Σύμφωνα με ανακοίνωση της Στατιστικής Υπηρεσίας, ο πληθωρισμός στη Γερμανία κυμαίνεται πλέον στο 7,9%, ποσοστό πρωτοφανές μετά την Επανένωση. Παρόμοια ποσοστά καταγράφονταν μόνο στο απόγειο της πετρελαϊκής κρίσης τον χειμώνα του 1973/74 ή και στη δεκαετία του ‘50. Είναι άλλωστε γνωστή η ιστορική φοβία των Γερμανών για το «τέρας του πληθωρισμού». Οι ανατιμήσεις αποδίδονται στη διαρκή αύξηση των τιμών της ενέργειας, στις συνεχιζόμενες διαταραχές σε εφοδιαστικές αλυσίδες, αλλά και στον πόλεμο που έχει εξαπολύσει η Ρωσία στη γειτονική Ουκρανία. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της γερμανικής κεντρικής τράπεζας οι αυξητικές τάσεις αναμένεται να συνεχιστούν στους επόμενους μήνες.
Βρισκόμαστε σε μία νέα ενεργειακή κρίση, όπως στις αρχές της δεκαετίας του ’70; «Είναι μάλλον απίθανο να εγκλωβιστούμε σε περιβάλλον επίμονων πληθωριστικών πιέσεων, όπως στη δεκαετία του ‘70», δηλώνει ο Γιεργκ Τσόινερ, επικεφαλής οικονομολόγος της Union Investment, στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA). Εκτιμά ωστόσο ότι η υποχώρηση του πληθωρισμού δεν πρόκειται να αρχίσει πριν τα τέλη του χρόνου, με προοπτική μόλις στις αρχές του 2024 να επιστρέψουμε στα επίπεδα του 2%, όπως προβλέπει το Καταστατικό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ). Αναλυτής της Allianz Trade εκτιμά ότι μόνο στα τρόφιμα οι αυξήσεις για το 2022 ξεπερνούν το 10%, γεγονός που συνεπάγεται αυξημένη δαπάνη κατά 250 ευρώ ετησίως για κάθε καταναλωτή.
Κρατική παρέμβαση για το καλοκαίρι
Από την 1η Ιουνίου και μέχρι το τέλος του καλοκαιριού η γερμανική κυβέρνηση μειώνει τη φορολογία στην ενέργεια. Ως αποτέλεσμα εκτιμάται ότι η τιμή της βενζίνης θα μειωθεί κατά 30-35 λεπτά και του ντίζελ κατά 15-17 λεπτά. Παράλληλα, καθιερώνεται το εξαιρετικά φθηνό «εισιτήριο των 9 ευρώ» που θα ισχύει για έναν ολόκληρο μήνα και δίνει τη δυνατότητα, σε όσους το επιθυμούν, να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην πόλη τους, αλλά και να ταξιδεύουν με όλα τα τρένα στο εσωτερικό της Γερμανίας, με εξαίρεση τα τρένα υψηλής ταχύτητας (ICE) και τις αμαξοστοιχίες InterCity.
Τα μέτρα αναμένεται να «ανακουφίσουν» τα χαμηλά εισοδήματα στη μεταβατική περίοδο μέχρι την 1η Οκτωβρίου, οπότε τίθεται σε ισχύ η αύξηση του κατώτατου ημερομισθίου στα 12 ευρώ. Παράλληλα μελετώνται νέα μέτρα. Για παράδειγμα ο σοσιαλδημοκράτης υπουργός Εργασίας Χουμπέρτους Χάιλ προτείνει ένα κοινωνικό επίδομα για τα χαμηλότερα, αλλά και τα μεσαία εισοδήματα, το οποίο θα χορηγείται μία φορά τον χρόνο για να αντισταθμίζει την αυξημένη φορολογία προς επίτευξη των κλιματικών στόχων και θα χρηματοδοτείται από εισφορές που επιβάλλονται στις εκπομπές ρύπων.
Μπορούν όμως τα όποια αποσπασματικά μέτρα να αντιμετωπίσουν συνολικά το φαινόμενο του πληθωρισμού; «Η προσωρινή μείωση τιμών στη βενζίνη και στο ντίζελ θα ‘φρενάρει’ τον πληθωρισμό για τους επόμενους τρεις μήνες, αλλά δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη στρατηγική», δηλώνει ο Φρίντριχ Χάινεμαν, αναλυτής του Κέντρου Ευρωπαϊκών Οικονομικών Ερευνών (ZEW), στο Reuters. «Τα κυβερνητικά μέτρα δεν πρόκειται να μειώσουν ουσιαστικά τις πληθωριστικές πιέσεις» εκτιμά ο Αλεξάντερ Κλούγκε, αναλυτής της ιδιωτικής τράπεζας Hauck Aufhäuser Lampe, ο οποίος θεωρεί πολύ πιο σημαντικό αντίβαρο στον πληθωρισμό το ότι η ΕΚΤ επεξεργάζεται σχέδια για αυξήσεις επιτοκίων από το φθινόπωρο.
Ανησυχία για φαινόμενα κερδοσκοπίας
Λίγο πριν αρχίσουν οι μειώσεις στις τιμές των καυσίμων η γερμανική λέσχη αυτοκινητιστών ADAC εκφράζει την ανησυχία της για αδικαιολόγητες αυξήσεις που σημειώθηκαν τις τελευταίες ημέρες. Για παράδειγμα την Κυριακή η απλή αμόλυβδη βενζίνη (τύπου Ε10) κατέγραφε μία μέση τιμή 2,129 ανά λίτρο, δηλαδή αύξηση κατά 3,9 λεπτά σε σύγκριση με την περασμένη Τρίτη. Μήπως κάποιοι «πονηροί» επιχειρούν να κερδοσκοπήσουν; Το υπουργείο Οικονομικών παραπέμπει στην Αρχή Ανταγωνισμού. Ο πρόεδρός της, Αντρέας Μουντ, προειδοποιεί ότι από την 1η Ιουνίου θα παρακολουθεί «πολύ προσεκτικά» την πορεία των τιμών στα πρατήρια βενζίνης και «αν οι εταιρείες πετρελαιοειδών δεν μετακυλίσουν τις μειώσεις στον καταναλωτή, τότε θα αντιμετωπίσουν πολύ δυσάρεστα ερωτήματα».
Πάντως πολλοί καταναλωτές επιχειρούν να επωφεληθούν και σε ατομικό επίπεδο. Η λέσχη αυτοκινητιστών Automobil Club Europa (ACE) προειδοποιεί τους γερμανούς οδηγούς να μην αποθηκεύουν μεγάλες ποσότητες βενζίνης ή ντίζελ στο σπίτι τους αξιοποιώντας τις χαμηλότερες τιμές του καλοκαιριού, υπενθυμίζοντας μάλιστα ότι κάτι τέτοιο απαγορεύεται ή επιτρέπεται μόνο υπό πολύ αυστηρές προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, σε γκαράζ μικρότερα από 100 τ.μ. επιτρέπεται να αποθηκευθούν το πολύ 20 λίτρα βενζίνης και αυτά μόνο σε μη εύφλεκτα δοχεία ειδικής κατασκευής.
Γιάννης Παπαδημητρίου (DPA, Reuters, ARD)
Πηγή: DW
Latest News
Σκληρό πόκερ για την Gen Z - Η Adidas κοντράρει στα... ίσια τη Nike
Φαίνεται πως η ανάπτυξη της Adidas ξεπερνάει αυτήν της Nike για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια το 2024 - αυτό σημαίνει ότι το γερμανικό sports brand θα παραμεινει για μερικά ακόμη χρόνια στην κορυφή
Τι πάει λάθος με τον ΦΠΑ της Βρετανίας;
Οι φτωχοί τείνουν να δαπανούν περισσότερο από το εισόδημά τους από ό,τι οι πλούσιοι, καθιστώντας τον ΦΠΑ εγγενώς οπισθοδρομικό
Η συνταγή που θα σας... κρατήσει πλούσιους για πάντα
Το να ζείτε λιτά είναι μια κακή στρατηγική για να γίνετε πλούσιοι επισημαίνει στο Business Insider ο χρηματιστής Eric Roberge
Σπάνια συλλογή νομισμάτων στο σφυρί - Πόσο αξίζει
Δανοί κληρονόμοι θα πουλήσουν μια σπάνια συλλογή νομισμάτων 72 εκατομμυρίων δολαρίων μετά από 100 χρόνια
Γαλλική βοήθεια στην ηλεκτρική σύνδεση του Μαρόκου με τη Δυτική Σαχάρα
Η Γαλλία είναι ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής στο Μαρόκο - Στη χώρα υπάρχουν εργοστάσια των Renault (αυτοκίνητα) και Safran (αεροδιαστημική).
5.000 δολάρια το κεφάλι – Οι κερδοσκόποι του πολέμου και το τίμημα της σωτηρίας από την κόλαση της Γάζας
Δεκάδες χιλιάδες Παλαιστίνιοι έχουν φύγει από τη Λωρίδα της Γάζας προς την Αίγυπτο, πληρώνοντας σε μεσάζοντες 5.000 δολάρια έκαστος για άδειες εξόδου
Δημοσκόπηση Reuters: Πού θα καθίσει η μπίλια του πληθωρισμού και της ανάπτυξης
Οι οικονομολόγοι εξακολουθούν να αναμένουν ότι οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες θα μειώσουν τα επιτόκια είτε αυτό το τρίμηνο είτε το επόμενο
Γιατί οι ψηφιακοί νομάδες επιλέγουν Τουρκία - Η διαδικασία, τα έγγραφα και το... εισόδημα
Σε λειτουργία η πλατφόρμα της Τουρκία για τη χορήγηση βίζα σε ψηφιακούς νομάδες
Ξεπέρασε τις προσδοκίες της Wall Street η Microsoft για έσοδα και κέρδη
Η άνοδος της μετοχής της Microsoft μετά την έναρξη της σημερινής συνεδρίασης αύξησε την χρηματιστηριακή της αξία κατά 128 δισεκατομμύρια δολάρια
Δανεισμός και κατανάλωση φέρνουν πιο κοντά τις μειώσεις επιτοκίων
Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ΕΚΤ για τις επόμενες κινήσεις στη νομισματική πολιτική