H Ελλάδα διατηρεί την τέταρτη θέση στις προτιμήσεις των ευρωπαίων για διακοπές από τώρα μέχρι και τον Νοέμβριο σύμφωνα με τη νέα έκθεση της European Travel Commission (ΕTC) η οποία όμως αναδεικνύει και ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία που δείχνουν τις μελλοντικές προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει ο τουρισμός στις ζεστές χώρες του νότου και συνδέονται με τα ακραία καιρικά φαινόμενα και την κλιματική κρίση, με πολλούς ταξιδιώτες να επιλέγουν ήδη χώρες του βορρά.
Ειδικότερα σύμφωνα με την έρευνα «Monitoring Sentiment for Intra-European Travel – Wave 19», που πραγματοποιεί η MINDHAUS για λογαριασμό της ETC, η χώρα μας με ποσοστό 5,9% υψηλότερο από το 5,4% πέρυσι βρίσκεται στην τέταρτη θέση ως επιλογή μεταξύ των ευρωπαίων που θα ταξιδέψουν φέτος, με την Ισπανία να παραμένει στην κορυφή με 7,8% έναντι 7,6% πέρυσι την ίδια περίοδο, την Ιταλία να ανεβαίνει στην δεύτερη θέση με 7,6% έναντι 7,0% πέρυσι και την Γαλλία να υποχωρεί στην τρίτη θέση με 7,0% έναντι 7,2% το 2023, όταν ήταν δεύτερη.
Τουρισμός: Άνοδος 12,8% στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στην Ελλάδα
Στην κατηγορία όσων αναζητούν «ήλιο και θάλασσα» η Ισπανία έρχεται πρώτη με 17% και ακολουθεί η Ελλάδα με 11%.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες Culture & Heritage, Nature & Outdoors, City Break η χώρα μας δεν περιλαμβάνεται στην πρώτη τετράδα.
Τουρισμός
Στην ερώτηση «ποιες ευρωπαϊκές περιοχές προτιμώνται για ταξίδια το καλοκαίρι» η Νότια Ευρώπη συγκέντρωσε τις προτιμήσεις του 46% των ερωτηθέντων από 57% το 2022 και 47% το 2023.
Αντιθέτως η Βόρεια Ευρώπη έχει εμφανώς λιγότερα ποσοστά με μία ανοδική όμως τάση καθώς συγκεντρώνει τις προτιμήσεις του 13% των ερωτηθέντων έναντι 15% το 2023 και 11% το 2022.
Για τους ευρωπαίους οι ευχάριστες καιρικές συνθήκες και οι σταθερές θερμοκρασίες αποτελούν βασικούς παράγοντες επιλογής προορισμού για το 21% των ταξιδιωτών, ενώ η ασφάλεια εξακολουθεί να διαδραματίζει ζωτικό ρόλο.
Ωστόσο στην ερώτηση «γιατί ανησυχούν οι ευρωπαίοι ταξιδιώτες» προηγούνται τα θέματα που σχετίζονται με την οικονομία (κόστος 20,8% αν και μειωμένο σε σχέση με την περυσινή έρευνα και οικονομική κατάσταση 16,1%) και της ασφάλειας (ρωσοουκρανικός πόλεμος, μέση ανατολή) ωστόσο αμέσως μετά το 10,1% απαντά «τα ακραία καιρικά φαινόμενα», ενώ ακολουθεί η κατηγορία «πάρα πολλοί επισκέπτες στους προορισμούς που θέλω να επισκεφθώ» με 9,3%. Τα αντίστοιχα ποσοστά πριν ένα χρόνο ήταν 7,6%, και 8,6% που σημαίνει ότι οι ανησυχίες για τα φαινόμενα της κλιματικής κρίσης και «υπερτουρισμού» αρχίζουν να παίζουν όλο και πιο σπουδαίο ρόλο στην επιλογή προορισμού μεταξύ των ευρωπαίων.
Οι επιπτώσεις των κλιματικών φαινομένων στον τουρισμό
Από φέτος, η έρευνα εμβαθύνει στις επιπτώσεις των κλιματικών φαινομένων στις επιλογές των ταξιδιωτών. Το 76% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι προσαρμόζει τις ταξιδιωτικές του συνήθειες ανάλογα με την κλιματική αλλαγή. Το 17% δήλωσε ότι θα αποφύγει προορισμούς με ακραίες θερμοκρασίες, ποσοστό που αυξάνεται στο 32% για τους άνω των 55 ετών, γεγονός που δείχνει ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ταξιδιώτες ανησυχούν περισσότερο για την αντιμετώπιση της αλματώδους αύξησης της θερμοκρασίας. Συνολικά, το 16% των ταξιδιωτών προτιμά μέρη με σταθερό καιρό, το 15% παρακολουθεί τις μετεωρολογικές προβλέψεις και το 11% επιλέγει δραστηριότητες που δεν εξαρτώνται από τον καιρό.
Οι Ευρωπαίοι προσαρμόζουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες σύμφωνα με την κλιματική αλλαγή, σημειώνει η ETC.
Πάντως οι μεσογειακοί προορισμοί εξακολουθούν να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των Ευρωπαίων ταξιδιωτών, καθώς οι παραθεριστές επιλέγουν ταξίδια για ήλιο και παραλία, ενώ η τελευταία έκθεση της αποκαλύπτει μια αξιοσημείωτη αύξηση του ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος των Ευρωπαίων για την περίοδο Ιουνίου-Νοεμβρίου 2024, σημειώνοντας αύξηση 6% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό ανεβάζει το ποσοστό των ερωτηθέντων που σχεδιάζουν ένα ταξίδι στο 75%. Η άνοδος οφείλεται ιδιαίτερα στην υψηλή επιθυμία για περιπλάνηση μεταξύ των Ισπανών, Ιταλών και Βρετανών ταξιδιωτών. Και στις τρεις αυτές χώρες, οκτώ στους δέκα συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν πρόθεση να ταξιδέψουν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Λιγότεροι τον Αύγουστο
Οι περίοδοι αιχμής των ταξιδιών εξακολουθούν να είναι δημοφιλείς στους Ευρωπαίους παραθεριστές. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες που συμμετείχαν στην έρευνα σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν ένα ταξίδι τους καλοκαιρινούς μήνες: Το 45% θα ταξιδέψει τον Ιούνιο και τον Ιούλιο και το 39% επιλέγει τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Μόνο το 12% σκοπεύει να ταξιδέψει τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι καύσωνες και ο συνωστισμός που επηρέασαν μέρη της Ευρώπης το καλοκαίρι του 2023 δεν επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τα φετινά σχέδια.
Προηγείται το αεροπλάνο
Τα αεροπορικά ταξίδια είναι το πιο δημοφιλές μέσο μεταφοράς για τα ταξίδια μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Τις πτήσεις προτιμούν πάνω από τους μισούς (54%) Ευρωπαίους, ποσοστό αυξημένο κατά 5% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί εν μέρει από την πλήρως αποκατασταθείσα αεροπορική συνδεσιμότητα και τη διαθεσιμότητα πτήσεων χαμηλού κόστους προς ένα ευρύ φάσμα προορισμών σε όλη την Ευρώπη. Οι ταξιδιώτες από το Ηνωμένο Βασίλειο (73%), την Ισπανία (68%) και την Ιταλία (62%) είναι πιο πιθανό να ταξιδέψουν αεροπορικώς στους επόμενους προορισμούς διακοπών τους.
Η οδήγηση σε έναν προορισμό διακοπών είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής επιλογή, με το 28% των ερωτηθέντων να επιλέγουν να ταξιδέψουν με αυτοκίνητο – μικρή μείωση από το 2023 (30%). Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα ισχυρή μεταξύ των Γερμανών (40%), των Βέλγων (38%) και των Αυστριακών (35%). Η μετακίνηση με τρένο παραμένει σταθερή στο 10%.
Σχεδόν όλοι οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν ψηφιακές πηγές για τα ταξιδιωτικά τους σχέδια, με τις διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης και τους ταξιδιωτικούς ιστότοπους να είναι οι πιο δημοφιλείς. Παρά το γεγονός ότι ορισμένες ταξιδιωτικές εταιρείες εισάγουν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (AI) στις εφαρμογές τους, μόνο το 6% των παραθεριστών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν εργαλεία βασισμένα σε AI για τον προγραμματισμό τους. Οι πρώτοι χρήστες της ΤΝ βρίσκονται κυρίως στη νεότερη γενιά: Το 42% των ταξιδιωτών που χρησιμοποιούν εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης για τον προγραμματισμό δρομολογίων και το 35% εκείνων που χρησιμοποιούν πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης για ταξιδιωτικούς σκοπούς, είναι ηλικίας 25-34 ετών.
Latest News
Πάνω οι τουριστικές αφίξεις, κάτω οι εισπράξεις τον Αύγουστο
Με αργούς ρυθμούς κινήθηκε ο τουρισμός και τα τουριστικά έσοδα ήταν λιγότερα - Τι δείχνουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ)
Hilton και Marriott μάχονται για την πρώτη θέση – Πόσα ξενοδοχεία έχουν τα μεγάλα brands στην Ελλάδα
Hilton και Marriott προχωρούν σε νέες επενδύσεις με έπαθλο την πίτα του ελληνικού τουρισμού
Βιωσιμότητα και επενδύσεις - Τι χρειάζεται σήμερα το «βαρύ χαρτί» της χώρας
Όπως επισημαίνει ο Γιάννης Χατζής, απαιτούνται και βελτιώσεις στις υποδομές στους τουριστικούς προορισμούς
Υψηλές πληρότητες για το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου - Ποιοι προορισμοί κερδίζουν το στοίχημα
Ισχυρή ζήτηση για διακοπές εντός και εκτός Ελλάδας καταγράφεται για την 28η Οκτωβρίου - Τι λένε ξενοδόχοι στον ΟΤ
Μην «πυροβολείτε» τους ταξιδιώτες - Η άλλη πρόταση για τον υπερτουρισμό
Ο CEO του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αειφόρου Τουρισμού αλλάζει το κέντρο βάρους για τις αιτίες του προβλήματος που λέγεται υπερτουρισμός
Οι 38 πιο cool γειτονιές του κόσμου σήμερα - Η λίστα του Time Out
«Οι γειτονιές της φετινής λίστας έχουν πολλά κοινά: υπέροχα μέρη για φαγητό και ποτό, πρωτοποριακή κουλτούρα, ζωή στους δρόμους και μια ακμάζουσα κοινότητα».
Όμιλος Κυπριώτη: Η νέα αγωγή των 97 εκατ., η Hotel Brain και η άρνηση γνώμης του ορκωτού
Στα δικαστήρια ξανά ο Όμιλος Κυπριώτη και οι πιστώτριες τράπεζες – Ο ρόλος της HIG και η εμφάνιση της Hotel Brain
Πάνω από 65,1 εκατ. επιβάτες στα ελληνικά αεροδρόμια στο 9μηνο [πίνακας]
Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΥΠΑ για την κίνηση στα αεροδρόμια
Το ελληνικό νησί που βρίσκεται στην κορυφή των εναλλακτικών προορισμών
Είναι ένας πραγματικός παράδεισος για τους λάτρεις των καταδύσεων
Μεγάλη επένδυση 500 εκατ. στην Ερμιόνη από τον Γ. Βαρδινογιάννη
Το έργο αφορά την ανάπτυξη ενός υπερπολυτελούς τουριστικού καταλύματος από την «Hydra Rock Ακίνητα Μονοπρόσωπη Α.Ε.» του Γιάννη Βαρδινογιάννη