Μέτρια επιδείνωση της υγείας του ελληνικού μεταποιητικού τομέα τον Οκτώβριο υπέδειξαν τα στοιχεία του της έρευνας PMI από την S&P Global. Συγκεκριμένα, ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI) έκλεισε στις 48,1 μονάδες στο ξεκίνημα του τελευταίου τριμήνου του 2022, τιμή χαμηλότερη από τις 49,7 μονάδες του Σεπτεμβρίου. Η κάμψη της υγείας του ελληνικού μεταποιητικού τομέα ήταν σε γενικές γραμμές μέτρια, ωστόσο επιταχύνθηκε στην εντονότερη που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2020.
Στη συνολική πτώση συνέβαλε η περαιτέρω μείωση της παραγωγής των Ελλήνων κατασκευαστών τον Οκτώβριο. Η τελευταία υποχώρηση της παραγωγής επέκτεινε την τρέχουσα περίοδο συρρίκνωσης σε πέντε μήνες και ήταν η δεύτερη ταχύτερη σε διάστημα περίπου δύο ετών. Οι εταιρείες ανέφεραν ότι η μείωση συνδέεται με την ασθενέστερη ζήτηση από την πλευρά των πελατών και τη μειωμένη εισροή νέων παραγγελιών.
Διαβάστε επίσης: Ταμείο Ανάκαμψης: Ξεκινούν οι αιτήσεις για τη δράση «Έξυπνη Μεταποίηση» – Οι δικαιούχοι
Ο πληθωρισμός «χτυπάει» τη ζήτηση
Η υποτονική ζήτηση των πελατών αντικατοπτρίστηκε στην πιο ραγδαία μείωση των νέων παραγγελιών που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2020. Οι Έλληνες κατασκευαστές ανέφεραν ότι οι συνθήκες ζήτησης επηρεάστηκαν αρνητικά από τον αντίκτυπο του πληθωρισμού και τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας, οι οποίες συνέβαλλαν στη μείωση της αγοραστικής δύναμης των πελατών. Ταυτόχρονα, οι νέες παραγγελίες εξαγωγών συρρικνώθηκαν έντονα τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με αναφορές, οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες σε βασικές υπερπόντιες αγορές εξαγωγών και ο αντίκτυπος της αστάθειας των τιμών ενέργειας περιόρισαν τις πωλήσεις εξαγωγών.
Τα στοιχεία του Οκτωβρίου, υπέδειξαν ακόμα μία σημαντική αύξηση του κόστους εισροών που αντιμετώπισαν οι Έλληνες κατασκευαστές, καθώς ο ρυθμός αύξησης επιταχύνθηκε και πάλι από την πρόσφατη χαμηλή τιμή του Αυγούστου. Η υψηλότερη επιβάρυνση κόστους αποδόθηκε στην αύξηση της τιμής των υλικών, των μεταφορών, των καυσίμων και της ενέργειας. Παρότι ανέκτησε τη δυναμική του και ήταν ταχύτερος από τον μέσο όρο της έρευνας, ο ρυθμός αύξησης ήταν μεταξύ των βραδύτερων που έχουν καταγραφεί σε διάστημα περίπου δύο ετών.
Μετακύληση του κόστους στους πελάτες
Σύμφωνα με την έρευνα, οι εταιρείες εξακολούθησαν να μετακυλίουν το μεγαλύτερο κόστος στους πελάτες τους, καθώς οι τιμές χρέωσης αυξήθηκαν επίσης με εντονότερο ρυθμό. Ο ρυθμός αύξησης των χρεώσεων ήταν αισθητά υψηλότερος από την τάση που έχει καταγραφεί στην έρευνα.
Κατ’ αναλογία με τις ασθενέστερες συνθήκες ζήτησης, οι Έλληνες παραγωγοί αγαθών κατέγραψαν την τρίτη συνεχή μηνιαία μείωση της απασχόλησης τον Οκτώβριο. Οι εταιρείες περιόρισαν τον αριθμό εργαζομένων, λόγω της έντονης μείωσης των αδιεκπεραίωτων εργασιών. Παρ’ όλα αυτά, ο ρυθμός μείωσης των θέσεων εργασίας ήταν μόλις οριακός και ο βραδύτερος που έχει καταγραφεί στην προαναφερθείσα περίοδο συνεχούς μείωσης.
Οι προσδοκίες των επιχειρήσεων
Οι Έλληνες κατασκευαστές κατέγραψαν επίσης ασθενέστερες προσδοκίες όσον αφορά τις προοπτικές σχετικά με την παραγωγή κατά το επόμενο έτος. Παρότι οι εταιρείες παρέμειναν σε γενικές γραμμές αισιόδοξες, τα συνολικά επίπεδα επιχειρηματικής εμπιστοσύνης υποχώρησαν στο χαμηλότερο σημείο που έχει καταγραφεί από τον Μάιο του 2020. Η αστάθεια των τιμών ενέργειας και οι δύσκολες συνθήκες στις εγχώριες και ξένες αγορές περιόρισαν την εμπιστοσύνη.
Παρότι παρέμεινε σημαντική, η επιδείνωση της απόδοσης των προμηθευτών εξασθένησε, καθώς οι χρόνοι παράδοσης προμηθειών επιμηκύνθηκαν στον μικρότερο βαθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2021. Παρόλα αυτά, οι πρωτοβουλίες μείωσης του κόστους και τα χαμηλότερα επίπεδα παραγωγής οδήγησαν σε περαιτέρω μείωση των αγορών εισροών και των αποθεμάτων προμηθειών. Τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων μειώθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα τριών μηνών, καθώς οι εταιρείες δεν έθεσαν ως προτεραιότητα την αναπλήρωση των αποθεμάτων, λόγω της ασθενούς ζήτησης από την πλευρά των πελατών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Φρένο στις αυξήσεις των ενοικίων - Η απόφαση Θεοδωρικάκου για τις εμπορικές μισθώσεις
Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος ικανοποίησε το αίτημα των εμπόρων για τα ενοίκια στα επαγγελματικά ακίνητα
Κέρδη 213,7 εκατ. σε 1,5 χρόνο για το Υπερταμείο - Τι περιλαμβάνει το σχέδιο
Πώς κινήθηκαν οι οι θυγατρικές στις οποίες άλλαξε διοίκηση
Θεοδωρικάκος: Κάνουμε πράξη ένα νέο πιο παραγωγικό μοντέλο για την οικονομία
Εθνική αναγκαιότητα και εθνική πολιτική να ενισχυθούν βιομηχανία, μεταποίηση και εξαγωγές
Πληρώνεται το μεταφορικό ισοδύναμο στις επιχειρήσεις
Το μεταφορικό ισοδύναμο ανέρχεται στα 25,9 εκατ. ευρώ και αφορά στις μετακινήσεις επιβατών από τον Ιούνιο του 2023 έως και τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους
Κομισιόν: Η Ελλάδα στις 8 χώρες της ΕΕ που ο προϋπολογισμός εγκρίθηκε χωρίς επιφυλάξεις
Ο ελληνικός προϋπολογισμός θεωρείται πως συμμορφώνεται πλήρως προς τις δημοσιονομικές συστάσεις και τα όρια ανώτατων δαπανών
Υπερταμείο: Ερχεται νέο Επενδυτικό Ταμείο - Στο ΧΑ ο ΟΚΑΑ, «πακέτο» σε ιδιώτες τα 22 αεροδρόμια
Ο CEO Γρηγόρης Δημητριάδης παρουσίασε τους στοχους του Υπερταμείου 2025 – 2027 – Υποψήφιος και για την νέα διοίκηση
Αμετάβλητος στο 2,4% ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο [πίνακες]
Ποιοι είδη διατροφής είναι φθηνότερα - Σημαντική αύξηση των τιμών στην ένδυση
Αρχίζει την Τετάρτη στην Ολομέλεια η συζήτηση για τον προϋπολογισμό - Την Κυριακή η ψηφοφορία
Το νομοσχέδιο με τίτλο «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2025» έχει ήδη γίνει δεκτό, κατά πλειοψηφία, από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής
Στουρνάρας: Αναχρονιστική η διάκριση «αριστερά – δεξιά» – Πολιτική συναίνεση για τις μεταρρυθμίσεις
«Στις σύγχρονες δημοκρατίες, η κρίσιμη διαφορά βρίσκεται μεταξύ φιλελεύθερων και λαϊκίστικων πολιτικών», είπε ο Γιάννης Στουρνάρας
«Οι αγορές ομολόγων έχουν λάβει το μήνυμα» - Το μήνυμα Μητσοτάκη στο Capital Link Forum
«Η Ελλάδα βρίσκεται σε τροχιά για ένα νέο ορόσημο: την αναβάθμιση του Χρηματιστηρίου Αθηνών σε καθεστώς ανεπτυγμένης αγοράς»