Το Λονδίνο ήταν πάντα προσφιλής προορισμός για ταξιδιώτες και όχι μόνο. Το να κάνει κανείς ψώνια στο Λονδίνο ήταν κρυφός πόθος πολλών. Αλλά τα τελευταία χρόνια γνώρισε μια παρακμή ως τουριστικός προορισμός.
Τα καλά νέα είναι ότι τώρα το Λονδίνο ανακάμπτει και οι τουρίστες επιστρέφουν. Τα άσχημα νέα είναι ότι δεν πηγαίνουν για να ψωνίσουν, καθώς η απόσυρση της επιστροφής ΦΠΑ μετά το Brexit κάνει τα πάντα πιο ακριβά.
Μάικλ Μαϊνέλι (δήμαρχος Σίτι Λονδίνου): «Το Brexit δεν μας έβλαψε καθόλου»
Αυτό σύμφωνα με την Prosegur ChangeGroup, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες ανταλλαγής συναλλάγματος στον κόσμο, η οποία διαπίστωσε ότι η «συντριπτική πλειοψηφία» των επισκεπτών της βρετανικής μητρόπολης δεν επικεντρώνεται πλέον στα ψώνια.
Πρόσθεσε ότι «αυτά τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τον τεράστιο αντίκτυπο που έχει η απουσία επιστροφών ΦΠΑ στον τομέα λιανικής πολυτελείας του Λονδίνου. Χωρίς κάποια αλλαγή, πολλά από αυτά τα ιστορικά καταστήματα θα κλείσουν σύντομα».
Γυρίζουν την πλάτη στα ψώνια
Σύμφωνα με την έκθεση, το 89% των τουριστών που επισκέπτονται το Λονδίνο δεν είναι εκεί για να ψωνίσει. Κάτω από το 10% πηγαίνει στο Λονδίνο για να αγοράσει ρούχα, πολυτελή αξεσουάρ και ρολόγια.
Η έρευνα της εταιρείας βασίζεται σε 1.700 ξένους επισκέπτες στην πρωτεύουσα. Από τους ερωτηθέντες, μόνο το 11% είπε ότι το ταξίδι του «αφορούσε αγορές», με το 6% να σκοπεύει να αγοράσει μη πολυτελή ρούχα, το 2% πολυτελή ρούχα, το 1% κοσμήματα, το 1% πολυτελή αξεσουάρ και το 1% ρολόγια.
Η έρευνα που διεξήχθη από την Oxford Economics για λογαριασμό της εταιρείας έδειξε ότι η έλλειψη επιστροφών ΦΠΑ «κόβει» δύο εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως και κοστίζει στην οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου 11,1 δισεκατομμύρια λίρες.
Η μεγαλύτερη έκπληξη είναι ότι η έρευνα διεξήχθη μέσα ή γύρω από παραδοσιακά σημεία ενδιαφέροντος αγορών πολυτελείας όπως το Harrods και η Bond Street όπου θα περίμενε κανείς πως θα υπήρχε δυσανάλογα μεγάλος αριθμός τουριστών – αγοραστών.
Η κατάσταση ίσως είναι χειρότερη σε άλλες βρετανικές πόλεις
Και ενώ η έρευνα ήταν συγκεκριμένη για το Λονδίνο, είναι πιθανό ότι η κατάσταση είναι η ίδια (ή χειρότερη) για όσους επισκέπτονται άλλες μεγάλες πόλεις για ψώνια σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Σάτσα Ζακαρίγια προέβλεψε «ότι πολλά πολυκαταστήματα δεν θα επιβιώσουν μέχρι το 2030 εάν ο τουριστικός φόρος παραμείνει σε ισχύ», ανέφερε στον ιστότοπο του κλάδου μόδας Fashion Network.
Πρόσθεσε ότι ενώ «το Λονδίνο εξακολουθεί να προσελκύει τουρίστες με την πλούσια πολιτιστική του κληρονομιά και τις φανταστικές ιστορικές τοποθεσίες», οι αγοραστές είναι λίγοι.
«Υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι που ταξιδεύουν για να ψωνίσουν – τόσο απλοί άνθρωποι όσο και άτομα με περιουσία, ωστόσο ξεκάθαρα εγκαταλείπουν το Λονδίνο ως προορισμό», εξήγησε.
Το Brexit και η μη επιστροφή ΦΠΑ
«Όταν οι αφορολόγητες αγορές υπήρχαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, βλέπαμε χιλιάδες τουρίστες την ημέρα να ανταλλάσσουν λίρες ειδικά για να τις ξοδέψουν σε ένα ρολόι, παλτό ή τσάντα. Τώρα αυτά τα ίδια αγαθά πωλούνται στο Παρίσι ή στο Μιλάνο σε καλύτερη τιμή, χάρη στην επιστροφή ΦΠΑ της ΕΕ. Αν θέλουμε να επιβιώσει η εμπορική κληρονομιά του Λονδίνου, αυτός ο τουριστικός φόρος πρέπει να εξαλειφθεί από όποιον κερδίσει τις γενικές εκλογές».
Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι η μέση αξία συναλλαγής επισκεπτών στο Λονδίνο ήταν 114 λίρες, με εκείνους από τη Μέση Ανατολή να αγοράζουν περισσότερες λίρες κατά μέσο όρο και εκείνους από την ΕΕ να αγοράζουν λιγότερο.
Ο Ζακαρίγια συνέχισε εξηγώντας: «Το λυπηρό γεγονός είναι ότι αυτό δεν επηρεάζει μόνο το Λονδίνο, αλλά καταστρέφει τις θέσεις εργασίας στο σχεδιασμό και την κατασκευή σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο. Υπάρχουν χιλιάδες μικρές και μεσαίες εταιρείες σε όλη τη χώρα που δημιουργούν εξαιρετικά βιοτεχνικά προϊόντα, που αγόραζαν οι τουρίστες όταν επισκέπτονταν τα καταστήματα. Πολλοί πλήττονται πλέον λόγω των περιορισμών στις εξαγωγές που σχετίζονται με το Brexit, καθώς και της αδυναμίας να είναι ανταγωνιστικές οι τιμές για τους τουρίστες που επισκέπτονται το Ηνωμένο Βασίλειο».
Latest News
Στο 2,7% - ως αναμενόταν- ο αμερικανικός πληθωρισμός τον Νοέμβριο
Η αύξηση είναι η μεγαλύτερη των τελευταίων εφτά μηνών - Πώς θα επηρεάσει την απόφαση της Fed
Ανακατεύουν την τράπουλα της ηγεσίας οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες - Οι αλλαγές σε BMW και Mercedes
Οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες προχωρούν σε διαρθρωτικές αλλαγές ηγετικών στελεχών για να σώσουν την «παρτίδα»
Reuters: Σχέδια για υποτίμηση του γουάν ενόψει του Trump 2.0
Αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters αναφέρει τα σχέδια της Κίνας για να αντιμετωπίσει τους δασμούς Τραμπ
Ισχυρό ξεκίνημα για την Inditex στην εορταστική περίοδο
Η Inditex φαίνεται πως πηγαίνει καλύτερα μετά τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τα οποία ήταν κάτω από τις προβλέψεις
Economist: Στην πεντάδα του χρυσού «μεταλλίου» για το 2024 η Ελλάδα [πίνακες]
Η καθιερωμένη ανάλυση του Economist για το ποια οικονομία τα πήγε καλύτερα το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους