Ο πλανήτης οδεύει σε κοσμογονικές αλλαγές και η ναυτιλία – αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης δραστηριότητας – δεν θα μπορούσε να μείνει απλός παρατηρητής των εξελίξεων. Με την απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας να αποτελεί έναν σκόπελο που πρέπει να ξεπεραστεί, η ανάπτυξη βιοκαυσίμων, τα ηλεκτρικά πλοία και η επαναφορά της αιολικής ενέργειας αποτελούν την πυξίδα για τη μετεξέλιξη του κλάδου.
Η ναυτιλία ευθύνεται για περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και όπως τονίζουν οι ειδικοί ο στόχος της ουδετερότητας δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την εξουδετέρωσή τους.
Καθώς τα πλοία συνήθως λειτουργούν με βαρύ μαζούτ, ένα καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, ο αντίκτυπος στο περιβάλλον είναι πολύ μεγάλος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση από τη ναυτιλία προκαλεί περίπου 60.000 πρόωρους θανάτους ετησίως, ειδικά γύρω από τις παράκτιες περιοχές.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) δεσμεύτηκε το 2018 να μειώσει στο μισό τις εκπομπές ρύπων του ναυτιλιακού τομέα έως το 2050, ενώ οι «ηγέτες» του κλάδου ζητούν την πλήρη απανθρακοποίηση έως τα μισά του αιώνα που διανύουμε.
Διαβάστε επίσης: Πώς «ξεκλειδώνει» το ηλεκτρικό μέλλον των Containerships
Πράσινα καύσιμα
Η ναυτιλιακή βιομηχανία δοκιμάζει εναλλακτικά καύσιμα, όπως το βιοαέριο – ένα ανανεώσιμο καύσιμο που συνήθως προέρχεται από οργανικά απόβλητα. Παράλληλα, αναπτύσσονται και άλλα καύσιμα που μπορούν να παραχθούν χωρίς ή με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, όπως η αμμωνία και η μεθανόλη. Ο άνεμος, ο ήλιος και άλλες μορφές ανανεώσιμης ενέργειας μπορούν να αξιοποιηθούν για την πρόωση των πλοίων. Η σουηδική ναυπηγική εταιρεία Wallenius Marine και οι συνεργάτες της αναπτύσσουν το μεγαλύτερο ιστιοφόρο φορτηγό πλοίο που θα μπορεί να μεταφέρει πάνω από 7.000 αυτοκίνητα. Το «Oceanbird» αναμένεται να καθελκυστεί το 2025 και φιλοδοξεί να επαναφέρει τα ιστιοφόρα στο προσκήνιο του παγκόσμιου εμπορίου.
Άξια αναφοράς είναι και υβριδικά συστήματα που συνδυάζουν μπαταρίες και άλλα καύσιμα, με την εταιρεία Precious Shipping, να εργάζεται για την ανάπτυξη ενός συστήματος πρόωσης με μπαταρίες που θα μπορεί να εκμεταλλεύεται επίσης αιολική και ηλιακή ενέργεια. Στη Γαλλία, η Brittany Ferries θα ναυπηγήσει σε 2,5 χρόνια το μεγαλύτερο υβριδικό φέρι στον κόσμο με χωρητικότητα 1.400 επιβατών.
Διαβάστε επίσης: Αλγόριθμος μειώνει τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία κατά 15%
Η ακτοπλοΐα
Στις ακτοπλοϊκές γραμμές, μία πρωτοποριακή λύση για την απανθρακοποίηση, είναι τα ηλεκτρικά σκάφη που λειτουργούν με μπαταρίες. Το 2023, ένα νέο ηλεκτρικό πορθμείο που θα ονομάζεται Candela P-12 ξεκινά δοκιμαστικά δρομολόγια στο αρχιπέλαγος της Σουηδίας, ενώ και στην Ελλάδα η Saronic Ferries αναμένεται να δρομολογήσει το πρώτο ηλεκτρικό της πλοίο στη γραμμή του Αργοσαρωνικού.
Βέβαια, για την κάλυψη μεγαλύτερων αποστάσεων και με μεγαλύτερα πλοία – όπως αυτά που απαιτούνται συνήθως για τη μεταφορά φορτίου – οι συνθήκες και οι απαιτήσεις είναι διαφορετικές. «Η ηλεκτρική πρόωση είναι μια δύσκολη επιλογή για ποντοπόρα πλοία, λόγω του μεγέθους των μπαταριών που θα απαιτούνταν», λέει η Γιοχάνα Κρίστενσεν του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ, όμως και σε αυτό το κομμάτι γίνονται δοκιμές και ήδη τα πρώτα ηλεκτρικά containerships κάνουν την εμφάνισή τους.
Στην πραγματικότητα, η πλήρης απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα αν αναλογιστεί κανείς ότι μιλάμε για έναν κλάδο που μεταφέρει περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου. Ωστόσο, οι πρώτες κινήσεις δείχνουν ότι υπάρχει βούληση και αυτό που μένει είναι η επίλυση του πράσινου παζλ.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Νέο διπλό χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά- Εκτόξευσαν 3 πυραύλους
Δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή άλλες ζημιές από πλοία των ΗΠΑ, του συνασπισμού ή των εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με την CENTCOM
«Κομφούζιο» στα λιμάνια λόγω Πρωτομαγιάς - Οι αλλαγές στα δρομολόγια του Πάσχα
Σχεδόν γεμάτα και με τιμές το ίδιο ακριβές με πέρυσι θα ταξιδέψουν φέτος οι εκδρομείς της Μ. Εβδομάδας
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες
«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης
Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά
Επανεξελέγη πρόεδρος της ΔΝΕ ο Αντώνης Βενιέρης
Συγκρότηση σε Σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου και κατάρτιση του προεδρείου της
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα