Το κλίμα είναι ο μεγάλος χαμένος στην προσπάθεια των κυβερνήσεων να προστατεύσουν τα νοικοκυριά από το ράλι των ενεργειακών τιμών προσφέροντας τους σημαντικά βοηθήματα και επιδοτήσεις, αναφέρει σε έκθεση του ο ΟΟΣΑ. Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο πέρυσι οι κρατικές επιδοτήσεις προς ορυκτά καύσιμα σχεδόν διπλασιάστηκαν διεθνώς σχεδόν στα 700 δισ. δολάρια, από τα 360 δισ. το 2020.
Οι περισσότερες από τις επιδοτήσεις αφορούσαν την μείωση των τιμών για τους καταναλωτές, με την έκθεση να επισημαίνει πως το μέτρο αυτό τελικά ωφέλησε περισσότερο τα πλουσιότερα νοικοκυριά που καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια. Σε κάθε περίπτωση με την έναρξη του πολέμου, τα μέτρα αυτά ενισχύθηκαν, επισημαίνει ο ΟΟΣΑ, με αποτέλεσμα οι κρατικές επιδοτήσεις να εκτιμάται πως θα αυξηθούν φέτος ακόμη περισσότερο.
Διαβάστε επίσης: Ανάπτυξη δύο ταχυτήτων στις χώρες του ΟΟΣΑ
Αλόγιστη κατανάλωση
«Ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας προκάλεσε δραστική αύξηση στις ενεργειακές τιμές υπονομεύοντας την ενεργειακή ασφάλεια. Οι πολύ μεγάλες αυξήσεις στις επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων ενθαρρύνουν την αλόγιστη κατανάλωση, χωρίς απαραιτήτως να καταλήγουν να βοηθούν τα φτωχότερα νοικοκυριά» επεσήμανε ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ, Ματίας Κόρμαν, εξηγώντας πως απαιτούνται μέτρα που θα προστατεύουν τους καταναλωτές από τις ακραίες συνέπειες της, αλλά με τρόπο που θα συνάδουν με το στόχο του μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα συνάμα με τη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας.
Από την πλευρά του ο Φατίχ Μπιρόλ του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, που παρήγαγε την έκθεση για λογαριασμό του ΟΟΣΑ, στάθηκε στην ανάγκη προώθησης επενδύσεων καθαρής ενέργειας. «Μια αύξηση των επενδύσεων σε τεχνολογίες καθαρής ενέργειας και υποδομές αποτελεί την μόνη διαρκή λύση για την τωρινή παγκόσμια ενεργειακή κρίση και τον καλύτερο τρόπο να μειώσουμε την έκθεση των καταναλωτών στο αυξημένο κόστος των καυσίμων» τόνισε ο κ. Μπιρόλ χαρακτηρίζοντας τις επιδοτήσεις προς τα ορυκτά καύσιμα ως ένα τεράστιο εμπόδιο προς ένα βιώσιμο μέλλον.
Υψηλές επιδοτήσεις παρά τα υπερκέρδη των Ομίλων
Σύμφωνα με την έκθεση, οι επιδοτήσεις που είχαν στόχο να κρατήσουν με τεχνικά μέσα τις τιμές των καυσίμων χαμηλά σχεδόν τριπλασιάστηκαν το 2021 σε σχέση με το 2020. Αντιστοίχως οι επιδοτήσεις για τη παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου εκτινάχθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στα 64 δισ. δολάρια.
Θυμίζουμε πως η ομάδα του G20 συμφώνησε ήδη από το 2009 στη σταδιακή μείωση των «μη αποτελεσματικών» επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα, ενώ το 2016 η ομάδα του G7 κατέληξε σε μια ανάλογη απόφαση, βάζοντας ως χρονικό τελεσίγραφο για την εφαρμογή του μέτρου, το 2025. Έκτοτε, ελάχιστη πρόοδος έχει επιτευχθεί, ενώ ειδικά τον τελευταίο χρόνο οι επιδοτήσεις πήραν για τα καλά την ανιούσα.
Ειδικά οι ακτιβιστικές οργανώσεις επισημαίνουν πως η εκτίναξη των επιδοτήσεων ήρθε σε ένα διάστημα που οι ενεργειακοί κολοσσοί καταγράφουν κέρδη ρεκόρ. Ενδεικτικά για το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι πέντε κορυφαίοι όμιλοι του κλάδου, η BP, η Shell, η ExxonMobil, η Chevron και η Total κατέγραψαν από κοινού συνδυασμένα κέρδη ύψους περίπου 100(!) δισ. δολαρίων.
Latest News
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης
ΔΕΗ blue: Με ανανεωμένη κοινή εφαρμογή ηλεκτροκίνησης «PPC blue» σε Ελλάδα και Ρουμανία
Η εφαρμογή ηλεκτροκίνησης, διαθέσιμη για συσκευές iOS και Android, αλλάζει και πλέον μετονομάζεται σε PPC blue, καθώς πλέον είναι κοινή για τους οδηγούς σε Ελλάδα και Ρουμανία
Σε κατήφορο οι μετοχές Tesla - Li Auto μετά τις... κόντρες μειώσεων στις τιμές
Κατρακύλησαν τη Δευτέρα οι μετοχές των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο φόντο του εντεινόμενου «πολέμου των τιμών»