Μετά από αρκετές ήττες (ο πληθωρισμός των τροφίμων ζει και βασιλεύει παρά τα μέτρα), η κυβέρνηση ξεκινά σήμερα ακόμη μια μάχη για την καταπολέμηση της ακρίβειας, ελπίζοντας -εν όψει και ευρωεκλογών- να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις των αγανακτισμένων πολιτών που εδώ και δυόμισι χρόνια ζουν ένα ανελέητο sticker shock (σ.σ. η έκπληξη που προκαλεί η αύξηση της τιμής ενός συγκεκριμένου προϊόντος).
Ακρίβεια: Χάσαμε 1.046 ευρώ από τα εισοδήματα το 2022 – Τι φέρνουν τα νέα μέτρα
Με «στοχευμένα μέτρα που για πρώτη φορά εφαρμόζονται σε επίπεδο Ευρώπης» το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι οι τιμές «σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα» θα μειωθούν έως και 15%, ενώ επίσης 15% θα είναι η μείωση στις αρχικές τιμές στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας, που θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.
Το 25% του καλαθιού και ο πληθωρισμός
Ωστόσο απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, βρεφικές – παιδικές πάνες, καθαριστικά παντός είδους, οδοντόκρεμες, σαμπουάν – αφρόλουτρα – conditioner και σαπούνια, τα οποία αφορά το μέτρο της μείωσης των συνολικών εκπτώσεων – παροχών των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% με αντίστοιχη μείωση των αρχικών τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια, «γεμίζουν» κατά 25% το καλάθι των καταναλωτών. Το υπόλοιπο 75% «γεμίζει» με τρόφιμα, μια κατηγορία αγαθών που η Ελλάδα αναδείχθηκε… δευτεραθλήτρια και τον Ιανουάριο του 2024, σε επίπεδο ευρωζώνης. Σημειωτέο ότι το μεσημέρι σήμερα, 1η Μαρτίου, θα δημοσιευτούν τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό της ζώνης του ευρώ τον Φεβρουάριο.
Σε κάθε περίπτωση, παράγοντες της αγοράς, με τους οποίους συνομίλησε ο ΟΤ, διαβεβαιώνουν ότι οι ονομαστικές τιμές καταλόγου στην πλειονότητα των εν λόγω προϊόντων μειώθηκαν από 4% έως και 40-42%. Δεδομένου λοιπόν ότι ο πληθωρισμός υπολογίζεται με βάση τις αρχικές/ονομαστικές τιμές εκτιμάται ότι θα υπάρξει θετική επίπτωση με την ΕΛΣΤΑΤ να καταγράφει τις μειώσεις, κάτι που βεβαίως θα αποτυπωθεί και στο ύψος του δείκτη τιμών καταναλωτή.
Τι θα γίνει στο ταμείο
Το ερώτημα όμως είναι τι θα γίνει στο ταμείο και στην τσέπη του καταναλωτή. Κι αυτό γιατί μπορεί μεν οι ονομαστικές τιμές να μειώνονται αλλά θα μειωθούν σταδιακά και οι προσφορές, άρα οι μέσες πραγματικές τιμές θα είναι «μία η άλλη».
Βεβαίως, όπως λένε οι συνομιλητές του ΟΤ, αυτό δεν σημαίνει ότι σήμερα στα σούπερ μάρκετ θα έχουν εξαφανιστεί οι προσφορές. Το αντίθετο. Άλλωστε κανένας προμηθευτής δεν θέλει να σοκάρει τους πελάτες του. Ωστόσο δεν θέλει να διακινδυνεύσει και τα περιθώρια κέρδους του. Άρα οι αλλαγές θα γίνουν σταδιακά και ανάλογα με τις αντιδράσεις των καταναλωτών.
Όχι και τόσο γενναίες προσφορές θα δουν οι καταναλωτές και λόγω της τρίμηνης απαγόρευσης τους σε όσους προμηθευτές έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις. Περίπου 12 μεγάλες εταιρείες απέσυραν τις ανατιμήσεις που είχαν προαναγγείλει, προκειμένου να μην βρεθούν «εκτός νυμφώνος» σε μια περίοδο που περιλαμβάνει τη Σαρακοστή και το Πάσχα. Ωστόσο οι περισσότεροι προμηθευτές κάνουν δεύτερες σκέψεις όσον αφορά την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν από εδώ και πέρα.
Σχέδια για επέκταση
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός από τις κατηγορίες των απορρυπαντικών και των ειδών προσωπικής υγιεινής, οι οποίες επιλέχθηκαν για να εφαρμοστεί το μέτρο της μείωσης κατά 30% των παροχών επί του τιμολογίου, καθώς σ’ αυτές συγκεντρώνονταν οι περισσότερες και μεγαλύτερες προσφορές, υπάρχουν σχέδια επέκτασης και σε άλλα προϊόντα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, άρα να μειωθούν οι τιμές αλλά παράλληλα να υπάρχει και ένα ικανοποιητικό επίπεδο προσφορών.
Τα στελέχη της αγοράς ωστόσο αποκλείουν ότι τα ταχυκίνητα προϊόντα στην κατηγορία των βασικών τροφίμων και ποτών θα είναι τα επόμενα στη λίστα για να εφαρμοστεί το μέτρο, αφού το ποσοστό προσφορών είναι έτσι κι αλλιώς μικρό σε βάθος και έκταση.
Latest News
Σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες προσφέρει η ελληνική οικονομία, λέει ο Χατζηδάκης
Οι οικονομικές σχέσεις Ελλάδας - Ελβετίας και οι ευκαιρίες για επενδύσεις που προσφέρει σήμερα η ελληνική οικονομία, στη συζήτηση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας με τον Ελβετό ομόλογό του
IΟSCO: Ετήσια σύνοδος στις 26 έως 28 Μαΐου στην Αθήνα
Η ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς φιλοξενεί τον παγκόσμιο Οργανισμό Επιτροπών Κεφαλαιαγοράς
Καμπανάκι κινδύνου από τους εξαγωγείς - Ποιοι κλάδοι βούτηξαν το α' τρίμηνο του 2024 [γραφήματα]
Το διεθνές οικονομικό κλίμα πιέζει αρνητικά τους Έλληνες εξαγωγείς
Νέο σύστημα ελέγχου και κυρώσεων για τα ανασφάλιστα ΙΧ - Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Κλιμακωτά πρόστιμα για εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας
Πρόστιμο 30.000 ευρώ στην ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
Για εκπρόθεσμη γνωστοποίησης συγκέντρωσης που αφορά την εταιρεία Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες
Μειώθηκε η βιομηχανική παραγωγή τον Μάρτιο - Η εικόνα ανά κλάδο
Αύξηση 3,4% παρουσίασε ο μέσος Γενικός Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής το α' τρίμηνο του 2024
«Βουτιά» 11% στις εξαγωγές στο α΄τρίμηνο - Άνοδος 8,7% στο εμπορικό έλλειμμα
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής
«Τα σούπερ μάρκετ θα είχαν υπερκέρδη αν δεν βάζαμε το πλαφόν», υποστηρίζει ο Σκρέκας
Ο υπουργός Ανάπτυξης έκανε λόγο για έως και 15% εξοικονόμηση χρημάτων μέσω του e-katanalotis
Στην «πρέσα» των επιτοκίων νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Τι δείχνουν τα στοιχεία λίγο πριν την ενδεχόμενη μείωση από την ΕΚΤ
Αλλάζει πίστα ο Τιτάνας - Γιατί επιλέγει να μπει στο χρηματιστήριο της Ν.Υόρκης
Οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους χτίζεται η αναπτυξιακή στρατηγική του ομίλου