Για την αναποτελεσματικότητα των προτεινόμενων μέτρων κατά της κλιματικής αλλαγής «Fit for 55» και τον αρνητικό αντίκτυπό τους στην ευρωπαϊκή ναυτιλία, προειδοποιεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο (ΚΝΕ).
Σε σχετική ανακοίνωση τονίζει ότι η πρόταση για συμπερίληψη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και ο νέος κανονισμός για καθαρότερα καύσιμα «FuelEU Maritime», που περιλαμβάνονται το πακέτο προτάσεων «Fit for 55» ενώ αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε πιο «πράσινα» καύσιμα δεν διασφαλίζουν ότι θα επιτευχθούν απόλυτες μειώσεις εκπομπών.
Το ΚΝΕ τονίζει ότι τα πολύπλοκα χαρακτηριστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθιστούν το EU ETS με κυμαινόμενη τιμή άνθρακα, ένα σύστημα που θα επηρεάσει αρνητικά τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επιπλέον, το Κυπριακό Ναυτικό Επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι τα παραγόμενα έσοδα θα πρέπει να στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Είναι σημαντικό τα έσοδα από το ETS να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη των επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη, καθώς αναγνωρίζεται από όλους ότι η απαλλαγή από τον άνθρακα θα είναι δυνατή μόνο με την ανάπτυξη καυσίμων και τεχνολογιών που δεν υπάρχουν επί του παρόντος.
Στη συνέχεια το Επιμελητήριο αναδεικνύει τις ευθύνες όλων των εμπλεκομένων τη εφοδιαστική αλυσίδα για τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία. Όπως σημειώνει πρέπει να αναγνωριστεί ότι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δεν πρέπει να πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των εφοπλιστών, αλλά θα πρέπει να είναι μια συλλογική προσπάθεια όλων των ενδιαφερομένων που συμμετέχουν στην αλυσίδα εφοδιασμού των θαλάσσιων μεταφορών, όπως είναι οι ναυλωτές, οι ιδιοκτήτες φορτίου, οι προμηθευτές καυσίμων, οι κατασκευαστές κινητήρων, οι πλοιοκτήτες και τα λιμάνια. Από την άποψη αυτή, το Επιμελητήριο χαιρετίζει την αναγνώριση του ρόλου του εμπορικού διαχειριστή στην πρόταση για ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS.
Το ΚΝΕ υπογραμμίζει ακόμη η απαλλαγή από τον άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι μια παγκόσμια και όχι μια περιφερειακή πρόκληση και ως περιφερειακό μέτρο που βασίζεται στην αγορά, το EU ETS θα υπονομεύσει σοβαρά τις τρέχουσες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την απαλλαγή του ναυτιλιακού κλάδου από τον άνθρακα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίποινα παρόμοιων μέτρων από μεγάλες οικονομίες εκτός της ΕΕ αποδυναμώνοντας έτσι τις δυνατότητες για μια παγκόσμια λύση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Τέλος αναφερόμενο το ΚΝΕ στον κανονισμό FuelEU, ο οποίος στοχεύει στην προώθηση της σ την αγορά καθαρότερων καυσίμων που δεν διατίθενται επί του παρόντος στο εμπόριο, σημειώνει ότι αντί να επιβάλει πρότυπα καυσίμου στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει με άλλους τρόπους μεταφοράς, στοχεύει άδικα στους φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων, που δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα συγκεκριμένων καυσίμων.
Υπενθυμίζεται ότι και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών από την πρώτη στιγμή που δόθηκαν στην δημοσιότητα οι προτάσεις της ΕΕ για το κλίμα εξέφρασε το έντονο προβληματισμό της για την αποτελεσματικότητα των μέτρων και τόνισε ειδικότερα ότι «το EU ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου».
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα