Τέσσερις «φυλές» καταναλωτών αναδεικνύονται από μεγάλη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που πραγματοποιήθηκε τη χριστουγεννιάτικη περίοδο.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε πανελλαδικό δείγμα 2.332 ατόμων, τη χρονική περίοδο από 16 Δεκεμβρίου 2022 έως 12 Ιανουαρίου 2023.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η πανδημία φαίνεται να οδήγησε σε δυο βασικές τάσεις που καθόρισαν τις φετινές Χριστουγεννιάτικες αγορές:
– Οι Έλληνες καταναλωτές είδαν τα φετινά Χριστούγεννα σαν έναν τρόπο να κερδίσουν πίσω τον χαμένο χρόνο της πανδημίας λόγω των αυστηρών και παρατεταμένων περιοριστικών μέτρων και να «ευχαριστήσουν» τους εαυτούς τους. Έπειτα από δυο έτη πανδημίας, οι Έλληνες καταναλωτές ανυπομονούσαν να περάσουν όμορφα τις Γιορτές των Χριστουγέννων και να απολαύσουν τις αγορές τους και το εορταστικό πνεύμα σε καταστήματα που προσφέρουν συναρπαστική αγοραστική εμπειρία. Αρκετοί καταναλωτές (22,6%) αγόρασαν δώρα «στον εαυτό τους» (αυτο-δώρα/ self-gifts), δαπανώντας χρήματα για υπηρεσίες όπως ξενοδοχεία, ταξίδια, spa, κομμωτήρια (28,6%) και καλλυντικά/προϊόντα προσωπικής περιποίησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε σχέση με πέρυσι, οι Έλληνες καταναλωτές ξόδεψαν περισσότερα για αγορές καλλυντικών, ειδών περιποίησης καθώς και για υπηρεσίες τουρισμού ή ψυχαγωγίας. Προκειμένου ο Έλληνας καταναλωτής να προβεί στην αγορά αυτό-δώρων, προτίμησε να κάνει περικοπές (για τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο με ενδεχόμενη αναβολή δαπανών για αργότερα) δαπανών σε γιατρούς/φάρμακα, τρόφιμα, είδη σουπερμάρκετ, και δαπάνες εκπαίδευσης/δίδακτρα.
– Δειλά αρχίζει να εμφανίζεται και στην Ελληνική Χριστουγεννιάτικη αγορά, το φαινόμενο του regifting καθώς το 13,8% των αγοραστών δωρίζει τα «δώρα» που του έφεραν άλλοι και δεν του αρέσουν ή που τα χρησιμοποίησε ελαφρώς ή, τέλος, αγοράζει προϊόντα από μαγαζιά από «δεύτερο χέρι».
– Όμως, η πανδημία προκάλεσε μονιμότερες αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων καθώς ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών προτίμησε να κάνει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του βάσει συγκεκριμένου προϋπολογισμού (budget) και λίστας αγορών (shopping list). Η λίστα αγορών υιοθετήθηκε από τον Έλληνα καταναλωτή ήδη από τις αρχές της οικονομικής κρίσης (καταγράφηκε από έρευνες των ετών 2010 και μετά). Οι καταναλωτές που χρησιμοποιούν συστηματικά τη λίστα, προτίμησαν για τις αγορές τους κυρίως μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, ηλεκτρονικά και συνοικιακά καταστήματα.
– Ένα μικρό ποσοστό των καταναλωτών (5,4%) ξεκινάει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του ήδη από τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο, ενώ το 7% ξεκινάει από την Black Friday (BF), η οποία λειτουργεί ως οιονεί «προ-Χριστουγεννιάτικη» αγοραστική περίοδος, αφού και χρονικά είναι πολύ κοντά στην εορταστική αγοραστική περίοδο. Όμως, σε γενικές γραμμές, η BF αρχίζει να φθίνει ως θεσμός καθώς αρκετοί αγοραστές δηλώνουν πως τους έχει κουράσει και δεν πείθονται από τον τρόπο που παρουσιάζονται οι προσφορές και οι τιμές των προϊόντων από τις επιχειρήσεις.
