Ένας τρόπος για να σταματήσετε τις αναλήψεις από μία τράπεζα είναι να οδηγήσετε ένα φορτηγό γεμάτο μετρητά μέχρι την πόρτα της τράπεζας και να το ξεφορτώσετε σε πλήρη δημόσια θέα.
Όταν, όμως, προκαλείται πανικός από έλλειψη οδηγών, όπως συμβαίνει στα πρατήρια της Βρετανίας, μία τέτοια λύση δεν είναι δυνατή. Η παροχή βραχυπρόθεσμης βίζας σε οδηγούς φορτηγών από το εξωτερικό ή η επιστράτευση στρατιωτών ελαχιστοποιεί τις βραχυπρόθεσμες διαταραχές. Η μόνη μακροπρόθεσμη λύση – η απότομη αύξηση μισθών για τους οδηγούς φορτηγών- βάζει φωτιά στον πληθωρισμό.
Τα προβλήματα εφοδιασμού, που ώθησαν τους Βρετανούς οδηγούς να τρέξουν να φουλάρουν αυτοκίνητά τους, το Σαββατοκύριακο, είναι η πιο δραματική εκδήλωση κρίσης στο εργατικό δυναμικό φορτηγών, οι αρχές της οποίας χρονολογείται από την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ένωση Road Haulage Association, μια ομάδα συμφερόντων, έχει πει εδώ και μήνες ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει έλλειψη 100.000 οδηγών φορτηγών.
Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για μία χώρα όπως η Βρετανία, της οποίας τα σιδηροδρομικά δίκτυα έχουν σχεδιαστεί, κυρίως, για επιβάτες, όχι για φορτία. Το RHA υπολογίζει ότι το 98% όλων των εμπορευμάτων που πωλούνται, μεταφέρονται, κάποια στιγμή, με φορτηγό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση του πρωθυπουργού, Μπόρις Τζόνσον, αίρει όλα τα εμπόδια, για να διατηρήσει την κίνηση στις αλυσίδες διανομής.
Τα περισσότερα από αυτά τα μέτρα έκτακτης ανάγκης θα χρειαστούν χρόνο για να δώσουν κάποιο αποτέλεσμα. Οι στρατιώτες, για παράδειγμα, δεν μπορούν ξαφνικά να οδηγήσουν ένα εμπορικό βυτιοφόρο. Εν τω μεταξύ, το να αφήνουμε ενεργειακούς γίγαντες, όπως η BP και η Royal Dutch Shell, να συντονίζουν τα δρομολόγια για τις παραδόσεις δεν κάνει ιδιαίτερη διαφορά, εάν δεν υπάρχουν αρκετοί οδηγοί. Τουλάχιστον, οι καταναλωτές δεν μπορούν να αρχίσουν να αποθηκεύουν καύσιμα έτσι όπως αποθήκευαν χαρτί υγείας, στις αρχές της πανδημίας.
Ωστόσο, δεν είναι δυνατή η κανονική παροχή υπηρεσιών μέχρι να βρεθούν νέοι οδηγοί για να καλύψουν τις κενές αυτές θέσεις στην αγορά εργασίας. Αυτό έχει ήδη συμβεί σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως η Tesco, με ανεπίσημα στοιχεία να δείχνουν ότι έγιναν μέχρι και 50% αυξήσεις στους μισθούς των οδηγών φορτηγών, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Αυτό μπορεί να είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση οδηγών για παραδόσεις καυσίμων, οι οποίοι, βάσει των στοιχείων μέχρι σήμερα, πληρώνονται καλύτερα.
Τέτοιες δραματικές αυξήσεις μισθών θα έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών, οι οποίες, με τη σειρά τους, θα δυσκολέψουν τους υπεύθυνους χάραξης οικονομικής πολιτικής να χαρακτηρίσουν τις πιέσεις ως «παροδικές». Ακόμη και πριν από την κρίση που προκλήθηκε στην προσφορά καυσίμων, η Τράπεζα της Αγγλίας δήλωσε ότι αναμένει ο πληθωρισμός να ξεπεράσει το 4%, κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, διπλάσιο από το αρχικό ποσοστό-στόχος. Το μόνο πράγμα που σίγουρα θα παραδώσουν οι οδηγοί φορτηγών, που βρίσκονται σε ζήτηση στη Βρετανία, είναι η αύξηση των τιμών.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Η εκπληκτική επιτυχία των προγραμμάτων διάσωσης της Ευρωζώνης - Το παράδειγμα της Ελλάδας
Καθώς το κόστος δανεισμού της Ελλάδας πέφτει στα γαλλικά επίπεδα, η «περιφέρεια» του μπλοκ δείχνει την αξία της σταθερής μεταρρύθμισης
Οι μήνες του χάους και το mission impossible του νέου πρωθυπουργού στη Γαλλία
Η πολιτική κρίση έχει ήδη ένα οικονομικό τίμημα και η αβεβαιότητα σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να επενδύσουν
Τα οφέλη και τα όρια των ιδιωτικοποιήσεων
Μπορούμε να αντλήσουμε σημαντικά διδάγματα από την ποικίλη εμπειρία του Ηνωμένου Βασιλείου
Γιατί οι «εξαιρετικές οικονομίες» απαιτούν και μια... εξαιρετική ευελιξία
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να προσαρμόσουν τις προσεγγίσεις τους, μεταξύ άλλων μέσω προληπτικών διαπραγματεύσεων με την κυβέρνηση Τραμπ
Η Γαλλία, το mode της «γκρινιάρας μαμάς» και το παράδειγμα της Ελλάδας
Η σύγκλιση των γαλλικών αποδόσεων με της Ελλάδας αποτελεί έλεγχο πραγματικότητας
Κρίση χρέους αλά ελληνικά για τη Γαλλία; Η επόμενη ημέρα και τα σενάρια
Οι επενδυτές έχουν συγκλονιστεί από την πολιτική παράλυση και τα άθλια δημόσια οικονομικά
Κοινή λογική: Γιατί το παιχνίδι του Τραμπ με τους δασμούς δεν χρειάζεται να βγάζει νόημα
Υπάρχει ένα στοιχείο υποκρισίας σε αυτή τη λογική, αλλά αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο κατά την τελευταία κυβέρνηση Τραμπ
Η «παγίδα» του μεσαίου διαδρόμου στα Lidl - Γιατί οι άνδρες είναι πιο επιρρεπείς στις περιττές αγορές
Το κυνήγι θησαυρού και οι άσκοπες αγορές έχουν εδώ και καιρό οδηγήσει στην επιτυχία του λιανικού εμπορίου