Εντονα προβληματισμένοι για την πορεία της ναυτιλίας, παρά τις υψηλές πτήσεις της ναυλαγοράς, εμφανίζονται διεθνείς οίκοι αναλύσεων, προειδοποιώντας για τα σύννεφα της ύφεσης που πυκνώνουν.
Μεσούσης της ενεργειακής κρίσης, η ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μειωμένη ζήτηση εμπορευμάτων, που έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή πτώση των ναύλων στα containerships.
Μπορεί τα τελευταία δύο χρόνια τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να «απογειώθηκαν», εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, μεταξύ των οποίων οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, η αυξημένη καταναλωτική ζήτηση, αλλά και η διαρκώς μειωμένη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων. Ωστόσο, το πλοίο της υπερανάπτυξης φαίνεται πως «ανέκρουσε πρύμναν», με τις εταιρείες-κολοσσούς του κλάδου να ακυρώνουν δρομολόγια.
Ο οίκος αναλύσεων Drewry ανέφερε ότι 117 δρομολόγια στις διαδρομέςτου Ατλαντικού, Ασίας – Βόρειας Ευρώπης, Ειρηνικού και Ασίας – Μεσογείου ακυρώθηκαν μόνο τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με αναλυτές, μάλιστα, η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2023.
Διαβάστε επίσης: Νέο containership για την Capital-Executive Ship Management Corp.
Την ίδια ώρα, πολλές εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να στείλουν στα… πιτς δεκάδες πλοία προκειμένου να αντιμετωπίσουν την υπερπροσφορά χωρητικότητας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον για παροπλισμό πλοίων αρχίζει να πυκνώνει ιδιαίτερα στην Ευρώπη, με πλοιοκτήτες να αναζητούν χώρους για τον ελλιμενισμό του ανενεργού στόλου.
Οπως καταγράφεται από τον Drewry, ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index – WCI) κατέγραψε περαιτέρω μείωση και οι ναύλοι διαμορφώθηκαν στα 3.383 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών (Feu) την περασμένη εβδομάδα. Πρόκειται για την 35η συνεχόμενη εβδομαδιαία μείωση και η συνολική υποχώρηση είναι 67% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σε διαδρομές όπως Σαγκάη – Ρότερνταμ και Σαγκάη – Λος Αντζελες οι ναύλοι έχουν μειωθεί κατά 77% και 70%, αντίστοιχα, σε σχέση με το περασμένο έτος.
TA BULK
Σε ό,τι αφορά τη ναυλαγορά των bulk carriers καταγράφονται σημάδια περαιτέρω αποδυνάμωσης, με τον βασικό δείκτη Baltic Dry Index (BDI) να διαμορφώνεται στις 1.377 μονάδες την Τρίτη 1 Νοεμβρίου, καταγράφοντας πτώση 5,9%. Ηταν η δέκατη διαδοχική ημερήσια πτώση, με τον δείκτη να βρίσκεται σε χαμηλό επτά εβδομάδων.
Οπως αναφέρει το Reuters, ο επιμέρους δείκτης των Capesizes (BCI) κατέγραψε πτώση 11%, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, ενώ ο δείκτης των Panamaxes (ΒPI) ανήλθε σε 1.696 μονάδες, επίπεδα που συνιστούν χαμηλό οκτώ εβδομάδων.
Στο αντίποδα, οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια κινήθηκαν εκ νέου ανοδικά, ως αποτέλεσμα των φόβων για διαταραχές που οφείλονται στον πόλεμο της Ουκρανίας. Πιο συγκεκριμένα, αναλυτές επισημαίνουν ότι αναμένεται να ενταθεί η κρίση στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς οι κυρώσεις της ΕΕ στο ρωσικό αργό και τη βενζίνη θα επιφέρουν επιπτώσεις, με φόντο – βέβαια – τις αυξανόμενες απαιτήσεις θέρμανσης στο βόρειο ημισφαίριο.
ΤΑ VLCC ΚΑΙ LNG
Στα επιμέρους, οι ναύλοι των VLCC βρίσκονται σε υψηλό 30 μηνών, από τον μέσο όρο των 6.700 δολ. την ημέρα το 2021 σε σχεδόν 100.000 δολ. την ημέρα τον Οκτώβριο. Τέλος, στα LNG η ζήτηση έχει εκτοξευθεί, φτάνοντας τα 400.000 δολ. ανά ημέρα σε ορισμένα συμβόλαια.
Το βασικό ερώτημα που προκύπτει, σύμφωνα με πολλούς οίκους αναλύσεων, είναι το αν θα υπάρξει μια ιδιαίτερα «ανώμαλη προσγείωση» στη ναυτιλία και αν ναι σε ποιους τομείς της. Καθώς το εμπόριο διά θαλάσσης βρίσκεται αντιμέτωπο με πολλά ζητήματα, στο τραπέζι των προβλημάτων προστίθεται η υπερπροσφορά πλοίων, μαζί με τις εκτεταμένες ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Η ING εκτιμά ότι 14% επιπλέον χωρητικότητα θα προστεθεί παγκοσμίως το 2023 καθώς εισάγονται νέα πλοία, όμως προειδοποιεί για έλλειψη εργατικού δυναμικού σε πλοία και λιμάνια.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda