Hπανδημική κρίση αποτέλεσε μια οριζόντια πρόκληση για όλους: κράτη, επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Οι δύο κυριότερες απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης στην πρόκληση αυτή ήταν αφενός το γιγαντιαίο project του ευρωπαϊκού εμβολιασμού και αφετέρου το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο είναι εντελώς διαφορετικό σε σχέση με την οιαδήποτε πρότερη ευρωπαϊκή εμπειρία σε επίπεδο πόρων. Η μοναδικότητα του Ταμείου Ανάκαμψης έγκειται σε τρία επίπεδα.
Καταρχάς, το Ταμείο Ανάκαμψης περιλαμβάνει επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα πρέπει να υλοποιηθούν σε εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα, και συγκεκριμένα μέχρι το 2026, δεύτερον, λόγω του στοχευμένου χαρακτήρα τους οι επενδύσεις αναμένεται να έχουν σημαντικές πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις κινητοποιώντας ιδιωτικές επενδύσεις. Επιπρόσθετα, το Ταμείο Ανάκαμψης θα επιχειρήσει να συνδυάσει τη μακροοικονομική σταθερότητα, η οποία είναι απαραίτητη λόγω της πανδημίας, με την προοπτική της βιώσιμης ανάπτυξης, η οποία παραμένει μόνιμος στόχος της ευρωπαϊκής πολιτικής (π.χ. Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, Agenda 2030 των Ηνωμένων Εθνών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη κ.λπ.).
Το ελληνικό Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Ελλάδα 2.0) περιλαμβάνει 106 επενδυτικά προγράμματα και 67 μεταρρυθμίσεις ύψους 32 δισ. ευρώ, που αναμένεται να κινητοποιήσουν πόρους ύψους 57 δισ. ευρώ. Οι πόροι αυτοί, σύμφωνα και με την Τράπεζα της Ελλάδος, αναμένεται να συμβάλουν στην αντιμετώπιση διαρθρωτικών αδυναμιών της ελληνικής οικονομίας, όπως είναι το παραγωγικό κενό της τάξης του 12,3% για το 2020. Τα επενδυτικά προγράμματα και οι μεταρρυθμίσεις αναμένεται να κατανεμηθούν σε τέσσερις τομείς παρέμβασης: πράσινη μετάβαση, ψηφιακή μετάβαση, απασχόληση-δεξιότητες και κοινωνική συνοχή και ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας.
Για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργεί μια ιστορική ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη. Είναι χαρακτηριστικό πως οι δράσεις ΜμΕ διατρέχουν όλους τους τομείς παρέμβασης του Ταμείου Ανάκαμψης, με πέντε από τους άξονες να είναι στενά συνδεδεμένοι με τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα. Κάποιες από τις δράσεις, όπως η συγκρότηση της νομικής μορφής των Αστικών Επιχειρηματικών Συμπράξεων, θεωρούνται εμβληματικές για την προώθηση της συνεργασίας των μικρών και micro επιχειρήσεων, ενώ άλλες είναι κρίσιμες για τον μετασχηματισμό και την αναβάθμιση του οικοσυστήματος επιχειρηματικότητας.
Αρκετές από τις δράσεις που αναμένεται να «τρέξουν» την επόμενη περίοδο, όπως ο «Ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων» (ύψους 375 εκατ. ευρώ), το «Eξοικονoμώ επιχειρώντας» (ύψους 450 εκατ. ευρώ) αλλά και οι μεταρρυθμίσεις τόσο για την καταπολέμηση του παραεμπορίου όσο και για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους, είχαν προταθεί από την ΕΣΕΕ κατά τη φάση της διαβούλευσης του Εθνικού Σχεδίου και αναμένεται να είναι υποστηρικτικές για την ελληνική μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα. Αναμφίβολα, το αποτύπωμα των ΜμΕ, αλλά και του εμπορίου, στο Εθνικό Σχέδιο θα μπορούσε να είναι εντονότερο. Τόσο στο επίπεδο του ψηφιακού όσο και του πράσινου μετασχηματισμού οι πόροι θα έπρεπε να είναι υψηλότεροι, λαμβάνοντας υπόψη και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι ΜμΕ κατά τη διάρκεια της διττής κρίσης του 2008 και της πανδημίας. Το ελληνικό εμπόριο, που πέρασε διά πυρός και σιδήρου δείχνοντας υψηλή προσαρμοστικότητα και αντοχή εν μέσω της πανδημίας, είναι έτοιμο να συμβάλει καθοριστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας. Θα απαιτηθεί όμως η επικαιροποιημένη και στοχευμένη υποστήριξή του από τα χρηματοδοτικά εργαλεία τόσο του Ταμείου Ανάκαμψης όσο και του νέου Προγράμματος ΕΣΠΑ, για να αντιμετωπιστούν οι νέου τύπου προκλήσεις που αναδύονται για τις μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, στη μετά COVID εποχή.
Ο κ. Γιώργος Καρανίκας είναι πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).
Latest News
Η οικονομία με τα μάτια των ξένων
Η Ελλάδα, είπε, άλλαξε, αλλά δεν ανθεί
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα