Aναθέρμανση παλαιότερων συμμαχιών αλλά και κέρδη στα δεξαμενόπλοια φέρνει η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία. Η «συμμαχία των πέντε» (Βραζιλίας, Ρωσίας, Ινδίας, Κίνας και Νότιας Αφρικής) πιο γνωστή ως BRICS, φαίνεται να επωφελείται η κάθε μία με τον τρόπο της από τα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι κυρώσεις της ΕΕ και των ΗΠΑ κατά της Ρωσίας κυρίως σε ό,τι αφορά το αργό πετρέλαιο.
Οι χώρες αυτές δεν ακολούθησαν τον δρόμο των δυτικών εθνών επιβάλλοντας κυρώσεις στη Ρωσία, η οποία σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Gibson, προσφέρει στην ομάδα των BRICS πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου με μεγάλη έκπτωση, σε μια εποχή όπου οι τιμές του πετρελαίου είναι σταθερά πάνω από τα 100 δολ. το βαρέλι. Σε αντάλλαγμα, η Ρωσία επιδιώκει μεγαλύτερες εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων από τις χώρες αυτές για να αντικαταστήσει τις δυτικές μάρκες που έχουν εγκαταλείψει τη Ρωσία.
Διαβάστε επίσης: Στα «χέρια» φιλορώσων αυτονομιστών εμπορικά πλοία με ξένη σημαία
Οπως αναφέρει ο Gibson, το μερίδιο του ρωσικού αργού που εξάγεται σε δυτικές χώρες μειώνεται από το 2015, ενώ οι χώρες BRICS αυξάνουν το μερίδιό τους. Μεταξύ Ιανουαρίου 2015 και Μαΐου 2022, οι ροές προς τις BRICS αυξήθηκαν από μόλις 165.000 βαρέλια τη ημέρα σε 2,250 εκατ./ βαρέλια την ημέρα και από 4,5% σε 44% των συνολικών ρωσικών εξαγωγών. Κατά την ίδια περίοδο οι εξαγωγές εκτός BRICS μειώθηκαν από 3,55 εκατ. βαρέλι την ημέρα σε 2,875 εκατ. βαρέλια την ημέρα δηλαδή από 95,5% σε 56% των εξαγωγών ρωσικού αργού.
Καταγράφεται δηλαδή μια συνολική αύξηση των ρωσικών εξαγωγών αργού με το μερίδιο των χωρών της ομάδας BRICS να αυξάνεται.
Νέες διαδρομές
Οι νέες διαδρομές που δημιουργήθηκαν από τις κυρώσεις προς τη Ρωσία, αναφέρει σε μια άλλη ανάλυση ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv έχουν προσθέσει τονομίλια και η αυξανόμενη ζήτηση πετρελαίου και προϊόντων ευνοεί το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου και προϊόντων. Καθώς οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας από τη Ρωσία αυξάνονται και το αργό της Βραζιλίας ρέει στην Ευρώπη σε υψηλούς αριθμούς (πάνω από 500.000 βαρέλια την ημέρα, σχεδόν 2,8 φορές υψηλότερα από τον μέσο όρο του 2021), τα δεξαμενόπλοια Suezmaxes και Aframaxes που εξυπηρετούν τις ροές αυτές, βλέπουν τα κέρδη τους να κινούνται ανοδικά μέρα με τη μέρα.
Οι ΗΠΑ
Στο μεταξύ, οι ειδικοί καταγράφουν ότι οι εξαγωγές αργού των ΗΠΑ από τον Κόλπο του Μεξικού σημειώνουν νέα υψηλά ρεκόρ στα 3,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα και είναι υψηλότερες από το ορόσημο των 3,2 εκατομμυρίων βαρελιών το δεύτερο τρίμηνο του 2020. Οι αυξανόμενες εξαγωγές από τον Κόλπο του Μεξικού και τα υψηλά επίπεδα φορτίου που σημειώθηκαν στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής από την επαναλειτουργία της κινεζικής οικονομίας, πιθανότατα θα ωθήσουν ψηλότερα τους ναύλους στα μεγαλύτερης χωρητικότητας δεξαμενόπλοια, τα VLCC. Ηδη εντός του Ιουνίου του 2022, οι ναύλοι στα VLCC κατέγραψαν μια ανοδική κίνηση της τάξης του 30%, αν και εξακολουθούν να παραμένουν αρνητικοί, από 32.969 δολ. την ημέρα σε 22.707 δολ. την ημέρα.
Οσον αφορά το εμπόριο καθαρών προϊόντων πετρελαίου (Clean Petroleum Product -CPP), σχετικά λίγα ρωσικά προϊόντα πηγαίνουν στις χώρες BRICS αυτή τη στιγμή, με τα περισσότερα να κατευθύνονται προς τις ευρωπαϊκές χώρες που πρόκειται όμως να τερματίσουν τις ρωσικές εισαγωγές. Αυτό είναι πιθανό να οδηγήσει σε αύξηση του όγκου των CPP μεταξύ Ρωσίας και BRICS.
Η Βραζιλία εισήγαγε περίπου 23.000 βαρέλια την ημέρα ρωσικών CPP το 2022, ενώ η Νότια Αφρική δεν έχει εισαγάγει καθόλου. Οι υψηλότερες ροές CPP από τη Ρωσία προς τη Βραζιλία και τη Νότια Αφρική θα μπορούσαν να εκτοπίσουν τους όγκους της Μέσης Ανατολής και της Ινδίας, οι οποίοι στη συνέχεια πιθανότατα θα επαναδρομολογηθούν σε μεγαλύτερες αποστάσεις προς την Ασία και την Ευρώπη, αντισταθμίζοντας εν μέρει τα χαμένα ρωσικά προϊόντα σε αυτές τις περιοχές. Αυτό θα τονώσει τη ζήτηση τονομιλίων, η οποία με τη σειρά του θα στηρίξει τους ναύλους, εκτιμά ο Gibson.
Latest News
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Παρουσίαση του GREGY στο «Βαλκανικό Νταβός»
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY) παρουσιάστηκε στο «Power Summit 2024» στη Σόφια
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Helleniq Energy: Χτίζει τον 5ο πυλώνα στην αγορά ενέργειας – Τι αλλάζει με το deal της Elpedison
Η Helleniq Energy μετά την απόκτηση του 100% της Elpedison καθετοποιεί πλήρως τις δραστηριότητες της στην ηλεκτρική ενέργειας
Κληρώνει για τους «υδρογονάνθρακες» - Η ώρα της ExxonMobil, το αδιέξοδο της Energean και ο νέος επενδυτής
Σε κρίσιμο σημείο το project «Υδρογονάνθρακες» που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός την άνοιξη του 2022 – Οι γεωπολιτικές εξελίξεις
Φόβοι για νέα κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Ο ψυχρός Νοέμβριος, οι αυξημένες τιμές στο φυσικό αέριο και η λήξη της συμφωνίας μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας προκαλούν ανησυχία για τα ενεργειακά αποθέματα της Ευρώπης
Τιμολόγια ρεύματος: Αυξήσεις έως 49% τον Δεκέμβριο παρά την επιδότηση
Οι αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος «ψαλιδίστηκαν» με την επιδότηση των 15 ευρώ ανά Μεγαβατώρα τον Δεκέμβριο
Νέες αιχμές Μυτιληναίου κατά ΕΕ - Το project Metlen για βωξίτη, αλουμίνα και γάλλιο
Ο κ. Μυτιληναίος, προσθέτει ότι και τα τρία αυτά υλικά περιλαμβάνονται στον κατάλογο Κρίσιμων & Στρατηγικών Πρώτων Υλών της ΕΕ
Η BP βγάζει στο σφυρί το μερίδιό της στο σύστημα αγωγών αερίου των ΗΠΑ
Η βρετανική ενεργειακή εταιρεία BP θα μπορούσε να συγκεντρώσει έως και 3 δισεκατομμύρια δολάρια από την πώληση
Αυτή είναι η επιδότηση της κιλοβατώρας για τον Δεκέμβριο - Η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ
Τι αναφέρει ανακοίνωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την επιδότηση στο ηλεκτρικό ρεύμα τον Δεκέμβριο