Η σύνοδος της Αιγύπτου για το κλίμα έληξε, χωρίς να εκπλήξει κανέναν, είτε ευχάριστα είτε δυσάρεστα. Όσο για τη διήμερη παράταση των εργασιών της (ολοκληρώθηκε την Κυριακή αντί της Παρασκευής), δεν φάνηκε αρκετή για να αλλάξει το τελικό αποτέλεσμα.
«Όταν γραφτεί η ιστορία της κλιματικής κρίσης, σε οποιονδήποτε μελλοντικό κόσμο μας περιμένει, η COP-27 θα αποτελέσει τη στιγμή κατά την οποία το όνειρο του περιορισμού της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας κάτω από τον 1,5 βαθμό Κελσίου πέθανε», όπως έγραψε ο αρμόδιος συντάκτης της εφημερίδας The Guardian.
Πρακτικά, οι συμμετέχοντες κατέληξαν σε μία συμφωνία στα χαρτιά η οποία απλώς επισφραγίζει το γεγονός ότι οι σημερινοί ηγέτες της ανθρωπότητας δεν έχουν την πρόθεση ή τη δυνατότητα να σώσουν τον πλανήτη από την καταστροφή. Ίσως επειδή γνωρίζουν πως η απόλυτη καταστροφή δεν θα έρθει στη διάρκεια της δικής τους ζωής, αλλά είναι κάτι που θα βιώσουν τα παιδιά και τα εγγόνια τους.
Πρακτικά, η συμφωνία σφραγίζεται από τρία μεγάλα κενά, τα οποία αρκούν για να καταδικάσουν τη σύνοδο ως αποτυχημένη – τουλάχιστον για εκείνους που δεν έχουν πρόθεση να εθελοτυφλούν.
Διαβάστε επίσης: COP27: Μια συμφωνία στο «και πέντε» της Διάσκεψης
Κενό πρώτο: Ταμείο υπάρχει, λεφτά όμως;
Το πρώτο κενό αφορά στο νέο Ταμείο που δημιουργήθηκε με στόχο, θεωρητικά, να καλύψει τις «ζημιές και απώλειες» των φτωχότερων και πιο εκτεθειμένων χωρών. Εξέλιξη η οποία κατέστη εφικτή μετά τη σχετική πρόταση της ΕΕ και την υποχώρηση των ΗΠΑ.
Μόνο που το Ταμείο μπορεί να προβλέπεται στα χαρτιά – αν και δεν έχουμε μάθει ακόμη τις λεπτομέρειες και τη δομή του, κάτι που ενδέχεται να αργήσει – όμως δεν έχει γίνει κανένα απολύτως βήμα και δεν έχει αναληφθεί οποιαδήποτε δέσμευση αναφορικά με το πώς θα γεμίσει με τα αναγκαία κεφάλαια.
Με βάση την εμπειρία που υπάρχει, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε απαισιόδοξοι, καθώς ο «διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες» και οι πραγματικές διαφωνίες αναδύονται στην επιφάνεια όταν έρχεται η ώρα της πληρωμής. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι υπάρχει ήδη απόφαση για τη διάθεση 100 δισ. δολαρίων ετησίως από τις πλούσιες προς τις πιο αδύναμες χώρες (ελήφθη το 2009, στην COP-15 της Κοπεγχάγης), χωρίς ωστόσο αυτή να έχει υλοποιηθεί ούτε μία χρονιά.
Κενό δεύτερο: Πού είναι τα ορυκτά καύσιμα;
Το δεύτερο κενό έχει να κάνει με την απουσία από το τελικό ανακοινωθέν κάθε ουσιαστικής αναφοράς, πέραν των γενικόλογων διατυπώσεων, στα ορυκτά καύσιμα και την ανάγκη συντονισμένης απεξάρτησης της ανθρωπότητας από αυτά, με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Η αιτία είναι το φυσικό αέριο και η σημασία που έχει αποκτήσει εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης. Μιας κρίσης η οποία, όπως είναι προφανές, έχει αλλάξει συνολικά τα δεδομένα και έχει κάνει πολλές χώρες να περάσουν σε δεύτερη μοίρα τον περιορισμό των εκπομπών «αερίων του θερμοκηπίου.
Διαβάστε επίσης: COP27: Πισωγύρισμα για το Κλίμα στην Παγκόσμια Σύνοδο της Αιγύπτου
Αυτό το γεγονός, με τη σειρά του, οδήγησε πολλές αντιπροσωπείες να… σφυρίξουν αδιάφορα όταν η αιγυπτιακή προεδρία έφερε προς έγκριση το τελικό κείμενο και να πουν το «ναι». Το έκαναν δε όχι επειδή είχαν εξαντληθεί από τις πολύωρες διαπραγματεύσεις, αλλά επειδή αυτή την πολιτική επιλογή έχουν κάνει οι κυβερνήσεις των χωρών τους.
Κενό τρίτο: Χρονοδιάγραμμα, ποιο χρονοδιάγραμμα;
Τέλος, το τρίτο κενό προκύπτει από την αποτυχία των συμμετεχόντων να θέσουν ένα ακόμη στόχο: Την κορύφωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και των «όμορων» αερίων σε ολόκληρο τον πλανήτη, από όλες τις χώρες, ως το 2025, έτσι ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει η μείωσή τους.
Το ρεπορτάζ, σε αυτό το σημείο, επιρρίπτει την ευθύνη στην Κίνα, η οποία έχει και στο παρελθόν αρνηθεί να δεσμευτεί αναφορικά με τη χρονική στιγμή που θα φτάσει στο «pick» των εκπομπών της. Είναι φανερό, ωστόσο, ότι το Πεκίνο έχει πολλούς και ισχυρούς συμμάχους: Όλες εκείνες τις χώρες που θεωρούν ότι εάν υιοθετήσουν ένα τέτοιο στόχο, θα δουν τις οικονομίες τους να καταστρέφονται και την ανταγωνιστικότητά τους να «γκρεμίζεται».
Κάπως έτσι, οι εκπρόσωποι των χωρών που έλαβαν μέρος στην COP-27 αποχαιρετίστηκαν και έδωσαν το επόμενο ραντεβού τους: Τον Νοέμβριο του 2023 στο Ντουμπάι, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που προφανώς έχουν πολλά να μας πουν για τα ορυκτά καύσιμα, την καταστροφή της ατμόσφαιρας και την υπερθέρμανση του πλανήτη…
Latest News
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»
BP και JERA δημιουργούν κοινή εταιρεία στα αιολικά με δυναμικότητα 13 GW
Η παραγωγική ικανότητα της νέας εταιρείας, που δημιουργούν η βρετανική BP με την ιαπωνική JERA, θα φτάνει τα 13 GW
Επιδοτήσεις έως και 60% για ηλιακούς θερμοσίφωνες και αντλίες θερμότητας – Οι δικαιούχοι
Στο Ταμείο Ανάκαμψης τα συστήματα θέρμανσης νερού από ΑΠΕ, όπως οι ηλιακοί θερμοσίφωνες και οι αντλίες θερμότητας
Χωρίς... φρένο η BYD - Ξεπερνά Ford-Honda σε πωλήσεις, 200.000 νέες προσλήψεις
Η BYD βρίσκεται σε μια εκπληκτική επέκταση φέτος - Αυξημένη ικανότητα παραγωγής, πολλές χιλιάδες νέοι εργαζόμενοι στα εργοστάσια
Copernicus: Είναι «βέβαιο» πως το 2024 θα είναι το θερμότερο έτος στην ιστορία
Σύμφωνα με τον Κοπέρνικο (Copernicus), αναμένεται να είναι η πρώτη φορά που θα ξεπεραστεί ένα κρίσιμο όριο για την προστασία του πλανήτη από την υπερθέρμανση.
Μια «συννεφιασμένη» εξήγηση για τους καύσωνες
Τα ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών του 2023 αποτέλεσαν γρίφο για τους επιστήμονες, που τώρα φαίνεται να βρήκαν τη λύση του στην απουσία χαμηλών νεφώσεων στην ατμόσφαιρα
Η ηλεκτροκίνηση... μπήκε στο Βατικανό με υπογραφή Mercedes-Benz
Ο Πάπας Φραγκίσκος παρέλαβε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο