Το ράλι στις διεθνείς τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων συνεχίζεται, αγγίζοντας για πρώτη φορά στην ιστορία τα 70 ευρώ ανά τόνο CO2. Κι αυτό όταν το πρώτο εξάμηνο του έτους η μέση τιμή του δικαιώματος ήταν περίπου στα 44 ευρώ ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020, το κόστος ήταν περίπου στο μισό.

Πάντως, το «σκαρφάλωμα» της τιμής των δικαιωμάτων στο ευρωπαϊκό Χρηματιστήριο Ρύπων (Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών – ΣΕΔΕ) φαίνεται ότι, αυτή τη φορά, δίνει μια «ανάσα» στην κυβέρνηση για την επιδότηση των τιμολογίων ρεύματος, τουλάχιστον έως τα τέλη του έτους. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στη χθεσινή συζήτηση στη Βουλή, αναφερόμενος στην αύξηση της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος, μίλησε για συνολικό πακέτο στήριξης 680 εκατομμυρίων ευρώ, αντί 620 εκατ. ευρώ που είχε ανακοινώσει την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας.

Και αυτό διότι στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης για τις επιδοτήσεις των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας των καταναλωτών της χαμηλής τάσης κατευθύνεται πλέον – σύμφωνα με την τελευταία απόφαση του κ. Σκρέκα – το 69,36% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών. Και όσο τα δικαιώματα ακριβαίνουν τόσο το πορτοφόλι των ρύπων γεμίζει και έτσι αυξάνεται και η «προίκα» του Ταμείου.

Ωστόσο, με όλους τους διεθνείς αναλυτές να τοποθετούν την αρχή της ύφεσης της ενεργειακής κρίσης στα μέσα της άνοιξης, όσο κι αν αυξηθούν τα έσοδα από τους πλειστηριασμούς ρύπων δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τις επιδοτήσεις των «φουσκωμένων» τιμολογίων ρεύματος από τον Ιανουάριο και μετά, οπότε η κυβέρνηση θα πρέπει να αναζητήσει άλλα μέτρα στήριξης.

Πάνω από 1 δισ. ευρώ τα έσοδα των ρύπων

Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι, με βάση τα στοιχεία του ΔΑΠΕΕΠ, από την αρχή του χρόνου ως την τελευταία δημοπρασία της 7ης Οκτωβρίου 2021, η πώληση των δικαιωμάτων εκπομπών που κατανεμήθηκαν στην Ελλάδα απέφερε στη χώρα έσοδα 755 εκατομμυρίων ευρώ. Δεδομένου ότι ως το τέλος του χρόνου θα διεξαχθούν επιπλέον 32 δημοπρασίες όπου θα πουληθούν περίπου 3,85 εκατομμύρια δικαιώματα, αναμένονται επιπλέον έσοδα άνω των 250 εκατομμυρίων ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι η ανοδική πορεία της τιμής του δικαιώματος θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά. Να σημειωθεί ότι από 8 Νοεμβρίου οπότε ήταν στα 60,63 ευρώ έφτασε την περασμένη Παρασκευή στα 69,36 ευρώ.

Ποιοι άλλοι ευνοούνται

Όμως με τα έσοδα των ρύπων για το 2021 να ξεπερνούν πλέον το ένα δισ. ευρώ, δεν ευνοείται μόνο το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, αλλά και οι υπόλοιποι δικαιούχοι της κατανομής που είναι: ο Ειδικός Λογαριασμός για τις ΑΠΕ (8%), η βιομηχανία που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα (11%), το Πράσινο Ταμείο για τη χρηματοδότηση δράσεων στις υπό απολιγνιτοποίηση Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης, Φλώρινας και στο Δήμο Μεγαλόπολης (4,5%) και για τη χρηματοδότηση έργων για την προστασία, διατήρηση και βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος (1,5%), η Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης (1,5%), ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (1%), το ΥΠΕΝ για την εξόφληση συσσωρευμένων υποχρεώσεων (1%), το Εθνικό Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης (1%), ο Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής ( 0,6%) και ο Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Νέστου – Βιστωνίδας– Ισμαρίδας (0,04%).

Παραμένει φθηνότερος ο λιγνίτης

Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι, παρότι οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων έφτασαν μια ανάσα πριν τα 70 ευρώ ανά τόνο CO2, η παραγόμενη μεγαβατώρα (MWh) από λιγνίτη είναι φθηνότερη από εκείνη που παράγεται με καύσιμο φυσικό αέριο. Ειδικότερα, με τα δικαιώματα σε ιστορικό ρεκόρ, το κόστος ηλεκτροπαραγωγής μιας MWh από λιγνιτική μονάδα υπολογίζεται μεσοσταθμικά στα 130 ευρώ με 140 ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος (105 ευρώ) να αφορά πλέον στο κόστος του CO2. Όσο για τις μονάδες φυσικού αερίου, το ράλι στις τιμές του καυσίμου έχει εκτοξεύσει το μεσοσταθμικό κόστος της παραγόμενης μεγαβατώρας πάνω από τα 200 ευρώ, με πολύ μικρό ποσοστό της τιμής να αφορά στα δικαιώματα εκπομπών ρύπων.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Ναυτιλία – Δεν ζητάμε χρήματα, αλλά την δημιουργία ενός Ταμείου για τα εναλλακτικά καύσιμα που θα χρηματοδοτήσουμε εμείς
Green |

Τι ζητά η Ναυτιλία για τα εναλλακτικά καύσιμα

Η ναυτιλιακή κοινότητα θα ήθελε να εγκριθεί άμεσα η πρόταση της για την δημιουργία ενός ταμείου (IMO Maritime Research Fund) ύψους 5 δις. δολ για την χρηματοδότηση της έρευνας και ανάπτυξης (R&D) εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών που θα οδηγήσουν στην πλήρη απεξάρτηση του κλάδου από τον άνθρακα μέχρι το 2050

Με «φίλτρο» το κλιματικό αποτύπωμα η αδειοδότηση επιχειρήσεων και εγκαταστάσεων
Green |

Με «φίλτρο» το κλιματικό αποτύπωμα η αδειοδότηση επιχειρήσεων και εγκαταστάσεων

Πώς θα ενσωματωθεί η διάσταση της κλιματικής κρίσης στις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και ποια μέτρα επιβάλλονται για τον περιορισμό των εκπομπών από εγκαταστάσεις και επιχειρήσεις. Τι προβλέπεται στον υπό διαβούλευση κλιματικό νόμο.

Χαρτογράφηση μέσω drone περιοχών επικίνδυνων για την εκδήλωση πλημμυρών
Green |

Χαρτογράφηση μέσω drone περιοχών επικίνδυνων για την εκδήλωση πλημμυρών

Όπως τόνισε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης, σκοπός είναι να αξιοποιηθούν και να διαχειριστούν τα νέα τεχνολογικά μέσα ώστε να επιτευχθεί η πρόληψη των φυσικών καταστροφών.

ΑΠΕ – Ασταμάτητος ο πυρετός επενδύσεων
Green |

Ασταμάτητος ο πυρετός επενδύσεων σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Δεν έχουν τέλος οι επενδύσεις στο χώρο της ενέργειας και ειδικά των ανανεώσιμων πηγών (ΑΠΕ), τόσο από εταιρείες όσο και από κυβερνήσεις, ειδικά καθώς οι τιμές του πετρελαίου και τους φυσικού αερίου έχουν φτάσει στα ύψη και ο πλανήτης αναζητά εναλλακτικές λύσεις