![Στη δίνη της κλιματικής αλλαγής η Αθήνα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/klimatiki-allagi.jpg)
Τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζει η κλιματική αλλαγή την Αθήνα παρουσιάζει σε πρόσφατο άρθρο του, το οποίο δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο της διαΝΕΟσις, ο καθηγητής του ΕΚΠΑ και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της ΕΕ για την Κλιματική Αλλαγή Κωνσταντίνος Καρτάλης.
Στο κείμενό του ο καθηγητής παρουσιάζει επικαιροποιημένα στοιχεία που αφορούν το θερμικό περιβάλλον της Αθήνας κατά την πεντηκονταετία 1971-2020, θερμά επεισόδια και τάσεις κατά την περίοδο 1901-2020 (τα οποία προέκυψαν από ανάλυση δεδομένων του μετεωρολογικού σταθμού του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών) καθώς επίσης και εκτιμήσεις από προσομοιώσεις κλιματικών μοντέλων για τη θερμική επιβάρυνση στην πρωτεύουσα μελλοντικά, την περίοδο 2046-2065.
διαΝΕΟσις: Η κλιματική αλλαγή στην Αθήνα
«Χρειάζεται σχέδιο προσαρμογής στον θερμικό κίνδυνο – στη σωστή κατεύθυνση ο νέος δήμαρχος Αθηναίων με τον εμπλουτισμό πρασίνου στις πόλεις», λέει στα «ΝΕΑ» ο Κωνσταντίνος Καρτάλης, καθηγητής ΕΚΠΑ, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της ΕΕ για την Κλιματική Αλλαγή.
Ο ίδιος, μιλώντας στα «ΝΕΑ», υπογραμμίζει την ανάγκη λήψης προληπτικών μέτρων για την αντιμετώπιση του θερμικού κινδύνου διαπιστώνοντας ότι η πρόθεση του νέου δημάρχου Αθηναίων να εμπλουτίσει το πράσινο στην πόλη είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει το άρθρο του καθηγητή, όσον αφορά την εξέλιξη της μέγιστης και της ελάχιστης ημερήσιας θερμοκρασίας στην Αθήνα κατά την περίοδο 1971-2020, αυτή καταγράφεται ανά δεκαετία ως εξής:
Μέγιστη 20,55 βαθμοί Κελσίου (1971-1980), 21,18 βαθμοί Κελσίου (1981-1990), 21,25 βαθμοί Κελσίου (1991-2000), 21,72 βαθμοί Κελσίου (2001-2010) και 22,15 βαθμοί Κελσίου (2011-2020).
Ελάχιστη 12,37 βαθμοί Κελσίου (1971-1980), 12,5 βαθμοί Κελσίου (1981-1990), 12,64 βαθμοί Κελσίου (1991-2000), 13,08 βαθμοί Κελσίου (2001-2010) και 13,5 βαθμοί Κελσίου (2011-2020).
Οπως διαπιστώνει στο κείμενό του ο Κ. Καρτάλης, η συστηματική, ανοδική τάση στη θερμοκρασία που αναδεικνύουν τα αποτελέσματα αποδίδεται στην αστικοποίηση και στην κλιματική αλλαγή:
«Η διαφορά της μέσης μέγιστης ημερήσιας θερμοκρασίας την τελευταία δεκαετία (2011-2020) από την αντίστοιχη για τη δεκαετία 1971-1980 είναι 1,6° C, που αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 0,32° C ανά δεκαετία, ενώ η διαφορά για τη μέση ελάχιστη θερμοκρασία είναι 1,13° C, που αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 0,23° C ανά δεκαετία».
![](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2024/02/5935111.jpg)
Θερμική επιβάρυνση
Αναφορικά με τα θερμά επεισόδια που παρατηρήθηκαν κατά το διάστημα 1971-2020, αυξητική τάση παρουσιάζεται και στις ακραίες τιμές της θερμοκρασίας της πρωτεύουσας.
Τα συμπεράσματα του κειμένου υπογραμμίζουν ότι «τα τελευταία έτη παρουσιάζεται σαφής αύξηση του πλήθους των επεισοδίων καύσωνα».
Συγκεκριμένα, συγκρίνοντας την περίοδο 1971-1990 με την περίοδο 2001-2020 προκύπτει ότι ο αριθμός επεισοδίων καύσωνα αυξήθηκε από 0,3 επεισόδια σε 2,2 επεισόδια, το συνολικό άθροισμα ημερών καύσωνα ανέβηκε από 1,5 σε 10,5 ημέρες, η διάρκεια σε ημέρες του μεγαλύτερου καύσωνα αυξήθηκε από 4,2 σε 6,1 ημέρες, η μέση διάρκεια επεισοδίων καύσωνα μετατοπίστηκε από τις 3,6 ημέρες στις 4,6 ημέρες, η μέγιστη ένταση επεισοδίων καύσωνα αυξήθηκε από 37,2 βαθμούς Κελσίου σε 37,5 βαθμούς Κελσίου και η μέγιστη ένταση του ισχυρότερου επεισοδίου καύσωνα σκαρφάλωσε από τους 39 βαθμούς στους 39,9 βαθμούς Κελσίου.
Περαιτέρω θερμική επιβάρυνση για την Αθήνα προβλέπουν και οι εκτιμήσεις προσομοιώσεων κλιματικών μοντέλων για την περίοδο 2046-2065, όπου, σύμφωνα με το δυσμενέστερο κλιματικά σενάριο RCP8.5, αναμένεται αύξηση 52% στις πολύ θερμές ημέρες, επιπλέον 10 επεισόδια με τρεις συνεχόμενες θερμές ημέρες και νύχτες, αύξηση 2,4 βαθμών στη μέγιστη ετήσια θερμοκρασία και επιπλέον 17 ημέρες με μέγιστη θερμοκρασία τον χρόνο.
«Υπάρχει μια συστηματική αύξηση της μέγιστης και της ελάχιστης θερμοκρασίας στην Αθήνα τα τελευταία 50 χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι υπάρχει αρκετή κλιματική επιβάρυνση για την περιοχή. Επίσης καταγράφεται ενίσχυση της διάρκειας των καυσώνων, της μέγιστης θερμοκρασίας ενός καύσωνα και της συχνότητας εμφάνισης των καυσώνων. Αρα το θερμικό περιβάλλον της πόλης εμφανίζεται επιβαρυμένο», σημειώνει ο Κ. Καρτάλης και προσθέτει:
«Οταν έχεις μια τέτοια τάση που διαμορφώνεται και όταν οι κλιματικές εκτιμήσεις για το μέλλον εμφανίζονται επιβαρυντικές, προτεραιότητα κάθε πόλης είναι να κάνει ένα σχέδιο προσαρμογής στον θερμικό κίνδυνο.
Αυτό σημαίνει καλύτερα ενεργειακά θωρακισμένα κτίρια, περισσότερο πράσινο, όπου γίνεται, και σταδιακή απομάκρυνση των πηγών θερμότητας από το κέντρο της πόλης, για παράδειγμα των ΙΧ.
Η πρόθεση του νέου δημάρχου Αθηναίων να εμπλουτίσει το πράσινο στην πόλη είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Και αν συνοδευτεί και από άλλες προληπτικές δράσεις, θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο στο να αντιμετωπιστεί η θερμική επιβάρυνση της πόλης».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Αυτοκίνηση: Στον κόσμο της πολυτέλειας, τα υβριδικά είναι πιο «hot»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Red_2019_Ferrari_SF90_Stradale-600x309.jpg)
Στον κόσμο της πολυτέλειας, τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι πιο «hot»
Τα υβριδικά πααμένουν δημοφιλή καθώς τα EV δεν «τραβάνε»
![Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης: Έπεσαν οι υπογραφές για τη μελέτη διαχείρισης υδάτων της Κρήτης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2-1-600x401.jpg)
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης: Έπεσαν οι υπογραφές για τη μελέτη διαχείρισης υδάτων της Κρήτης
Υπογράφηκε από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Τσιάρα, την ολλανδική HVA και την ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
![Όμιλος Fourlis: Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση στην Trade Logistics](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Φωτοβολταϊκό-Trade-Logistics-2-600x276.jpg)
Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση στην Trade Logistics από τον όμιλο Fourlis
Η επένδυση αυτή αποτελεί σημαντικό βήμα προς την επίτευξη των σχεδίων βιωσιμότητας του Ομίλου Fourlis
![Κομισιόν: Παραπέμπει στο ευρωδικαστήριο η Ελλάδα για μη συμμόρφωση με την οδηγία για τα αστικά λύματα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/commission-600x337.jpg)
Στο ευρωδικαστήριο η Ελλάδα για μη συμμόρφωση με την οδηγία για τα αστικά λύματα
Στην Ελλάδα, 153 οικισμοί παρουσιάζουν εκτεταμένες παραλείψεις συμμόρφωσης με την οδηγία, σύμφωνα με τις πληροφορίες που συγκέντρωσε η Επιτροπή
![Ηλεκτροκίνηση: Νέες επιδοτήσεις στα προγράμματα «ΚΗ2», «ΚΗ3» και «Πράσινα Ταξί» για ηλεκτροκίνητα οχήματα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/elet-600x399.jpg)
Νέες επιδοτήσεις στα προγράμματα για ηλεκτροκίνητα οχήματα
Αναλυτικά οι ημερομηνίες και τα ποσά που θα πληρωθούν από τα προγράμματα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης
![Καύσωνας: Η Κυριακή ήταν η πιο ζεστή μέρα στην ιστορία του πλανήτη [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/EEVTB_ATHINA_KAYSONAS_ANASA_DROSIAS_SYNTRIVANI-19-600x400.jpg)
Η Κυριακή ήταν η πιο ζεστή μέρα στην ιστορία του πλανήτη [γράφημα]
Η Ελλάδα και η Ισπανία αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο πυρκαγιών καθώς ο καύσωνας επιμένει
![Renault: «Περίπλοκο θέμα η κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/electric-car-600x450.jpg)
Το φρένο της Renault στην Ούρσουλα - Ηλεκτρικά VS συμβατικά οχήματα
Ο μάνατζερ της Renault Λούκα ντε Μέο κρίνει «ασφυκτικό» το χρονοδιάγραμμα και ζητεί «ευελιξία»
![ΕΛΕΤΑΕΝ: Ο χάρτης της Ελλάδας με τα αιολικά πάρκα και τις ανεμογεννήτριες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/30998276_aiolika-parka.jpg)
Ο χάρτης της Ελλάδας με τα αιολικά πάρκα και τις ανεμογεννήτριες - Τι αναφέρει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να περιηγηθεί στον χάρτη της Ελλάδας και να επιλέγει πολύγωνα αιολικών πάρκων ή ανεμογεννήτριες που επιθυμεί
![Αποθήκευση ενέργειας: Νέο σχέδιο για ανάπτυξη συσσωρευτών ισχύος 2 GW](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/photovoltaika-600x400.jpg)
Το νέο σχέδιο για έργα αποθήκευσης ενέργειας – Η πρόσκληση για επενδύσεις και τα κριτήρια
Το νέο σχέδιο για έργα αποθήκευσης ενέργειας – Η πρόσκληση για επενδύσεις και τα κριτήρια
![ΤΑΙΠΕΔ: Τα projects για πράσινα και βιώσιμα λιμάνια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/lavrio-600x338.jpg)
Έτσι θα «πρασινίσουν» τα λιμάνια – Τα projects του ΤΑΙΠΕΔ
Το ΤΑΙΠΕΔ ως μέτοχος προχωρά μελέτες και έργα στα λιμάνια του Λαυρίου, Καβάλας, Ραφήνας, Κέρκυρας, Πάτρας και Αλεξανδρούπολης