Έμφαση στην χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων που πληρούν τα κριτήρια ESG, αλλά και γενικότερα στην ενσωμάτωση πρακτικών ESG στη δομή λειτουργίας τους δίνουν οι ελληνικές τράπεζες. Την έμφαση αυτή έχουν αναδείξει και εξακολουθούν να αναδεικνύουν σε δημόσιες παρεμβάσεις τους και οι 4 διευθύνοντες σύμβουλοι των συστημικών τραπεζών, επισημαίνοντας ότι εκτός από την οικονομική βιωσιμότητα στην χρηματοδότηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου δίνεται μεγάλη σημασία και στην ενσωμάτωση Περιβαλλοντικών, Κοινωνικών κριτηρίων καθώς και κριτηρίων Εταιρικής Διακυβέρνησης ( ESG) που πληρούν οι εταιρείες.
Τράπεζες: Παραμένουν προσεκτικές στις χορηγήσεις στεγαστικών δανείων
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του τραπεζικού συστήματος, στον τομέα της αξιολόγησης των κριτηρίων ESG που ενσωματώνουν οι επιχειρήσεις στη λειτουργία τους, όπως επισήμανε πρόσφατα ο Πάκης Παπαδημητρίου, πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) για θέματα ESG, Εταιρικής Διακυβέρνησης και Πράσινης Τραπεζικής, είναι η συλλογή των δεδομένων. Στο πλαίσιο αυτό μετά από σχετική πρωτοβουλία της ΕΕΤ, αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Τειρεσίας ΑΕ και τέθηκε σε λειτουργία, η διατραπεζική πλατφόρμα ESGr που περιλαμβάνει κοινά διατραπεζικά ESG ερωτηματολόγια, που συντάχθηκαν με βάση διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα, οδηγίες και βέλτιστες πρακτικές.
Τα πλεονεκτήματα των κοινών διατραπεζικών ESG ερωτηματολογίων για τις επιχειρήσεις, όπως ανέφερε ο κ. Παπαδημητρίου, επικεφαλής ESG της Eurobank, σε παρέμβαση του στο Φόρουμ των Δελφών συνοψίζονται ενδεικτικά, στα ακόλουθα:
-Τυποποίηση και περιορισμό του όγκου της πληροφορίας η οποία ζητείται από τις επιχειρήσεις.
-Διευκόλυνση των εταιρειών μέσω της συμπλήρωσης ενός κοινού ερωτηματολογίου προς όλες τις Τράπεζες.
-Eνιαίο ερωτηματολόγιο για επιχειρήσεις ίδιου μεγέθους και κλάδου δραστηριότητας.
-Αυτοματοποιημένη λύση, που επιταχύνει τη διαδικασία καταγραφής και εξασφαλίζει την ορθή συμπλήρωση και ασφαλή τήρηση των δεδομένων.
-Εναρμόνιση των ζητούμενων δεδομένων με τα οριζόμενα, μεταξύ άλλων, στην Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας από τις εταιρείες (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSDR).
Το ερωτηματολόγιο – Τα κίνητρα συμμετοχής
Όπως ανέφερε η acting γενική διευθύντρια της ΕΕΤ Χαρούλα Απαλαγάκη σε παρέμβαση της στο συνέδριο digital banking & Insurance summit της Boussias Events, η μικρή και μεσαία επιχείρηση για να έχει ένα κίνητρο να ανταποκριθεί στο συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο θα πρέπει να πειστεί ότι προσδοκά κάποια οφέλη. Ένα συγκεκριμένο όφελος είναι ότι χωρίς ενδεχομένως την συμπλήρωση του ερωτηματολογίου θα καταρτήσει μια ενεργειακή σύμβαση με διαφορετικούς κατά πάσα πιθανότητα όρους, για παράδειγμα πιο αυξημένη επιβάρυνση επιτοκίου ή με μικρότερο χρονικό ορίζοντα. ‘Αρα η πρόσβαση σε χρηματοδοτικά κεφάλαια έχοντας συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο είναι με μεγαλύτερη ευχέρεια όχι μόνο για τις τράπεζες, αλλά κυρίως για τα συνχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η κ. Απαλαγάκη, σκιαγραφώντας την δομή του ερωτηματολογίου, «είναι απλό και βασικό, δεν ζητάει υπερβολικά πράγματα, βάζει την ίδια την επιχείρηση ενδεχομένως να κάνει έναν διαφορετικό επιχειρηματικό σχεδιασμό».
Στο ερωτηματολόγιο που έχει να συμπληρώσει μια επιχείρηση στη συγκεκριμένη πλατφόρμα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ερωτήσεις, όπως εάν είναι εισηγμένη ή όχι, ο αριθμός εργαζομένων της, η χρήση ΑΠΕ στην λειτουργία της, εάν διαθέτει ασφαλιστική κάλυψη, έαν έχει έρθει αντιμέτωπη με την κλιματική αλλαγή, εάν ακολουθεί πολιτικές πιο φιλικές στο περιβάλλον. Επίσης, ερωτήσεις σχετικές με πρακτικές οι οποίες είναι υποχρεωτικές και από το νόμο και συνδέονται με την υγεία και ασφάλεια στο χώρο εργασίας, όπως εάν έχει προνοήσει να παίρνει αντίστοιχα μέτρα ασφαλείας σε όλο τον κύκλο της δραστηριότητας της καθώς και ερωτήσεις για τον τρόπο αντίληψης της δράσης και της άσκησης του εταιρικού της συμφέροντος που έχει αναλάβει κλπ.
Όπως επισήμανε η κ. Απαλαγάκη «αυτά τα ερωτηματολόγια δεν έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα, ενδεχομένως στην πράξη να αποκτήσουν, αλλά είναι μια πρώτη εξοικείωση με ένα νέο περιβάλλον».
Η μετάβαση αυτή είναι δύσκολη, άρα θέλει έναν συστηματικό τρόπο αντιμετώπισης, πρώτα από όλα θέλει εκπαίδευση. Θα υπάρξουν σε συνεργασία με τους φορείς στοχευμένα προγράμματα τα οποία θα έχουν εθελοντικό χαρακτήρα και θα έχουν διπλή αποστολή, πρώτον θα έχει ένα upskill των στελεχών που θα ασχοληθούν με τα θέματα αυτά και δεύτερον θα αφορά και επιχειρήσεις. Οι ελληνικές τράπεζες έχουν υιοθετήσει εδώ και χρόνια την υπεύθυνη τραπεζική, ανέφερε επίσης.
Πηγή: AΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Πώς το «Μάντσεστερ των Βαλκανίων» ξέμεινε από κλωστοϋφαντουργίες
Η αναστολή λειτουργίας της Βαρβαρέσος και το τέλος στην κλωστοϋφαντουργίας στη Νάουσα μετά από 150 χρόνια - Τι έλεγε ο Άδωνις Γεωργιάδης το 2019
Ανεβάζουν ταχύτητα τα έσοδα από προμήθειες των τραπεζών
Τι έδειξαν οι οικονομικές καταστάσεις Εθνικής και Πειραιώς για το πρώτο τρίμηνο του 2024
Το American Dream των ελληνικών startups – Ποιοι κολοσσοί έριξαν 4 δισ. δολ.
Στο επενδυτικό ραντάρ παικτών παγκόσμιας εμβέλειας το οικοσύστημα υψηλής τεχνολογίας της χώρας μας
Η εφτάψυχη ΔΕΠΑ Εμπορίας – Οι μάχες με Gazprom και πράσινη μετάβαση
Οι 2 νάρκες, το πωλητήριο και η φυγή προς Ευρώπη και Ουκρανία
Πώς «απαντούν» οι εισηγμένες στις αναταράξεις των επιτοκίων
Οι μεγάλοι όμιλοι λαμβάνουν μια σειρά από μέτρα, προκειμένου να μετριάσουν τις επιπτώσεις
Η απίστευτη ιστορία του πλουσιότερου ανθρώπου της Αργεντινής
Ο Galperin έχει εξελιχθεί σε μέγα σταρ της τεχνολογικής σκηνής της Λατινικής Αμερικής
Οι Έλληνες αμφισβητούν την κυριαρχία της Coca – Cola – Η «μάχη» των 400 εκατ. ευρώ
Οι επενδυτικές κινήσεις, οι συμμαχίες και οι νέοι παίκτες - Πώς τα αναψυκτικά περνούν κάτω από το «ραντάρ» του πληθωρισμού
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Οι influencers... σε απόγνωση – Τι συμβαίνει με την πίτα των 21 δισ.
Σύμφωνα με το Business Insider, οι συμφωνίες και οι διαφημίσεις με προσωπικότητες επιρροής είναι γεμάτες από ανήθικες επιχειρηματικές πρακτικές
Και χειμώνα και καλοκαίρι - Ο freddo espresso δεν επηρεάζεται από την εποχικότητα
Πώς φτάσαμε σήμερα 7 στους 10 καταναλωτές να προτιμούν freddo espresso καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, ανεξάρτητα από την εποχικότητα