«H πανδημία COVID-19 οδήγησε τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν πρωτοφανή μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής ως άμεση απάντηση στα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Μετά τη χαλάρωση των μέτρων περιορισμού και την αρχική επαναλειτουργία των επιχειρήσεων, προτεραιότητα πλέον έχει η ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης και η τόνωση της πραγματικής οικονομίας». Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Άγις Μοσχοβάκος, Tax Partner στην PwC Ελλάδας κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο 17ο Φορολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε στις αρχές της εβδομάδας το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο.
Ο ίδιος αναφέρθηκε και στις πρόσφατες σημαντικές εξελίξεις στον τομέα της φορολογίας και συγκεκριμένα στους πυλώνες Ι και ΙΙ του ΟΟΣΑ μέσω των οποίων πραγματοποιείται μία προσπάθεια σύγκλισης ανάμεσα στις ΗΠΑ, στην Ε.Ε. και στον ΟΟΣΑ, με επίκεντρο τη φορολόγηση των ψηφιακών συναλλαγών. Σημειώνεται ότι ιστορικά η φορολογία έχει αποτελέσει τόσο εργαλείο τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης όσο και εμπόδιο-επιπλέον βάρος στις επιχειρήσεις.
Συνοπτικά, σύμφωνα με τον κ. Μοσχοβάκο, «ο πρώτος πυλώνας προβλέπει, για πρώτη φορά, τη δυνατότητα μίας χώρας να φορολογεί μέρος των κερδών μίας πολυεθνικής εταιρείας που προκύπτει από δραστηριότητά της, ακόμη και χωρίς τη φυσική παρουσία της εταιρείας, σε μία δικαιοδοσία. Η δυνατότητα αυτή αφορά μόνο Ομίλους με έσοδα πάνω από 20 δισ. ευρώ και ποσοστό κέρδους τουλάχιστον 10%. Χρησιμοποιώντας δημόσια διαθέσιμα δεδομένα, πρόσφατη έρευνα της PwC έδειξε ότι με βάση τα εφαρμοζόμενα όρια ο πυλώνας Ι θα αφορά κατά 50% πολυεθνικούς Ομίλου με έδρα τις ΗΠΑ. Περίπου το 22% αφορά Ομίλους με έδρα σε άλλες χώρες της G7 και περίπου το 8% Ομίλους με την έδρα τους στην Κίνα (Kartikeya Singh, 2021). Ο δεύτερος πυλώνας της συμφωνίας προβλέπει έναν ελάχιστο φορολογικό συντελεστή τουλάχιστον 15% για τα κέρδη πολυεθνικών επιχειρήσεων. Στον πυλώνα αυτό υπολογίζεται ότι εμπίπτουν περίπου 8.000 εταιρείες που έχουν τζίρο μεγαλύτερο από 750 εκατ. ευρώ».
Παγκόσμια φορολογικά έσοδα
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, η προσδοκώμενη αύξηση στα παγκόσμια φορολογικά έσοδα από την εφαρμογή των πυλώνων Ι και ΙΙ θα μπορούσε να είναι έως και 4% με βάση τα υφιστάμενα φορολογικά έσοδα, ενώ μόνο από τον πυλώνα Ι υπολογίζεται με βάση προβλέψεις του ΟΟΣΑ ότι ετησίως περισσότερα από 100 δισ. δολάρια θα φορολογούνται στο επίπεδο των χωρών όπου πραγματοποιούνται οι πωλήσεις.
«Βλέποντας κανείς τις προβλέψεις αντιλαμβάνεται κανείς», σύμφωνα με τον κ. Μοσχοβάκο, «ότι προκύπτει αύξηση στα φορολογικά έσοδα των λιγότερο οικονομικά ανεπτυγμένων χωρών και δημιουργείται ένα πιο δίκαιο σύστημα κατανομής της φορολογητέας ύλης μεταξύ των κρατών. Αν όμως ληφθούν υπόψη ότι τα ποσά του παγκόσμιου χρέους ανέρχονται σε περίπου 300 τρισ. δολάρια , καθίσταται σαφές ότι οποιαδήποτε προσδοκώμενο όφελος από την αύξηση των φορολογικών εσόδων δεν επαρκεί για να λύσει το πρόβλημα των συνεχιζόμενων ελλειμάτων που αντιμετωπίζουν οι κατά τόπους οικονομίες. Συνεπώς, αν το όποιο όφελος από τις εξελίξεις στο επίπεδο της φορολογίας ιδωθεί υπό το πρίσμα της βραχυπρόθεσμης κάλυψης κενών χρηματοδότησης του προϋπολογισμού και κάλυψης των ελλειμάτων τα οποία ενδεχομένως διογκώθηκαν από την πανδημία τότε η σημαντική αυτή διεθνής φορολογική μεταρρύθμιση θα έχει αποτύχει. Αντιθέτως, αν τα οποιαδήποτε πρόσθετα φορολογικά έσοδα διοχετευτούν στοχευμένα στην αγορά με την παράλληλη χορήγηση φορολογικών κινήτρων στις επιχειρήσεις με έμφαση στο να δημιουργηθούν βιώσιμες και αυτόνομες επιχειρηματικές δομές, οι οποίες θα ικανοποιούν τις ανησυχίες της κοινωνίας ως προς το περιβάλλον, τη στροφή σε πράσινη ενέργεια, την άμβλυνση της επίδρασης της τεχνολογίας στο σύγχρονο περιβάλλον εργασίας και το εισόδημα των εργαζομένων, τότε θα μπορούσαμε να πούμε ότι η φορολογία θα είναι ένα ικανό εργαλείο βιώσιμης ανάπτυξης».
Ωστόσο, ο κ. Μοσχοβάκος, επισημαίνει ότι οι πυλώνες Ι και ΙΙ δεν αποτελούν την αποκλειστική παρέμβαση στο κομμάτι της φορολογίας που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας για μία δίκαιη, φιλική προς το περιβάλλον και την τεχνολογία φορολόγηση. Ένα άλλο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, «η επιβολή φόρου στις εκπομπές άνθρακα των επιχειρήσεων. Η επιβολή τέτοιων φόρων απαιτεί λογική χρήση και παράλληλα κίνητρα που θα παροτρύνουν τους πολίτες και τις επιχειρήσεις να κάνουν «καθαρότερες» επιλογές, μειώνοντας την επιβάρυνση του κλίματος και την ατμοσφαιρική ρύπανση αντί να έχουν τιμωρητική λογική».
Latest News
Ψηφιακά οι δηλώσεις φόρου δωρεάς προς ΝΠΔΔ, ΟΤΑ και μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα
Υποχρεωτικά απο 8-5-2024 υποβάλλονται ψηφιακά, μέσω της εφαρμογής myPROPERTY οι δηλώσεις φόρου δωρεάς
Ιστορικό ρεκόρ για Επιθεώρηση Εργασίας το 2023 - 200 έλεγχοι την ημέρα
Η Επιθεώρηση Εργασιακών Σχέσεων το 2023 πραγματοποίησε 40.220 ελέγχους, αυξημένους κατά 11% σε σχέση με το 2022
Εως και 10.000 ευρώ θα λάβουν οι μη μισθωτές μητέρες
Το μέτρο έχει αναδρομική ισχύ για όσες γέννησαν από τις 24 Σεπτεμβρίου του 2023 και μετά
ΑΑΔΕ: Έναρξη λειτουργίας του Κέντρου Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΚ) Αττικής
Οι αρμοδιότητες που μεταφέρονται
Βράβευση e-ΕΦΚΑ από τη Διεθνή Ένωση Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης
Τιμητική διάκριση για τον e-ΕΦΚΑ στο Forum της ISSA στο Πόρτο της Πορτογαλίας
Οι εισηγήσεις και οι αντιδράσεις για τα αναδρομικά των συνταξιούχων
Τι συζητήθηκε χθες στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο – Δεν υπάρχει αντίφαση ανάμεσα στις αποφάσεις του ΣτΕ και του ΑΠ για τις περικοπές, σύμφωνα με την ανώτατη δικαστική λειτουργό
Τι αλλάζει στις συντάξεις για τα ορφανά τέκνα
Ολόκληρη η εγκύκλιος του ΕΦΚΑ
Τέλος χρόνου για επιστροφές φόρου χωρίς συμψηφισμό με ΕΝΦΙΑ
Έως 30 Απριλίου η πληρωμή τη πρώτης από τις 11 δόσεις του φόρου ακινήτων
Το e-mail της ΑΑΔΕ στα βενζινάδικα - Τι ζητά από τους πρατηριούχους
Ποια στοιχεία πρέπει να αποστείλουν οι πρατηριούχοι μέχρι το τέλος του μήνα
Πρόταση 5 αλλαγών στον φορολογικό κώδικα από ΓΣΕΒΕΕ - ΠΟΦΕΕ
Ανάγκη εξορθολογισμού των «δρακόντειων» προστίμων, των υψηλών τόκων υπερημερίας και άλλων δυσανάλογων κυρώσεων