Τι ακούμε και διαβάζουμε τα τελευταία χρόνια; Πως το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) θεωρείται υπεύθυνο για περίπου 50-55% (ίσως και παραπάνω) του φαινομένου του θερμοκηπίου και κατά συνέπεια της κλιματικής αλλαγής.
Και για να μην ξεχνιόμαστε, η κλιματική αλλαγή δεν θα έρθει. Ήρθε, και μάλιστα, «εγκαταστάθηκε » για τα καλά στη ζωή μας. Ήδη η Ευρώπη –αυτή τη στιγμή που μιλάμε- αντιμετωπίζει σοβαρά φαινόμενα καύσωνα και ξηρασίας. Κι ακόμη δεν έχουμε δει …τίποτα μια και το καλοκαίρι είναι μπροστά μας…
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ GREENPEACE
Πρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα…
Τι μας λένε λοιπόν –και δικαίως- οι ειδικοί; Πως πρέπει να μειώσουμε όσο γίνεται πιο γρήγορα τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου. Μάλιστα διάβασα πρόσφατα, πως Οδηγία που ψηφίστηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προβλέπει την επιβολή φόρου διοξειδίου του άνθρακα σε οχήματα και κατοικίες από το 2027. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Σημαίνει πως η όποια μετάβαση γίνει, θα είναι πιο επώδυνη για τα ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά.
Ερώτηση 1η: αφού η μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα είναι μονόδρομος, αν θέλουμε να επιβιώσουμε ως είδος στον πλανήτη γη, γιατί δεν κλείνουμε τη στρόφιγγα σε όλες τις πηγές παραγωγής διοξειδίου του άνθρακα;
Η προαναφερόμενη ερώτηση μου ήρθε στο μυαλό, όταν διάβασα μια ανάλυση του γραφείου της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, σύμφωνα με την οποία, ο αριθμός των πτήσεων ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 64% πέρυσι και οι πτήσεις έφτασαν τις 572.806.
Υπερβαίνουν τις ετήσιες κατά κεφαλήν εκπομπές CO2 550.000 κατοίκων…
Μα, θα μου πείτε: τί σχέση έχουν τα ιδιωτικά τζετ με το διοξειδίου του άνθρακα και την κλιματική αλλαγή; Σας δίνω αμέσως την απάντηση: σύμφωνα με την προαναφερόμενη έρευνα, « καθώς η Ευρώπη αντιμετωπίζει σοβαρά φαινόμενα χειμερινού καύσωνα και ξηρασίας, οι εκπομπές ιδιωτικών τζετ υπερδιπλασιάστηκαν πέρυσι, υπερβαίνοντας τις ετήσιες κατά κεφαλήν εκπομπές CO2 550.000 κατοίκων της ΕΕ».
8η στην Ευρώπη η Ελλάδα…
Ερώτηση 2η: γιατί μας αφορά εμάς εδώ στην Ελλάδα αυτό το θέμα; Μας αφορά διότι, με βάση τα όσα αναφέρονται στην έρευνα:
-Με σύνολο 14.283 πτήσεων, η Ελλάδα είναι η 8η χώρα στη σχετική λίστα των χωρών στην Ευρώπη με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ το 2022.
-Οι πτήσεις με ιδιωτικά τζετ πέρυσι προκάλεσαν 88.600 τόνους CO2, αριθμός ίσος με τις ετήσιες μέσες εκπομπές CO2 από 59.067 αυτοκίνητα.
-Ο αριθμός των πτήσεων με ιδιωτικό τζετ που αναχώρησαν από την Ελλάδα αυξήθηκε κατά 66% το 2022 σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά: από 8.619 πτήσεις σε 14.283.
Δεν πειράζουμε τις «εκπομπές πολυτελείας»…
Ερώτηση 3η: γιατί ο τίτλος του κειμένου αναφέρεται σε… παιχνίδι υποκρισίας; Επειδή, όπως μού εξηγεί, ο διευθυντής του ελληνικού γραφείου της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace Νίκος Χαραλαμπίδης, τα ιδιωτικά τζετ και οι λεγόμενες “εκπομπές πολυτελείας” δεν ελέγχονται προς το παρόν στην ΕΕ και εξαιρούνται από τη βασική νομοθεσία της ΕΕ που υποτίθεται αντιμετωπίζει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Η ακτινογραφία της ρύπανσης
Όπως επισημαίνουν οι συντάκτες της έκθεσης, τα ιδιωτικά τζετ προκαλούν 5 έως 14 φορές περισσότερες εκπομπές CO2 από ένα μέσο εμπορικό αεροπλάνο (ανά επιβάτη) και 50 φορές περισσότερες από τα τρένα.
Επιπλέον, το 2018, το 50% όλων των εκπομπών από τις αερομεταφορές προκλήθηκε μόλις από το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού. Στο μεταξύ, το 80%των ανθρώπων στον κόσμο δεν έχουν πετάξει ποτέ με αεροπλάνο αλλά ταυτόχρονα φέρουν το βάρος της κλιματικής κρίσης, παλεύοντας με ολοένα και πιο συχνή και επικίνδυνη ζέστη, πλημμύρες και ξηρασία που προκαλούνται και από τις καταστροφικές συνέπειες των εκπομπών των ιδιωτικών τζετ και των αεροσκαφών γενικότερα.
Οι χώρες με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη
Η έρευνα, που διεξήχθη από την ολλανδική εταιρεία CE Delft, διαπίστωσε ότι οι χώρες με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη το 2022 ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Γερμανία.
Οι τρεις πιο δημοφιλείς προορισμοί για ιδιωτικά τζετ στην Ευρώπη ήταν η Νίκαια (Κυανή Ακτή), το Παρίσι και η Γενεύη, και οι τρεις κορυφαίες δημοφιλείς διαδρομές ήταν οι εξής: Παρίσι-Λονδίνο, Νίκαια-Λονδίνο, Παρίσι-Γενεύη. Δύο από αυτές μάλιστα έχουν απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις διάρκειας κάτω των 3,5 ωρών και πολλαπλά δρομολόγια ανά ημέρα.
Προσπαθούσαν να ξεφύγουν από την καραντίνα…
Η έρευνα επιβεβαιώνει μια γενική ανοδική τάση στη χρήση ιδιωτικών τζετ: μετά τη μείωση της συνολικής εναέριας κυκλοφορίας το 2020, ακολούθησε μια γρήγορη αύξηση στους χρήστες ιδιωτικών τζετ για πρώτη φορά το 2021 καθώς προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τις καραντίνες, η αγορά κινήθηκε σε επίπεδο ανάπτυξης περίπου 6% το 2021 σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημική κρίση, το 2019.
Μάλιστα, οι ειδικοί του κλάδου αναφέρουν ότι οι πτήσεις που γίνονται με ενοικιαζόμενα ιδιωτικά τζετ αντιπροσωπεύουν πλέον περίπου το 17% των ευρωπαϊκών πτήσεων. Το 2019, το ποσοστό αυτό ήταν στο 7%.
Σαν να μην υπάρχει αύριο…
Προσωπικά πάντα μιλώντας, συμφωνώ απόλυτα με τη θέση της υπεύθυνης εκστρατείας της διεθνούς Greenpeace για τις μεταφορές Klara Maria Schenk. Tι είπε η γυναίκα; Το αυτονόητο: «εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν το κλιματικό χάος και αναγκάζονται να κάνουν περικοπές λόγω του αυξανόμενου κόστους ζωής, ενώ μια μικρή μειοψηφία καίει καύσιμα σαν να μην υπάρχει αύριο απλώς για προσωπική της ευχαρίστηση και κέρδος (…).
Αλλά τι είπαμε; Τις «εκπομπές πολυτελείας» δεν τις ελέγχουμε…
Latest News
Η οικονομία με τα μάτια των ξένων
Η Ελλάδα, είπε, άλλαξε, αλλά δεν ανθεί
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα