλύτερο.

Έτσι, υποκίνησε μια σειρά από «μικρο-παρεμβάσεις» για να ενδυναμώσει τις ομάδες και να βελτιώσει το ηθικό.

Ωστόσο, οι μεγάλοι οργανισμοί δεν μπορούν να αναμένουν ότι θα έχουν μια ειδική CHO σε κάθε τοποθεσία. Ο Νούνιο Μπντέιρο, επικεφαλής ανθρώπινου δυναμικού της ελβετικής εταιρείας λογισμικού και συμβούλων Mimacom, προτείνει τοπικούς διαχειριστές που γνωρίζουν πώς λειτουργούν οι ομάδες τους. Η δουλειά του CHO στη συνέχεια είναι περισσότερο συντονισμός, εκπαίδευση και «διάδοση του μηνύματος», λέει.

Αναμφισβήτητα, ένα σημαντικό μέρος του ρόλου ενός CHO αναλαμβάνεται από τμήματα HR.

«Ο CHO πρέπει να θέσει το θέμα της ευτυχίας στην ατζέντα της διοίκησης. Έτσι, όταν κάνουν ερωτήσεις όπως, «Τι θέλουν πραγματικά οι υπάλληλοί μας;», οι CHO είναι εκεί για να απαντήσει», λέει ο Μοντέιρο.

“Υπεύθυνος ευτυχίας” δεν εμπνέει σεβασμό

Αλλά το να έχεις «ευτυχία» στον τίτλο σου μπορεί να εμποδίζει να σε πάρουν στα σοβαρά. Ο Χάουγκ της SAP εγκατέλειψε το επίθετο μετά από ένα μήνα και τώρα αυτοαποκαλείται «επικεφαλής της εξανθρωπισμού επιχείρησης».

Μέρος του προβλήματος είναι ότι η ευτυχία είναι μια ολισθηρή, εξαιρετικά υποκειμενική μέτρηση και η σύνδεση των διαχειριστικών παρεμβάσεων με ατομικά ή ομαδικά αποτελέσματα είναι τρομερά δύσκολη.

Το Friday Pulse προτείνει μια λίστα με 15 ερωτήσεις που καταλήγουν σε μια συνολική βαθμολογία ευτυχίας στα 100. Κυμαίνονται από το γενικό «Πόσο ευτυχισμένος ήσασταν στη δουλειά αυτή την εβδομάδα;», έως το πιο διακριτικό: «Νιώθεις ελεύθερος να είσαι ο εαυτός σου; ” ή «Νιώθετε ότι η δουλειά που κάνετε αξίζει τον κόπο;».

Οπαδοί όπως η Μανταλένα Κάρεϊ, που ίδρυσε το Happiness Business School, έναν διαπιστευμένο πάροχο εκπαίδευσης, το 2018, αναγνωρίζουν ότι η εταιρική ευτυχία έχει δρόμο να διανύσει προτού λάβει την προσοχή της διοίκησης που πιστεύουν ότι της αξίζει.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή