Το Boeing 747, το πρωτότυπο και αναμφισβήτητα πιο αισθητικό «Jumbo Jet» που έφερε επανάσταση στα αεροπορικά ταξίδια, μετά από πέντε δεκαετίες κυριαρχίας ως «βασίλισσα των αιθέρων», ήρθε η στιγμή να κλείσει τον λαμπρό κύκλο του καθώς πλέον τη σκυτάλη παίρνουν τα πιο αποδοτικά twinjet αεροσκάφη.
Το τελευταίο εμπορικό Jumbo της Boeing θα παραδοθεί στην Atlas Air την Τρίτη, 53 χρόνια αφότου η άμεσα αναγνωρίσιμη καμπύλη σιλουέτα του 747 τράβηξε την προσοχή παγκόσμια ως επιβατικό αεροσκάφος της Pan Am.
«Στο έδαφος είναι επιβλητικό», δήλωσε ο Bruce Dickinson, τραγουδιστής των Iron Maiden, ο οποίος πιλοτάρισε ένα ειδικό 747 με το παρατσούκλι «Ed Force One» κατά τη διάρκεια της περιοδείας του βρετανικού heavy metal συγκροτήματος το 2016.
«Και στον αέρα είναι εκπληκτικά ευέλικτο. Για αυτό το ογκώδες αεροπλάνο, μπορείς πραγματικά να το πετάξεις αν χρειαστεί».
Σχεδιασμένο στα τέλη της δεκαετίας του 1960 για να καλύψει τη ζήτηση για μαζικά ταξίδια, το πρώτο ευρύχωρο αεροσκάφος δύο διαδρόμων στον κόσμο, το ρύγχος και το πάνω επίπεδο έγιναν το πιο πολυτελές κέντρο πάνω από τα σύννεφα.
Αλλά ήταν οι φαινομενικά ατελείωτες σειρές στο πίσω μέρος του νέου jumbo που μεταμόρφωσε τα ταξίδια.
«Αυτό ήταν ΤΟ αεροπλάνο που εισήγαγε τις πτήσεις για τη μεσαία τάξη στις ΗΠΑ», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM Μπεν Σμιθ.
«Πριν από το 747 η μέση οικογένεια δεν μπορούσε να πετάξει από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη με προσιτό κόστος», δήλωσε ο Σμιθ στο Reuters.
Το εν λόγω αεροσκάφος άφησε επίσης το στίγμα του στις διεθνείς σχέσεις, συμβολίζοντας τον πόλεμο και την ειρήνη, από το πυρηνικό κέντρο διοίκησης της Αμερικής «Doomsday Plane» μέχρι τις παπικές επισκέψεις με ναυλωμένα 747, με την ειδική ονομασία Shepherd One.
Τώρα, δύο 747 που είχαν παραδοθεί προηγουμένως, τοποθετούνται για να αντικαταστήσουν τα αμερικανικά προεδρικά αεροσκάφη, γνωστά παγκοσμίως ως Air Force One.
Ως αεροσυνοδός της Pan Am, η Linda Freier εξυπηρέτησε επιβάτες από τον Μάικλ Τζάκσον μέχρι τη Μητέρα Τερέζα. «Ήταν μια απίστευτη ποικιλία επιβατών. Άνθρωποι που ήταν καλοντυμένοι και άνθρωποι που είχαν πολύ λίγα και ξόδευαν ό,τι είχαν σε αυτό το εισιτήριο», δήλωσε.
Μεταμόρφωσε τον κλάδο
Όταν το πρώτο 747 απογειώθηκε από τη Νέα Υόρκη στις 22 Ιανουαρίου 1970, μετά από καθυστέρηση λόγω βλάβης στον κινητήρα, είχε χωρητικότητα 350-400 θέσεων, μεταμορφώνοντας με τη σειρά του τη σχεδίαση του αεροδρομίου.
«Ήταν το αεροσκάφος για τους ανθρώπους, αυτό που πραγματικά κατάφερε να καταστεί μια μαζική αγορά», είπε ο ιστορικός της αεροπορίας Max Kingsley-Jones, ο οποίος πρόσθεσε: «Ήταν μεταμορφωτικό σε όλες τις πτυχές του κλάδου».
Η γέννησή του έγινε η ουσία του μύθου της αεροπορίας.
Ο ιδρυτής της Pan Am Χουάν Τριπ προσπάθησε να μειώσει το κόστος αυξάνοντας τον αριθμό των θέσεων. Σε ένα ταξίδι για ψάρεμα, προκάλεσε τον Πρόεδρο της Boeing Γουίλιαμ Άλεν να φτιάξει κάτι που να είναι επιβλητικό μπροστά στο 707.
Ο Άλεν έβαλε επικεφαλής τον θρυλικό μηχανικό Τζο Σάτερ. Χρειάστηκαν μόνο 28 μήνες για την ομάδα του Σάτερ που είναι γνωστή ως “The Incredibles” να αναπτύξει το 747 πριν από την πρώτη πτήση στις 9 Φεβρουαρίου 1969.
Μπορεί τελικά να απέφερε «τρελά» κέρδη στην Boeing, ωστόσο τα πρώτα χρόνια του 747 ήταν γεμάτα προβλήματα και το κόστος ανάπτυξης ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων σχεδόν χρεοκόπησε την Boeing, η οποία πίστευε ότι το μέλλον των αεροπορικών ταξιδιών βρισκόταν στα υπερηχητικά αεροσκάφη.
Μετά από μια ύφεση κατά τη διάρκεια της πετρελαϊκής κρίσης της δεκαετίας του 1970, το αεροπλάνο έφτασε στο απόγειό του το 1989 όταν η Boeing παρουσίασε το 747-400 με νέους κινητήρες και ελαφρύτερα υλικά, καθιστώντας το ιδανικό για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση για πτήσεις στον Ειρηνικό.
«Το 747 είναι το πιο όμορφο και πιο εύκολο αεροπλάνο στην προσγείωση… Είναι ακριβώς σαν να προσγειώνεσαι σε μια πολυθρόνα», δήλωσε ο Dickinson, ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος της εταιρείας συντήρησης αεροσκαφών Caerdav.
Latest News
Αναζητώντας δουλειά από το… Tinder
Η οικονομική ύφεση της χώρας, ο αντίκτυπος της πανδημίας και η εξυγίανση της βιομηχανίας ήρθαν όλα ταυτόχρονα, επηρεάζοντας σημαντικά τον νεανικό πληθυσμό
Η Evergrande κατηγορείται για παραποίηση εσόδων ύψους 78 δισ. δολαρίων
Η κινεζική ρυθμιστική αρχή έριξε μεγάλο μέρος της ευθύνης στον Hui Ka Yan, ιδρυτή και πρώην πρόεδρο, που φέρεται να έδωσε οδηγίες να «διογκωθούν ψευδώς» τα ετήσια αποτελέσματα της Hengda
Ποια είναι η γυναίκα που η HSBC εμπιστεύτηκε για την διαχείριση προσωπικής τραπεζικής
Η επικεφαλής περιουσίας και προσωπικής τραπεζικής της HSBC USA, Ρακέλ Όντε,ν λέει ότι αναμένεται να δημιουργήσει αύξηση 15% στα ετήσια έσοδα τα επόμενα πέντε χρόνια
Το big bang του ισπανικού κρασιού – Γεμίζει αμπελώνες η Ιβηρική
Viñateros σημαίνει αμπελουργοί - Ως όρος αναφέρεται στους καλλιεργητές ποικιλιών για παραγωγή οίνου, σε αντιδιαστολή με τους οινοποιούς
Ποδόσφαιρο στην Ουκρανία - Η αθέατη πλευρά της δεκαετούς κρίσης και του πολέμου
Το αφεντικό της Σαχτάρ Ντόνετσκ είχε να αντιμετωπίσει τις ανταραχές, πριν η Ρωσία εισβάλει και σταματήσει τα πάντα
Συμφωνία Signa – πιστωτών για σχέδιο αναδιάρθρωσης
Το σχέδιο αναδιάρθρωσης που συμφωνήθηκε αναμένεται να επιστρέψει στους πιστωτές περίπου το 30% των χρημάτων τους σε δύο χρόνια
Η χώρα με τους περισσότερους ανέργους στον κόσμο
Καταγράφει ανεργία της τάξης του 28,8%
Γιατί οι Αμερικανοί αγαπούν τα μεγάλα αυτοκίνητα
Ένα ρυθμιστικό κενό που παρείχε κίνητρα στις πωλήσεις μεγάλων οχημάτων πρόκειται να αυστηροποιηθεί
Η αύξηση τιμών σε Ευρώπη και ΗΠΑ «ανέβασε» την μετοχή της Tesla
Προηγήθηκαν ανακοινώσεις της εταιρείας, την Παρασκευή και το Σάββατο ότι θα αυξηθούν οι τιμές για όλα τα Model Y
Μασκ για τη συνάντηση με Τραμπ: Ημουν σε έναν φίλο και πέρασε τυχαία
Δεν πληρώνω τα χρέη του στη δικαιοσύνη με κανέναν τρόπο, σχήμα ή μορφή… και δεν μου ζήτησε χρήματα, δήλωσε ο δισεκατομμυριούχος Ίλον Μασκ