Καθώς το 2024, πλησιάζει η ναυτιλιακή βιομηχανία προετοιμάζεται για την σταδιακή συμμετοχή της στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ΣΕΔΕ-EU ETS) από την 1η Ιανουαρίου. Μία συμμέτοχή που όταν ολοκληρωθεί το 2026 εκτιμάται ότι θα έχει επιφέρει συνολικό κόστος μεταξύ 8-10 δισ. ευρώ. Το ΣΕΔΕ της ΕΕ, προβλέπει να απελευθερώσει στην αγορά περίπου 80 εκατομμύρια δικαιώματα εκπομπών (EUA), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού στόχου να επιτύχει μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030, αναφέρει σε ένα report ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες εντάσσονται στο EU ETS σταδιακά, με την υποβολή 40% των δικαιωμάτων το 2024, το 70% το 2025 και φτάνοντας στο 100% μέχρι το 2026. Οι οικονομικές επιπτώσεις είναι σημαντικές, με τον τομέα να επιβαρύνεται ενδεχομένως με κόστος μεταξύ 8-10 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2026, τονίζει η Intermodal.
Ναυτιλία: Έρχονται αλλαγές για τα ξένα σκάφη άνω των 35 μέτρων
Η τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ της ΕΕ, η οποία είναι γνωστή για τη μεταβλητότητά της, θα διαμορφώσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος (OPEX) των στόλων και των επενδυτικών στρατηγικών. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να διαχειριστούν στρατηγικά το αποτύπωμα άνθρακα και να προσαρμοστούν στο εξελισσόμενο τοπίο κόστους των δικαιωμάτων εκπομπών. Παράγοντες όπως οι κανονιστικές αλλαγές, η προσφορά σε δημοπρασίες και οι περιβαλλοντικοί στόχοι θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό αυτές τις τιμές. Επιπλέον, και σε αυτό το πλαίσιο υψηλής μεταβλητότητας, το ΣΕΔΕ της ΕΕ βρίσκεται στα πρόθυρα σημαντικών αλλαγών που θα επηρεάσουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος και τις επενδυτικές στρατηγικές.
Τα πρότυπα τιμολόγησης
Σε μια καίρια αλλαγή που επιβεβαιώνεται από τον κανονισμό που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο οποίος εκκρεμεί ακόμη προς επίσημη έγκριση από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο της ΕΕ, η ετήσια προθεσμία συμμόρφωσης για τις εγκαταστάσεις της στεριάς και του τομέα των αερομεταφορών, αλλάζει και από τις 30 Απριλίου μεταφέρεται στις 30 Σεπτεμβρίου 2024. Η προσαρμογή αυτή αναμένεται να διαταράξει τα συμβατικά πρότυπα τιμολόγησης των EUA. Η αναλύτρια της Intermodal Χαρά Γεωργούση εκτιμά ότι αντί αναμενόμενης ανοιξιάτικης αύξησης των τιμών των EUA, αυτή τωρα θα «μεταφερθεί» προς το καλοκαίρι, εξέλιξη που θα μπορούσε να μεταβάλει σημαντικά τη δυναμική των συναλλαγών και να επηρεάσει τη ρευστότητα της αγοράς.
Για τους πλοιοκτήτες, αυτές οι αναθεωρημένες προθεσμίες παρουσιάζουν νέες προκλήσεις. Πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτό το νέο χρονοδιάγραμμα για την απόκτηση και την παράδοση δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, το οποίο θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στον οικονομικό τους σχεδιασμό και στον προϋπολογισμό τους για το κόστος των εκπομπών. Αυτή η αλλαγή στις προθεσμίες μπορεί επίσης να οδηγήσει σε διακυμάνσεις στις τιμές της αγοράς, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αναθεώρηση των στρατηγικών διαχείρισης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για την προσαρμογή σε αυτές τις νέες δυναμικές της αγοράς, προειδοποιεί η Intermodal.
Latest News
Το roadmap για τον έκτο προβλήτα στον ΟΛΘ - Στο περίμενε... του Προεδρικού Διατάγματος
Τι είπε η διοίκηση του ΟΛΘ στη ΓΣ των μετόχων
Πού επενδύουν οι ναυτιλιακές τακτικών γραμμών
Βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκταθούν μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων
Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Κίνα και Κορέα διεκδικούν την μερίδα του λέοντος στις ναυπηγήσεις
Απεβίωσε ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος
Ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος, διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Λίμπερτυ και συνέβαλε στην ανάδειξη του πλωτού μουσείου «Ελλάς Λίμπερτυ»
Ποσειδώνια 2024: Οι κορυφαίοι του κλάδου της ναυτιλίας διαμορφώνουν την ατζέντα
Στο Athens Metropolitan Expo από τις 3 έως 7 Ιουνίου διοργανώνεται η κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο
Άλμα στη ζήτηση για κρουαζιέρα - Χιλιάδες εργαζομένους αναζητά η Royal Caribbean
Τα νέα πλοία και η «πίεση» στα πανεπιστήμια για πιστοποιήσεις σε νέους
Το παρασκήνιο της παράτασης του διαγωνισμού για το λιμάνι του Λαυρίου
Το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον και ο όρος του ΤΑΙΠΕΔ για κοινοπραξίες σχημάτων
Η ρευστότητα των ελλήνων εφοπλιστών και οι προκλήσεις για τις τράπεζες - Μελέτη Petrofin Research [πίνακες]
Γιατί μειώθηκε ο δείκτης χρηματοδότησης που σχετίζεται με την ελληνική ναυτιλία
Παράταση στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του Λιμένα Λαυρίου
Σκοπός του Ταμείου είναι η τουριστική κυρίως αξιοποίηση του εξυπηρετώντας κρουαζιερόπλοια αλλά και για τη μεταφορά φορτίων εμπορευμάτων
Η Navtex στο Λακωνικό Κόλπο και ο «σκιώδης στόλος» του Πούτιν
Πώς η ανακοίνωση ασκήσεων του Πολεμικού Ναυτικού δυσκολεύει το «ξέπλυμα» ρωσικού πετρελαίου