Η Tesla φαίνεται ότι ακύρωσε τελικά τα σχέδια για την κατασκευή ενός φθηνού ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, σύμφωνα με τρεις πηγές που γνωρίζουν το θέμα, αλλά και  εταιρικά μηνύματα που είδε το Reuters. Οι ίδιες πηγές τόνισαν ότι αυτοκινητοβιομηχανία θα συνεχίσει να αναπτύσσει τα ρομπότ-ταξί στην ίδια πλατφόρμα μικρών οχημάτων.

Η απόφαση αντιπροσωπεύει την εγκατάλειψη ενός μακροχρόνιου στόχου τον οποίον ο επικεφαλής της Tesla, Ίλον Μασκ, έχει συχνά χαρακτηρίσει ως την κύρια αποστολή της: προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τις μάζες.

Το πρώτο του «master plan» για την εταιρεία το 2006 προέβλεπε ότι η εταιρεία θα κατασκεύαζε αρχικά πολυτελή μοντέλα και στη συνέχεια θα χρησιμοποιούσε τα κέρδη για να χρηματοδοτήσει ένα «οικογενειακό αυτοκίνητο χαμηλού κόστους». Μετά το δημοσίευμα του Reuters, οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν κατά 4%.

Tesla: Τι ζητούν οι «ανιχνευτές» του Μασκ στην Ινδία;

Έκτοτε έχει υποσχεθεί επανειλημμένα ένα τέτοιο όχημα σε επενδυτές και καταναλωτές. Μόλις τον Ιανουάριο, ο Μασκ είπε στους επενδυτές ότι η Tesla σχεδίαζε να ξεκινήσει την παραγωγή του προσιτού μοντέλου στο εργοστάσιό της στο Τέξας το δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Ανταγωνισμός

Η ανατροπή στα σχέδια έρχεται καθώς η Tesla αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό παγκοσμίως από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που κατακλύζουν την αγορά με αυτοκίνητα με τιμές έως και 10.000 $. Το σχέδιο για ρομποταξί χωρίς οδηγό, το οποίο θα μπορούσε να πάρει περισσότερο χρόνο για να παραδοθεί, παρουσιάζει μια πιο σκληρή πρόκληση μηχανικής και περισσότερο ρυθμιστικό κίνδυνο.

Ενώ η Tesla ξόδεψε χρόνια αναπτύσσοντας το άκρως πειραματικό Cybertruck, ένα ακριβό ηλεκτρικό pickup, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προχωρήσει σε προσιτά EV, κατακτώντας μερίδιο αγοράς, κερδίζοντας οικονομίες κλίμακας και προσφέροντας στους καταναλωτές τιμές ευκαιρίας που οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να ακολουθήσουν.

Τα σχέδια για το προσιτό Tesla θεωρήθηκαν καταλυτικά για την επίτευξη των φιλοδοξιών του Μασκ για αύξηση των πωλήσεων. Ο Μασκ είπε το 2020 ότι η Tesla φιλοδοξούσε μέχρι το 2030 να πουλήσει 20 εκατομμύρια οχήματα – διπλάσια από όσα πουλάει σήμερα η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, η Toyota.

Ωστόσο, με το ναυάγιο των σχεδίων για το φθηνό Tesla παραμένει άγνωστο πώς θα πετύχει τον στόχο αυτό.

Οι προσδοκίες για ένα όχημα 25.000 δολαρίων έχουν στηρίξει τις πιο μέτριες, αλλά ακόμα φιλόδοξες, προβλέψεις των αναλυτών της Wall Street για τις πωλήσεις της Tesla. Αυτές οι προβλέψεις, σύμφωνα με ένα έγγραφο επενδυτικών σχέσεων της Tesla, απαιτούν αύξηση των πωλήσεων οχημάτων σε 4,2 εκατομμύρια έως το 2028 από 1,8 εκατομμύρια πέρυσι.

Tα robotaxis

Το χρονοδιάγραμμα και το επιχειρηματικό μοντέλο της Tesla για τα robotaxis παραμένουν ασαφή. Ο Μασκ έχει προβλέψει δημοσίως ένα μέλλον κινητικότητας στο οποίο τα ταξί χωρίς οδηγό θα μπορούσαν τελικά να γίνουν πιο κοινός τρόπος μεταφοράς από τα αυτοκίνητα που οδηγούνται από ανθρώπους.  Επί του παρόντος, τα αυτόνομα αυτοκίνητα έχουν εγκριθεί μόνο από ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ και της Κίνας για αυστηρά περιορισμένη, πειραματική χρήση σε δημόσιους δρόμους.

Η Tesla δεν έχει ακόμη αποδείξει ότι μπορεί να παράγει ένα αυτόνομο αυτοκίνητο παρά τις πολυετείς προβλέψεις του Μασκ ότι ένα ήταν προ των πυλών, μια προσδοκία που εν μέρει υποστήριξε την εκτίναξη της Tesla στα ύψη.

Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει αγωγές και έρευνες για ατυχήματα που αφορούν τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού Autopilot και Full Self-Driving, τα οποία δεν είναι πλήρως αυτόνομα. Η Tesla έχει κατηγορήσει για τα ατυχήματα τους απρόσεκτους οδηγούς.

Τα προβλήματα του Αυτόματου πιλότου της Tesla είναι μεταξύ πολλών προβλημάτων που έχουν απασχολήσει τις ρυθμιστικές αρχές.

Μειωμένες πωλήσεις

Η εταιρεία κατασκευής ηλεκτροκίνητων οχημάτων του Ίλον Μασκ παρέδωσε μόλις 386.810 οχήματα τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, χάνοντας τη μέση εκτίμηση του Bloomberg με το μεγαλύτερο περιθώριο που έχει υπάρξει ποτέ σε στοιχεία επτά ετών.

Τα προειδοποιητικά σημάδια δεν έλλειψαν κατά τη διάρκεια του τριμήνου. Καταρχήν, η Tesla προειδοποίησε ότι ο ρυθμός ανάπτυξής της θα είναι «αισθητά χαμηλότερος» φέτος, κατηγορώντας τις αυξήσεις των επιτοκίων που κράτησαν τα αυτοκίνητά της απρόσιτα για πολλούς καταναλωτές, ακόμη και όταν μείωσε τις τιμές. Η εταιρεία αντιμετώπισε πολλαπλές διαταραχές στο εργοστάσιό της στη Γερμανία, έξω από το Βερολίνο. Ο Μασκ επιδόθηκε σε εμπρηστικές αναρτήσεις στο X, απομακρύνοντας τους υποψήφιους αγοραστές, και η αγορά EV της Κίνας έγινε ακόμη πιο σκληρή.

Παρά όλους αυτούς τους εμφανείς αντίθετους ανέμους, οι περισσότεροι εξακολουθούσαν να αναμένουν ότι η Tesla θα πουλήσει περισσότερα οχήματα από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Αντ’ αυτού, οι παραδόσεις κατέληξαν να μειωθούν κατά 8,5%.

Η Tesla απέδωσε την πτώση εν μέρει στη μετάβαση σε μια αναβαθμισμένη έκδοση του Model 3 σεντάν, το οποίο μαζί με το σπορ όχημα γενικής χρήσης Model Y αντιπροσώπευαν το 96% των παραδόσεων του τριμήνου. Επικαλέστηκε επίσης καθυστερήσεις στη ναυτιλία που σχετίζονται με την Ερυθρά Θάλασσα και την ύποπτη πυρκαγιά που της κόστισε κάποιες ημέρες παραγωγής στη Γερμανία.

Ο Μασκ εμπλούτισε την γκάμα επιλογών παρουσιάζοντας στα τέλη του περασμένου έτους το Cybertruck με επένδυση από ανοξείδωτο ατσάλι

Παρόλα αυτά, η Tesla παρήγαγε 46.561 περισσότερα αυτοκίνητα από όσα παρέδωσε στους πελάτες της στο τρίμηνο.

«Πέρα από τη γνωστή συμφόρηση στην παραγωγή, μπορεί επίσης να υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα ζήτησης», έγραψε σε έκθεσή του ο Εμάνουελ Ρόσνερ, αναλυτής της Deutsche Bank με αξιολόγηση buy για τη μετοχή της Tesla. Είχε μειώσει την εκτίμησή του για τις παραδόσεις δύο φορές κατά τη διάρκεια μόλις δύο εβδομάδων που προηγήθηκαν της ανακοίνωσης της αυτοκινητοβιομηχανίας και εξακολουθούσε να υπερεκτιμά τις πωλήσεις της εταιρείας κατά περισσότερα από 24.000 οχήματα, αναφέρει το Bloomberg.

Η Tesla δεν αναλύει τις τριμηνιαίες πωλήσεις οχημάτων ανά περιοχή, αλλά οι ΗΠΑ και η Κίνα αποτελούν εδώ και καιρό τις μεγαλύτερες αγορές της. Η εταιρεία κατασκευάζει τα Model S, X, 3 και Y στο Φρέμοντ της Καλιφόρνια και τα Model 3 και Y στη Σαγκάη. Παράγει επίσης το Model Y στα εργοστάσιά της στο Όστιν του Τέξας και έξω από το Βερολίνο.

Παρά τις προκλήσεις που αντιμετώπισε, η Tesla κατάφερε να ανακτήσει τον τίτλο της ως κορυφαίος πωλητής EV στον κόσμο, αποσπώντας την πρωτιά από την κινεζική BYD. Κατά το πρώτο τρίμηνο, η BYD παρέδωσε 300.114 ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρία σε παγκόσμιο επίπεδο. Συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών, η εταιρεία πούλησε 626.263 οχήματα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green