– Λίγοι ήταν οι Έλληνες καταναλωτές που πραγματοποίησαν αγορές «ηθικών προϊόντων» ή δωρεές σε οργανισμούς. Ο βασικός λόγος μη αγοράς «ηθικών προϊόντων» τη φετινή Χριστουγεννιάτικη περίοδο ήταν η αδυναμία των καταναλωτών να γνωρίζουν τους τρόπους παραγωγής των ηθικών προϊόντων (φιλικά προς το περιβάλλον ή παραγόμενα με ηθικούς τρόπους) και το φιλανθρωπικό έργο των οργανισμών.
Δείτε το βίντεο
Η έρευνα τέλος, ανέδειξε την ύπαρξη 4 ομάδων – Personas Ελλήνων Αγοραστών κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων (σε παρένθεση, τα σχετικά μεγέθη των ομάδων):
· Persona 1: Christmas Experiencers and Ethical Shoppers (33,4%)
· Persona 2: Apathetic Shoppers (19,1%)
· Persona 3: Organized and Self-controlled Shoppers (28,3%)
· Persona 4: Christmas Shopping Enthusiasts (19,2%)
Η ερευνητική ομάδα του ΑΓΟΡΑ αποτελείτο από τους: Γιώργος Σιώμκος, Καθηγητής ΟΠΑ, Διευθυντής Εργαστηρίου, Έλενα Χατζοπούλου, Επ. Καθηγήτρια ΟΠΑ, Μέλος, Αμαλία Τριανταφυλλίδου, Αναπλ. Καθηγήτρια Πανεπ. Δυτ. Μακεδονίας, Συνεργαζόμενο Μέλος, Τζίνα Παπαδοπούλου, υπ. Διδάκτωρ, Ερευνήτρια. Για περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Latest News
Γιατί αναθεωρείται προς τα κάτω το ΑΕΠ της Ευρωζώνης
Η μεταβολή του ΑΕΠ της Ευρωζώνης για το δεύτερο τρίμηνο του 2024 αναθεωρήθηκε από την Oxford Economics προς τα κάτω κατά 0,2%, μεταβολή σε τριμηνιαία βάση
Συνεργασία του ΟΠΑ για την Ισότητα και τη Συμπερίληψη στα Πανεπιστήμια
Συνέδριο Business and Management Schools for Shaping Inclusive and Diverse Workplaces 15 Οκτωβρίου 2024, Βρυξέλλες
Συνεργασία ΕΥ Ελλάδος και Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών - Τι προβλέπει η συμφωνία
Το μνημόνιο υπέγραψε, από την πλευρά της EY Ελλάδος, o Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, κ. Γιώργος Παπαδημητρίου, και, από την πλευρά του Πανεπιστημίου, ο Καθηγητής, κ. Δημήτρης Μπουραντώνης
Παγκόσμια αναγνώριση για διακεκριμένους επιστήμονες του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
Η αξιολόγηση προέκυψε από την έρευνα «Updated science-wide author databases of standardized citation indicators» 2023
Μνημόνιο Συνεργασίας για ΑΙ μεταξύ του ΕΚΠΑ και της Google
Αφορά την ανάπτυξη των δεξιοτήτων της Ακαδημαϊκής Κοινότητας στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης υπέγραψαν το ΕΚΠΑ και η Google
Υψηλή διεθνής αναγνώριση για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΟΠΑ
το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων για το 2025 από τον διεθνή φορέα αξιολόγησης Quacquarelli Symonds
Ποιοι οίκοι αναθεωρούν τις προβλέψεις τους για την ελληνική οικονομία το 2024-2025
Σύμφωνα με τη Focus Economics συνολικά το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 2,1% το 2024, και κατά 2,14% το 2025
Τελετή Βράβευσης του 5ου Μαθητικού Διαγωνισμού στα Οικονομικά «ΕΡΜΗΣ»
Ο Διαγωνισμός καθιερώθηκε με αφορμή τον εορτασμό των 100 ετών από την ίδρυση του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ)
Τι δείχνουν 4 δείκτες για την οικονομική δραστηριότητα σε Ελλάδα και Ευρώπη
Γιατί είναι κρίσιμοι οι δείκτες της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, οικονομικού κλίματος, προσδοκιών απασχόλησης και PMI στη μεταποίηση