Θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η «ταλαιπωρία των ζώων» στον τελικό λογαριασμό που πληρώνει κανείς για να προμηθευτεί ένα αρνίσιο μπούτι ή μια μοσχαρίσια μπριζόλα; Σε κάποιους ίσως να φαίνεται παράλογο, αλλά είναι μια ιδέα που διατυπώνει το Ελεκγκτικό Συνέδριο της ΕΕ σε έγγραφο ανάλυσης των συνθηκών διαβίωσης και μετακίνησης των σφαγίων που δόθηκε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα. Συνάδει εξάλλου με τις διαρκώς εντεινόμενες δράσεις των οργανώσεων για την προάσπιση των δικαιωμάτων των ζώων.
«Το επίπεδο διαβίωσης των ζώων κατά τη μεταφορά τους δεν λαμβάνεται υπόψη ούτε στο κόστος μεταφοράς ούτε στην τιμή του κρέατος», διαπιστώνει το ανώτατο Δικαστήριο στη μελέτη που εκπόνησε στο πλαίσιο της επικείμενης αναθεώρησης των ευρωπαϊκών κανονισμών για την καλή διαβίωση των ζώων.
Πολύωρα μαρτυρικά ταξίδια
Το Δικαστήριο υπενθυμίζει ότι οι παραγωγοί συχνά μεταφέρουν τα ζώα από το ένα κράτος-μέλος στο άλλο «για να εκμεταλλευθούν τις διαφορές κόστους μεταξύ των διαφόρων κρατών και των περιφερειών της ΕΕ και να μεγιστοποιήσουν την κερδοφορία τους, να επιτύχουν οικονομίες κλίμακος και να μειώσουν τις δαπάνες παραγωγής ή/και σφαγής».
ΕΕ: Γάλα και κρέας σε κρίση – Ποιες είναι οι προβλέψεις για το 2023
Ωστόσο, «η μεταφορά ζώων σε μεγάλες αποστάσεις μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ευημερία τους», δηλώνει η υπεύθυνη για τη σύνταξη της μελέτης Έβα Λίντστρεμ. «Άγχος, πείνα, δίψα, ζέστη… Το ταξίδι είναι μερικές φορές πολύ μεγάλο. Στο 37% των περιπτώσεων μεταφοράς ζώων διαρκεί περισσότερο από οκτώ ώρες, ενώ το 4% των μεταφορών ξεπερνά το 24ωρο», εξηγεί η αξιωματούχος του ευρωπαϊκού οργάνου.
Επιπλέον, «δεν εφαρμόζουν όλα τα κράτη-μέλη την ευρωπαϊκή νομοθεσία που διέπει τη μεταφορά ζώων, καθώς υπάρχουν ‘παραθυράκια’ που εκμεταλλεύονται οι παραγωγοί για να μειώνουν τα κόστη τους», καταγγέλλει η Λίντστρεμ.
Αποτίμηση της ταλαιπωρίας
Κατόπιν των διαπιστώσεων αυτών οι αρμόδιοι ελεγκτές του εδρεύοντος στο Λουξεμβούργο Δικαστηρίου προτείνουν τον περιορισμό του αριθμού των ταξιδιών στα οποία υποβάλλονται τα σφάγια. Προτείνουν επίσης τη μείωση της διάρκειας των μετακινήσεών τους από τόπο σε τόπο και πρωτίστως τη βελτίωση των συνθηκών μεταφοράς τους.
Ειδικότερα, μεταξύ των προτάσεων του ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για την αποθάρρυνση των παραγωγών που κερδοσκοπούν εις βάρος της αξιοπρεπούς διαβίωσης των ζώων επί σφαγή, περιλαμβάνεται «η χρηματική αποτίμηση της ταλαιπωρίας των ζώων κατά τη μεταφορά τους και την ενσωμάτωση της χρηματικής αυτής επιβάρυνσης στο κόστος παραγωγής της και στην τελική τιμή του κρέατος».
Το έγγραφο του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνει επίσης την έλλειψη πληροφοριών σχετικά με τις «οικονομικές συνέπειες ή εν προκειμένω από τα αποκομιζόμενα οφέλη που προκύπτουν από την κακή διαβίωση των ζώων κατά τη μεταφορά τους». Στο πλαίσιο αυτό η ανάπτυξη ενός «συστήματος αντικινήτρων» θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους Ευρωπαίους εκτροφείς ζώων και τις εταιρείες μεταφορών «να αναλάβουν δράση ώστε να εξασφαλίζεται η καλή διαβίωση των μεταφερομένων ζώων».
Οι συνειδητοποιημένοι καταναλωτές
Το Δικαστήριο, κεντρική αρμοδιότητα του οποίου είναι ο οικονομικός έλεγχος του συνόλου των δράσεων και των δαπανών κάθε οργάνου και οργανισμού που έχει ιδρύσει ή εποπτεύει η ΕΕ, «ελπίζει να ενθαρρύνει τους παραγωγούς να αλλάξουν τον τρόπο μεταφοράς των ζώων ή ακόμη και να μειώσουν τα ταξίδια», σημειώνει ο ανταποκριτής του γαλλικού «Figaro» στο Λουξεμβούργο.
Αυτό θα γίνει εισάγοντας «συστήματα κινήτρων που ενθαρρύνουν τις εταιρείες μεταφορών να αποτρέπουν τις ελλείψεις στην καλή διαβίωση των μεταφερομένων ζώων μειώνοντας την οικονομική ελκυστικότητα των μη συμμορφούμενων με τους κανόνες πρακτικών», όπως αναφέρεται στο επίσημο έγγραφο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Στο έγγραφο διευκρινίζεται ότι «θα είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί μια μέθοδος τιμολόγησης της ταλαιπωρίας των ζώων», η οποία «μένει να καθοριστεί». Στη διαδικασία αυτή κεντρικό ρόλο θα διαδραματίσουν και οι καταναλωτές. Διότι οι Ευρωπαίοι ευαισθητοποιούνται όλο και περισσότερο στα θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και ως εκ τούτου «είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για τα προϊόντα κρέατος που καταναλώνουν, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια ότι θα ενημερώνονται για τις καλές συνθήκες εκτροφής, διαβίωσης και μεταφοράς των ζώων».
Latest News
Η General Mills αναζητά αγοραστές για τη δραστηριότητα γιαουρτιού
Την πώληση της επιχείρησης γιαουρτιού στη Βόρεια Αμερική και της δημοφιλούς μάρκας Yoplait, εξετάζει η εταιρεία - Πιθανή μια συμφωνία λίγο πάνω απο τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια
Και η Fitch Ratings υποβαθμίζει τις προοπτικές της Boeing
Η πώληση 100 αεροσκαφών 737 MAX κατασκευής του 2023 θα μπορούσε να αλλαξει τη αξιολόγηση λέει ο επενδυτικός οίκος
Γιατί θα αυξηθούν τα αεροπορικά ναύλα από τον Μάιο
Οι καθυστερήσεις παράδοσης συνδέονται με τις ανησυχίες για την ασφάλεια του 737 Max που έπληξαν τις εταιρείες ενόψει της καλοκαιρινής ταξιδιωτικής περιόδου
Σταμάτησε η έρευνα στις ΗΠΑ για το σκάνδαλο της Mercedes με τις εκπομπές diesel
Η αυτοκινητοβιομηχανία είχε κατηγορήθει ότι εξαπάτησε τους καταναλωτές για τα οχήματα BlueTEC
Αλμα κερδών 28% της SAAB για το πρώτο τρίμηνο
Η ένταξη της χώρας στο ΝΑΤΟ ανοίγει την «πόρτα» για τις ανάγκες των μελών της Συμμαχίας
Τα 39 δισ. ήταν... λίγα για την Anglo American - Επανέρχεται η BHP με νέα πρόταση
Η BHP έχει προθεσμία έως τις 22 Μαΐου για να επανέλθει με επίσημη προσφορά για την Anglo American
Περισσότερες παραδόσεις αεροσκαφών αλλα και επενδύσεις ανακοινώνει ο CEO της Embraer
Η βραζιλιάνικη εταιρεία εκτιμά ότι οι παραδόσεις αεροσκαφών (jets) θα κυμανθούν μεταξύ 125 και 135 φέτος, έναντι 115 το 2023.
Goldman σε μεγαλοστελέχη: Κομμένα τα ταξίδια στο Παρίσι στη διάρκεια των Ολυμπιακών
Οι υπάλληλοι της τράπεζας ειδοποιήθηκαν πως τα ταξίδια στη γαλλική πρωτεύουσα μεταξύ 24 Ιουλίου και 14 Αυγούστου πρέπει πρώτα να λάβουν έγκριση από το αρμόδιο τμήμα
Ποια εταιρεία θα κατασκευάσει για 13 δισ. δολάρια το νέο αεροσκάφος της «Ημέρας της Κρίσεως»
Η ύψους 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμβαση αφορά στην ανάπτυξη του νέου αεροσκάφους της «Ημέρας της Κρίσεως» λόγω της ικανότητάς του να επιβιώσει σε πυρηνικό πόλεμο.
Η Ιταλία πιέζει την G7 για ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του άνθρακα
Η Ιταλία, η οποία ηγείται της εκ περιτροπής προεδρίας της G7 φέτος, σχεδιάζει επί του παρόντος να απενεργοποιήσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2025