Το τελευταίο μίλι των προγραμμάτων εξυγίανσης που βρίσκονται σε εξέλιξη από το 2019, καλούνται να διανύσουν οι ελληνικές τράπεζες τους πρώτους μήνες του 2022, καθώς έχουν ήδη ολοκληρώσει πάνω από το 80% των ενεργειών του επιχειρησιακού τους σχεδιασμού.

Το 2021 αποτέλεσε αναμφίβολα ένα έτος σταθμός για τον κλάδο, καθώς καθάρισε σε μεγάλο βαθμό με τα βάρη του παρελθόντος, μέσω συναλλαγών τιτλοποίησης και πώλησης κόκκινων δανείων άνω των 40 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, προετοιμάστηκαν deals για την εφετινή χρονιά. Με την υλοποίησή τους ο μέσος δείκτης καθυστερήσεων στο σύστημα θα υποχωρήσει σύντομα κάτω από το 10% για πρώτη φορά από το 2011.

Συναλλαγές 7,5 δισ. ευρώ

Συγκεκριμένα, για το α΄ εξάμηνο του 2022 το πλάνο των συστημικών ομίλων περιλαμβάνει συναλλαγές δανείων σε καθυστέρηση, λογιστικής αξίας της τάξης των 7,5 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για τις εξής:

Alpha Bank 

Στοχεύει στην αποενοποίηση NPEs 5 δισ. ευρώ περίπου μέχρι και τον ερχόμενο Ιούνιο, μέσω των ακόλουθων συναλλαγών:

  • Orbit: Χαρτοφυλάκιο δανείων λιανικής, λογιστικής αξίας 1,3 δισ. ευρώ, για το οποίο υπάρχει ήδη δεσμευτική συμφωνία πώλησης στην Hoist Finance. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής αναμένεται  στο α΄ τρίμηνο
  • Sky: Πρόκειται για επισφάλειες που προέρχονται από την θυγατρική της στην Κύπρο, λογιστικής αξίας 2,2 δισ. ευρώ. Έχουν κατατεθεί ήδη δεσμευτικές προσφορές για την πώλησή τους, ενώ η ολοκλήρωση του deal αναμένεται μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2022.
  • Solar: Αφορά  δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων ύψους 400 εκατ. ευρώ,  που αναμένεται να πουληθούν στο β΄ τρίμηνο.
  • Άλλες συναλλαγές: Θα πουληθούν ναυτιλιακά δάνεια και χρηματοδοτήσεις leasing ύψους 800 εκατ. ευρώ, με τη συναλλαγή να τοποθετείται στο β΄ τρίμηνο του 2022.

Στο τέλος του 2022 το ποσοστό των NPE αναμένεται να πέσει στα επίπεδα του 6%-7%.

Eurobank 

Η τράπεζα έχει ήδη μειώσει το δείκτη μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στο 7,3%, ολοκληρώνοντας πρώτη το σχέδιο εξυγίανσης του ισολογισμού της, μετά την τιτλοποίηση Mexico των 3,2 δισ. ευρώ τον περασμένο μήνα.

Το 2022 στοχεύει σε οργανική μείωση των κόκκινων δανείων κατά 1 δισ. ευρώ περίπου, που θα περιορίσουν το δείκτη NPE κάτω από το 5%.

Εθνική Τράπεζα 

Μετά την ολοκλήρωση της τιτλοποίησης Frontier των 6,1 δισ. ευρώ τον περασμένο μήνα, προγραμματίζει μία ακόμη συναλλαγή από-ενοποίησης κόκκινων δανείων λογιστικής αξίας 1,5 δισ. ευρώ.

Στο τέλος του 2022 στοχεύει σε δείκτη καθυστερήσεων στο 6%.

Τράπεζα Πειραιώς  

Στις 3/1 ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας με την Davidson Kempner για την πώληση χαρτοφυλακίου ναυτιλιακών μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (ΜΕΑ), λογιστικής αξίας 400 εκατ. ευρώ.

Με τη συναλλαγή αυτή ο δείκτης NPE πέφτει στο 15%. Ωστόσο έρχονται και νέες συναλλαγές που τους επόμενους μήνες θα περιορίσουν το δείκτη στο 9%.

Πρόκειται για τις εξής:

– Sunrise ΙΙΙ: Τιτλοποίηση μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων 800 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στο β΄ τρίμηνο του 2022.

–  Άλλες συναλλαγές πώλησης δανείων ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Οι οργανικές επιδόσεις

Σημαντικό ρόλο για την περαιτέρω αποκλιμάκωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων θα παίξει και η οργανική διαχείρισή τους, στην οποία θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση τη νέα χρονιά.

Εκτιμάται ότι ένα αξιοσημείωτο ποσοστό, ειδικά στη στεγαστική πίστη, μπορεί να επιστρέψει στα πράσινα χαρτοφυλάκια με τις κατάλληλες ρυθμίσεις.

Παράλληλα, θα εντατικοποιηθεί η προσπάθεια διευθέτησης με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, των δανείων που μπήκαν σε καθεστώς προστασίας το 2020 και ακόμη δεν έχουν επιστρέψει στις προ πανδημίας δόσεις.

Οι τραπεζικές διοικήσεις εκτιμούν ότι τα νέα προβληματικά δάνεια μετά το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης δεν θα ξεπεράσουν τα 4 δισ. ευρώ έναντι προβλέψεων για 8 δισ. ευρώ που έχουν διατυπωθεί τους τελευταίους μήνες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα