Για την κλιματική κρίση έχουν γραφτεί εκατομμύρια κείμενα τα τελευταία χρόνια και έχουν χυθεί τόνοι μελάνης. Πλέον, δεν νομίζω πως είναι πολλοί εκείνοι, που δεν καταλαβαίνουν /συνειδητοποιούν πως τα πράγματα ολοένα και χειροτερεύουν. Κι αυτό διότι λίγο –πολύ (ανάλογα το μέρος που κατοικεί κανείς) βιώνει τις επιπτώσεις από την κλιματική κρίση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Καναδάς, όπου καταγράφτηκαν το τελευταίο διάστημα θερμοκρασίες ρεκόρ και δεκάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας του κύματος καύσωνα. Την περασμένη Τρίτη ο υδράργυρος ανέβηκε στους 49,5 βαθμούς Κελσίου (!).
Οι επιπτώσεις στη Μεσόγειο
Πάμε τώρα στη γειτονιά μας, τη Μεσόγειο, η οποία αλλάζει εξαιτίας της κλιματικής κρίσης.
-«Έξι είναι οι κύριες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη Μεσόγειο», μου λέει, επικεφαλής προγραμμάτων προστασίας περιβάλλοντος του WWF Ελλάς Παναγιώτα Μαραγκού.
-Ποιες είναι αυτές;
-«Είναι η “τροπικοποίηση” της θάλασσας με τα είδη που ζούσαν στην περιοχή να εκτοπίζονται ή να πεθαίνουν λόγω της αυξανόμενης θερμοκρασίας των νερών. Είναι οι μεταναστεύσεις ψαριών: σχεδόν 1.000 νέα ξενικά είδη (126 από αυτά είδη ψαριών) έχουν εισέλθει στη Μεσόγειο και πλέον εξαπλώνονται όλο και πιο δυτικά και βόρεια, προκαλώντας μειώσεις σε ιθαγενή είδη – σε ποσοστό έως και 40% σε ορισμένες περιοχές. Είναι οι μέδουσες που βρίσκονται παντού: στις νότιες περιοχές της Μεσογείου σημειώνονται κάθε χρόνο όλο και περισσότερες πληθυσμιακές εκρήξεις.
»Είναι τα λιβάδια ποσειδωνίας που απειλούνται απ’ όλο και πιο ζεστά ύδατα και από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, με τρομερές συνέπειες για τη βιοποικιλότητα. Είναι τα εμβληματικά είδη κοραλλιών (που μέχρι τώρα έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε πολλά σύνθετα μεσογειακά οικοσυστήματα) που καταστρέφονται μετά από ακραία φυσικά φαινόμενα.
»Είναι η επιτάχυνση της πληθυσμιακής κατάρρευσης της πίνας με το 80-100% του πληθυσμού της να έχει χαθεί πρόσφατα σε ποσοστά μαζικής θνησιμότητας στην Ισπανία, την Ιταλία και σε άλλες περιοχές της Μεσογείου από ένα παθογόνο που ευνοείται από τα όλο και πιο θερμά νερά της Μεσογείου».
Ισχυρή σύνδεση κλίματος και ωκεανών
-Και τι δείχνουν όλες αυτές οι επιπτώσεις;
-«Δείχνουν ξεκάθαρα την ισχυρή σύνδεση μεταξύ κλίματος και ωκεανών, καθώς και την άμεση ανάγκη για βελτιωμένη προστασία των θαλασσών μας για την αποκατάσταση της βιοποικιλότητας και των ιχθυοαποθεμάτων αλλά και την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους απέναντι στην κλιματική αλλαγή», συμπληρώνει η Παναγιώτα Μαραγκού.
Δεν είναι μόνο η Μεσόγειος
Κατά τους ειδικούς, η κλιματική αλλαγή προκαλεί ήδη σοβαρές επιπτώσεις στις θάλασσες του πλανήτη, αυξάνοντας τη θερμοκρασία των νερών και πλήττοντας σοβαρά πολλά είδη ψαριών.
Αυτό όμως έχει επιπτώσεις και σε εμάς: καθώς τα θαλάσσια οικοσυστήματα μεταβάλλονται, επηρεάζονται σημαντικά οι παράκτιες κοινωνίες και η αλιεία που εξαρτάται από τα οικοσυστήματα, η οποία χρειάζεται να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες για να παραμείνει βιώσιμη.
Τα τελευταία 55 εκατομμύρια χρόνια…
Όπως μου εξηγεί, η Παναγιώτα Μαραγκού, από τον 19ο αιώνα, οι θάλασσες έχουν απορροφήσει περίπου το 28% του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που παράγεται από ανθρώπινη δραστηριότητα και περισσότερο από το 90% της επιπλέον θερμότητας που αυτή προκαλεί.
-«Μέχρι τα τέλη του αιώνα που διανύουμε, η οξύτητα της θάλασσας θα αυξάνει με διπλάσιο ρυθμό από κάθε άλλο προηγούμενο φαινόμενο όξυνσης που έχει σημειωθεί τα τελευταία 55 εκατομμύρια χρόνια. Τα χαμηλότερα επίπεδα οξυγόνου επηρεάζουν την επιβίωση, την αναπαραγωγή και την ανάπτυξη των θαλάσσιων ειδών», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Τι σας έλεγα; Η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί. Και επειδή θάλασσα σημαίνει ζωή, η όποια καθυστέρηση στη δράση και στην επιβολή μέτρων, θα έχει επιπτώσεις και στη δική μας τη ζωή. Τόσο απλά. Δυστυχώς…
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»