Τι θα ήταν αυτό που θα έχανε ο κόσμος αν η εταιρεία την οποία διευθύνουμε δεν υπήρχε πια; Απαντώντας σε αυτό το ερώτημα μπορούμε να εξαγάγουμε ενδιαφέροντα συμπεράσματα σχετικά με τον ουσιαστικό σκοπό μιας επιχείρησης.
Σκοπός της δεν είναι απλώς η προώθηση και πώληση προϊόντων και υπηρεσιών για την εξασφάλιση κέρδους. Είναι το να δρα κανείς με γνώμονα την ωφέλεια του κοινωνικού συστήματος. Ο σκοπός που μπορεί να εμπνεύσει και να κινητοποιήσει τις διεργασίες ανάπτυξης ενός οργανισμού εκτείνεται πέρα από τις οικονομικές επιδόσεις κι εξυπηρετεί το ευρύτερο καλό.
Στον αντίποδα βέβαια υπάρχει και η άποψη πως η επιτυχία και το συμφέρον μιας επιχείρησης δεν συμβαδίζουν με εκείνα της κοινωνίας. Πολλοί πιστεύουν ότι η κερδοφορία μιας επιχείρησης δεν συνάδει με την ανάπτυξη των εργαζομένων, την πρόοδο της κοινωνίας, την προστασία του περιβάλλοντος, με το κοινό καλό.
Επένδυση στους κοινωνικούς εταίρους
Ωστόσο, έρευνες δείχνουν ότι, επενδύοντας στους κοινωνικούς εταίρους, η επιχείρηση δεν μειώνει το μερίδιο των μετόχων, αλλά στην πραγματικότητα το μεγαλώνει.
Συγκεκριμένα:
- Η επιχείρηση που συμπεριφέρεται με σεβασμό και επενδύει στους ανθρώπους της απολαμβάνει την αφοσίωσή τους, με ό,τι θετικό αυτή επιφέρει.
- Η επιχείρηση που υποστηρίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη προσελκύει πελάτες και επενδυτές που εκτιμούν την υπεύθυνη στάση της.
- Η επιχείρηση που διαθέτει ένα κοινωνικό πρόσωπο γίνεται στυλοβάτης της κοινωνίας, μεγεθύνοντας το συμβολικό κεφάλαιό της.
Εν ολίγοις, η διαχρονική επιτυχία μιας επιχείρησης οφείλεται στην αρμονική της συνύπαρξη με το περιβάλλον της – και δημιουργεί αξία για έναν όλο και πιο διευρυμένο κύκλο εταίρων.
Ο ανώτερος σκοπός
Συχνά, οι οργανισμοί στρέφονται στη διαμόρφωση ενός ανώτερου σκοπού, όταν δημιουργείται μια κρίση που τους αναγκάζει να μετακινηθούν από τις ισχύουσες πρακτικές τους σε μια νέα προσέγγιση. Μια προσέγγιση που θα καταφέρει να αυξήσει το κίνητρο και την απόδοση των εργαζομένων και κατ’ επέκταση της εταιρείας.
Χρειάζεται όλοι μας να προσαρμοζόμαστε με ταχύτητα στα δεδομένα της σύγχρονης εποχής, να δίνουμε προτεραιότητα στην ανάπτυξη κάθε εργαζομένου, να συγκροτούμε ομάδες με δυνατούς δεσμούς και να συντονίζουμε τη δράση τους με ευελιξία.
Ο ρόλος μας είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς μπορούμε να καλλιεργήσουμε την αίσθηση σκοπού και να τη μετουσιώσουμε σε στρατηγική. Μπορούμε να διατηρήσουμε τις ισορροπίες ανάμεσα στις αξίες, την εταιρική κουλτούρα και τη διακυβέρνηση. Είναι σημαντικό να συμβάλουμε στη δημιουργία μιας νέας προσέγγισης που να υπηρετεί έναν ανώτερο σκοπό και να κινητοποιεί τους ανθρώπους. Την τελευταία διετία νικήσαμε μαζί μια πανδημία, που μας υπενθύμισε την αλληλεξάρτησή μας. Γίναμε μια αλυσίδα για να επιτύχουμε έναν κοινό σκοπό.
Η εποχή μας επιτάσσει να το ξανακάνουμε. Ενας πόλεμος κλιμακώνεται μέρα με τη μέρα χωρίς να διαφαίνεται προοπτική παύσης του πυρός. Ο πληθωρισμός και οι ανατιμήσεις λυγίζουν τα αδύναμα τμήματα της κοινωνίας. Η κλιματική αλλαγή μάς δείχνει τα δόντια της. Το αύριο δεν είναι δεδομένο.
Μπορούμε τελικά να αλλάξουμε τον κόσμο; Δεν ξέρω αν μπορούμε σίγουρα να τον αλλάξουμε μόνοι μας. Σίγουρα μπορούμε να συμβάλουμε. Η στάση και οι πρωτοβουλίες των οργανισμών που διοικούμε είναι θέση και μπορούν να φέρουν αποτέλεσμα. Η απραξία δεν είναι πλέον επιλογή.
*Ο Βασίλης Ραμπάτ είναι πρόεδρος της Εταιρείας Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης