Πληθαίνουν τα ερευνητικά προγράμματα που στοχεύουν στο να βοηθήσουν στη μετάβαση της ναυτιλίας σε νέα καύσιμα «μηδενικού άνθρακα». Ένα από αυτά που ανακοινώθηκαν πρόσφατα είναι μια συνεργασία του Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub και του MærskMc-KinneyMøllerCenter For Zero Carbon Shipping με τις εταιρείες A.P. Moller-Maersk, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line και Total για την ανάπτυξη ενός οδηγού ασφαλούς χρήσης της αμμωνίας ως ναυτιλιακού καυσίμου.

Η αμμωνία ως καύσιμο είναι μια ιδέα που κερδίζει έδαφος μεταξύ των ειδικών ως κατάλληλη λύση μακροπρόθεσμα στην κατεύθυνση απαλλαγής της ναυτιλίας από το άνθρακα καθώς αποτελεί ένα καύσιμο μηδενικών ρύπων όταν προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (green ammonia). Ωστόσο, λόγω της ακραίας τοξικότητας του καυσίμου, είναι κρίσιμο να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα ασφάλειας προκειμένου να μετριαστούν οι κίνδυνοι για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Ο πρωταρχικός σκοπός του έργου είναι η κατανόηση και ο καθορισμός οδηγιών για την ασφαλή χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου στα πλοία. Μέρος αυτού του προγράμματος θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη μιας λεπτομερούς καταγραφής των ζητημάτων κινδύνου και ασφάλειας, οι οποίες θα αξιολογηθούν μέσω μιας μεθοδολογίας Quantitative Risk Assessment, η οποία θα οδηγήσει στην ανάπτυξη βέλτιστων πρακτικών στο σχεδιασμό και τις ρυθμίσεις κατά τη χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου.

Το έργο θα προσδιορίσει επίσης τον κίνδυνο θανάτου από ακούσιες απελευθερώσεις της Αμμωνίας, καθώς και να καθορίσει τους κινδύνους που απειλούν τον εξοπλισμό και τις δεξαμενές του καυσίμου στα πλοία.

Επισημαίνεται ότι η «πράσινη» αμμωνία είναι ένα από τα πολλά υποσχόμενα καύσιμα χαμηλών εκπομπών, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να προβλέπει ότι η χρήση του για ναυτιλία θα φτάσει τους 130 εκατομμύρια τόνους έως το 2070, διπλάσιο από αυτό που χρησιμοποιήθηκε παγκοσμίως για την παραγωγή λιπασμάτων το 2019, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο.

Ωστόσο, το γεγονός ότι η πυκνότητά της είναι χαμηλότερη του πετρελαίου σημαίνει ότι τα πλοία θα καταναλώνουν έως και πέντε φορές περισσότερο καύσιμο κατ’ όγκο. Η παραγωγή αμμωνίας θα πρέπει να αυξηθεί κατά 440 εκατομμύρια τόνους -ήτοι τρεις φορές περισσότερο από την τρέχουσα παραγωγή- απαιτώντας 750 gigawatts ανανεώσιμης ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι μόνο η ναυτιλία θα καταναλώνει το 60% της παγκόσμιας παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή περί τα 2.537 gigawatts.

Να σημειωθεί τέλος ότι μεταξύ των προγραμμάτων για την χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου, που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι και το Ερευνητικό Έργο «Scaling up and demonstration of a multi-MW Fuel Cell system for shipping (ShipFC)».

Ξεκίνησε το Ιανουάριο του 2020 και θα διαρκέσει 6 χρόνια. Η χρηματοδότηση της ΕΕ ανέρχεται σε 10Μ ευρώ αλλά το συνολικό κόστος του προγράμματος θα φτάσει τα 21,5 εκατ. ευρώ.

Τα υπόλοιπα χρήματα θα καλυφθούν από την Νορβηγική κυβέρνηση και τους βιομηχανικούς εταίρους.

Η κοινοπραξία (consortium) που τρέχει το έργο περιλαμβάνει την Maritime Cleantech (συντονιστής), τη Wartsila Norway AS, τη Fraunhofer, τη Prototech, το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», την Persee, την North Sea Shipping AS, την Capital-Executive Ship Management Corp, την Starbulk Shipmanagement Co., τη Yara International ASA, την Sustainable Energy AS, την Equinor Energy AS και βεβαίως το Ερευνητικό Κέντρο Ασφάλειας της Ναυτιλίας (MSRC) του Πανεπιστημίου του Strathclyde στη Γλασκώβη.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά