Οι κορυφαίοι νηογνώμονες της ναυτιλιακής βιομηχανίας επιστρέφουν σύσσωμοι στα Ποσειδώνια αυτόν τον Ιούνιο, μετά τη διετή διακοπή που προκάλεσε η πανδημία, στη διάρκεια της οποίας χαρτογράφησαν την πορεία του κλάδου έως την προθεσμία που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) για το 2030, για μείωση κατά τουλάχιστον 40% της έντασης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ναυτιλίας σε σύγκριση με το 2008.
Το επόμενο ορόσημο του οδικού χάρτη του ΙΜΟ προς την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι η 1η Ιανουαρίου 2023, όταν θα απαιτείται πλέον από όλα τα πλοία να υπολογίζουν τον δικό τους Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης (EEXI) και να καθιερώσουν ετήσιο επιχειρησιακό Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII).
Προγραμματισμένη για τις 6-10 Ιουνίου, η έκθεση Ποσειδώνια 2022 θα προσφέρει στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα την κατάλληλη πλατφόρμα για να συναντηθεί με νηογνώμονες όπως οι ABS, BV, CCS, Class NK, DNV, KR, LR και RINA, μεταξύ άλλων, ώστε να σχεδιάσει μία συλλογική απάντηση στις υποχρεώσεις που θέτει ο ΙΜΟ, αλλά και να καλύψει τα τελευταία “μίλια” που απομένουν πριν από την προθεσμία εφαρμογής για τις απαιτήσεις EEXI και CII.
Ο παράγοντας ταχύτητα
Η ταχύτητα παίζει πολύ ουσιαστικό ρόλο, τόσο σε ό,τι αφορά το πόσο γρήγορα οι πλοιοκτήτες και η βιομηχανία γενικότερα θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις παρακολούθησης και καταγραφής που θέτει ο ΙΜΟ, όσο και στη μακροπρόθεσμη δέσμευσή τους να μειώσουν τα όρια ταχύτητας με τα οποία μπορούν να ταξιδεύουν οι στόλοι τους.
«Γνωρίζουμε ότι το ταξίδι προς έναν προορισμό με μηδενικές εκπομπές έως το 2050 πρέπει να ξεκινήσει και πολλοί πλοιοκτήτες και ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο. Όμως εταιρείες και ιδιώτες θα κινηθούν με διαφορετικές ταχύτητες. Οι νηογνώμονες θα παίξουν βασικό και ζωτικό ρόλο στην πορεία προς μηδενικές εκπομπές, υποστηρίζοντας τα ενδιαφερόμενα μέρη, ανεξάρτητα από την ταχύτητα προσαρμογής τους, ωστόσο μάλλον πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για εκπλήξεις», δήλωσε η Paillette Παλαιολόγου, Αντιπρόεδρος Marine & Offshore Division, SE Europe, Black Sea & Adriatic Zone της Bureau Veritas.
Στα Ποσειδώνια 2022 η BV θα παρουσιάσει την πλήρη γκάμα των υπηρεσιών ταξινόμησης και των ψηφιακών πλατφορμών της, όπως το VeriSTAR Green, ένα εργαλείο που υποστηρίζει τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις EEXI και CII. Η BV έχει ήδη παρουσιάσει οδηγίες για την αμμωνία ως ναυτιλιακό καύσιμο, για τους κανόνες χρήσης μεθανόλης και αιολικής πρόωσης, ενώ πρόκειται να εμβαθύνει περισσότερο και στο υδρογόνο.
Το American Bureau of Shipping (ABS), ένας από τους ηγετικούς νηογνώμονες, έχει μεγάλη συμμετοχή στην πορεία προς την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Από τα κεντρικά του διεθνούς δικτύου βιωσιμότητάς του, που εδρεύουν στην Αθήνα, το ABS συνεργάζεται με πλοιοκτήτες και διαχειρίστριες εταιρείες για να αναπτύξει εξατομικευμένες στρατηγικές στους τομείς της συγκριτικής αξιολόγησης, της βελτίωσης και της παρακολούθησης, για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Ο Γεώργιος Πλευράκης, Αντιπρόεδρος της ABS, Global Sustainability, δήλωσε: «Τα υπάρχοντα πλοία μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργική απόδοσή τους, με βελτιστοποίηση ταχύτητας και ψηφιακές τεχνολογίες. Αυτές οι παρεμβάσεις προσφέρουν βραχυπρόθεσμα εξοικονόμηση, η οποία στη συνέχεια πρέπει να παρακολουθείται για να πιστοποιηθεί η μείωση των εκπομπών άνθρακα».
Η ABS έχει αναπτύξει πρακτικές εφαρμογές νέων τεχνολογιών και καυσίμων για μείωση των εκπομπών άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων της δέσμευσης άνθρακα επί του σκάφους, της υπεράκτιας παραγωγής πράσινου υδρογόνου, της αμμωνίας ως καυσίμου και του προηγμένου σχεδιασμού πλοίων LNG και δεξαμενόπλοιων, μεταξύ πολλών άλλων.
Σύμφωνα με την DNV, η απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι μια πρόκληση που καμία εταιρεία, ή και ολόκληρος κλάδος, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει από μόνος του. «Σήμερα έχουμε περάσει από τις δηλώσεις πρόθεσης στη δράση. Χρειαζόμαστε μια συλλογική προσπάθεια, με ενοποιημένες υποδομές, ενέργεια, τεχνολογία, κατανόηση, κανονισμούς και οικονομική υποστήριξη, όλα εστιασμένα στον ίδιο στόχο. Διαμορφώνεται, πραγματικά, μία δυναμική και όλοι πρέπει να παραμείνουμε προσηλωμένοι στο να κάνουμε το επόμενο βήμα προς τα εμπρός για να φτάσουμε σε αυτόν τον στόχο», δήλωσε ο Knut Ørbeck-Nilssen, Διευθύνων Σύμβουλος της DNV Maritime.
Ο ρόλος της ναυπηγικής βιομηχανίας
Η ναυπηγική βιομηχανία είναι βασικός εμπλεκόμενος, που έχει να παίξει σημαντικό ρόλο στη συζήτηση για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, καθώς πρέπει να υποστηρίξει τις προσπάθειες των ναυτιλιακών εταιρειών να συμμορφωθούν με τις αυστηρές απαιτήσεις της ρυθμιστικής αρχής.
«Ο πιο δύσκολος γρίφος βρίσκεται στις νέες κατασκευαστικές επιλογές, με τους κανονισμούς μείωσης του άνθρακα να υποδηλώνουν ότι ένα πλοίο που κατασκευάζεται σήμερα πρέπει να είναι 40% πιο αποδοτικό ενεργειακά σε 20 χρόνια από σήμερα. Δραστηριοποιούμαστε σε αυτόν τον χώρο, βοηθώντας τους πλοιοκτήτες να κατανοήσουν πώς η επιλογή μιας τεχνολογίας ή ενός καυσίμου έναντι ενός άλλου επηρεάζει την πορεία τους», δήλωσε ο Γ. Πλευράκης του ABS.
Ως εκπρόσωπος της εθνικής συμμετοχής της ολλανδικής ναυπηγικής βιομηχανίας στα Ποσειδώνια 2022, ο Roel de Graaf, Διευθύνων Σύμβουλος της Netherlands Maritime Technology, πιστεύει ότι η ενεργειακή μετάβαση είναι ένα θέμα κεφαλαιώδους σημασίας για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
«Βλέπουμε ήδη πολλά να συμβαίνουν στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων. Για διαφορετικούς τύπους πλοίων, υπάρχουν διαφορετικές λύσεις. Και στο πλαίσιο του δικού μας masterplan για τη ναυτιλία εργαζόμαστε για έναν έξυπνο και χωρίς εκπομπές ναυτιλιακό κλάδο» εξηγεί ο de Graaf και προσθέτει: «Σύσσωμος ο ολλανδικός ναυτιλιακός τομέας έχει αναπτύξει ένα κοινό masterplan για τη ναυτιλία. Μέσω έργων Έρευνας και Ανάπτυξης στον κλάδο, στην Ολλανδία αναπτύσσονται τεχνολογίες για να κάνουν τη ναυτιλία πιο βιώσιμη. Ο στόχος του masterplan είναι να καταλήξει σε τουλάχιστον 30 πλοία χωρίς εκπομπές διοξειδίου έως το 2030».
Ο υφιστάμενος στόλος
Αλλά δεν είναι μόνο τα νέα πλοία που πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς του ΙΜΟ. Και οι υφιστάμενοι στόλοι πρέπει να ξεκινήσουν εκτεταμένα έργα μετασκευής προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τις απαιτήσεις.
«Η προσπάθεια απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα θα οδηγήσει σε αυξανόμενη ζήτηση για τεχνολογίες και υπηρεσίες ώστε ο παγκόσμιος στόλος να ανταποκριθεί στους περιβαλλοντικούς στόχους. Ειδικά για τα υφιστάμενα εμπορικά πλοία, αναμένουμε μεγάλη ζήτηση μετασκευής στο μέλλον», δήλωσε ο Σταύρος Λεούσης, Διευθύνων Σύμβουλος του ελληνικού υποκαταστήματος της Βρετανικής εταιρείας επισκευής πλοίων, δεξαμενών ξηρού φορτίου και μετασκευών Newport Shipping, που προετοιμάζεται για τη δεύτερη συμμετοχή της στα Ποσειδώνια.
Ο Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε., διοργανωτών της εκδήλωσης, δήλωσε: «Ο περιορισμός των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και οι προκλήσεις που ο στόχος αυτός δημιουργεί στις νέες τεχνολογίες πρόωσης, στα εναλλακτικά καύσιμα και στις απαιτούμενες υποδομές, θα συζητηθούν εκτενώς στο συνεδριακό πρόγραμμα των Ποσειδωνίων 2022, όπως και όλα τα άλλα θέματα που ενδιαφέρουν και απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία».
«Για άλλη μια φορά, φέτος τον Ιούνιο, τα Ποσειδώνια θα προσφέρουν μια σημαντική πλατφόρμα στα μέλη της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας για να συζητήσουν, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, να μάθουν ο ένας από τον άλλον, να χτίσουν νέες συνεργασίες και να ανακαλύψουν τις τελευταίες τάσεις και τεχνολογίες που θα επηρεάσουν τον κλάδο τα επόμενα χρόνια», κατέληξε ο κ. Βώκος.
Η Έκθεση Ποσειδώνια διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Επιτροπής Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας.
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda