Το ποσό των 12,67 δισ. Ευρώ, «απορρόφησαν» συνολικά τα 14.851 επενδυτικά σχέδια που εντάχθηκαν στους αναπτυξιακούς – επενδυτικούς νόμους (ν. 2601/1998, 3299/0204 και 3908/2011), αλλά τα κονδύλια αυτά, φαίνεται ότι δεν  ενίσχυσαν ουσιαστικά την ελληνική οικονομία, έχοντας «χαμηλό αποτύπωμα», σύμφωνα με ειδική έκθεση που συνοδεύει τον Αναπτυξιακό Νόμο  .

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στους προναφερθέντες νόμους εντάχθηκαν επενδύσεις συνολικού ύψους 32 δισ. ευρώ, οι οποίες καλύπτουν το 13,2% του συνολικού σχηματισμού ακαθάριστου παγίου κεφαλαίου του ιδιωτικού τομέα (εκτός κατοικίας)  στην Ελλάδα από το 1998 έως και το φθινόπωρο του 2016 που τέθηκε σε ισχύ ο ν. 4399/2016.

Ωστόσο, παρά τα δισεκατομμύρια ευρώ  που διατέθηκαν για την ενίσχυση χιλιάδων επενδυτικών σχεδίων, στην πλειοψηφία τους ήταν επενδύσεις χαμηλής και σχετικά χαμηλής τεχνολογίας.  Μάλιστα, το 46,5% του αριθμού των σχεδίων και το 72,2% του συνολικού προϋπολογισμού αφορούσαν ΑΠΕ (ιδίως φωτοβολταϊκά) και τουρισμό και ένα άλλο σημαντικό ποσοστό αποθήκες επιχειρήσεων.

Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,  ο αριθμός τω επενδυτικών σχεδίων που εντάχθηκαν στους νόμους 1998, 2004 και 2011, ανήλθαν σε 3.116,  10.459 και  1.276 αντίστοιχα.

Το συνολικό ύψος των  επενδύσεων  ανήλθε σε 3,590 δισ. Ευρώ για το νόμο του 1998, στα  22,464 δισ. Ευρώ για το νόμο του 2024 και στα  6,021 δισ. Ευρώ για αυτόν του 2011.

Το ποσό των ενισχύσεων, ανήλθε συνολικά σε  1,114 δισ. Ευρώ για τα επενδυτικά σχέδια του 1998, στα 9,573 δισ. Ευρώ για το νόμο του 2024 και στο  1,991 εκατ. Ευρώ για το νόμο του 2011.

Διαβάστε επίσης: Κατατέθηκε στη Βουλή ο νέος αναπτυξιακός νόμος – Τι προβλέπει – Ολόκληρο το νομοσχέδιο

Το μέσο μέγεθος ενίσχυσης  διαμορφώθηκε στα  357.750  ευρώ για τις επενδύσεις του 1998, στα 915.359 ευρώ για το νόμο του 204 και στα 1.560.375 ευρώ για αυτόν του 2011.

Συνολικά, από τα επενδυτικά σχέδια των τριών νόμων, δημιουργήθηκαν 75.078 θέσεις, εκ των οποίων, οι  29.242  με το νόμο του 1998, 39.669 με το νόμο του 2004 και 6.167 με το νόμο του 2011.

Το μέσο  μέγεθος επένδυσης διαμορφώθηκε στα 1.152 εκατ. Ευρώ για το νόμο του 1998, στα  2.147 εκατ. Ευρώ για το νόμο του 2004 και στα  4.719 ευρώ για τα επενδυτικά σχέδια που εντάχθηκαν στο νόμο του 2011.

Θέσεις εργασίας

Οι ενισχύσεις ως ποσοστό επενδύσεων ανήλθαν στο  31,05% για το νόμο του 1998, στο 42,62% για το νόμο του 2004 και στα 33,06% για το νόμο του 2011.

Η μέση ενίσχυση ανά θέση εργασίας  διαμορφώθηκε στα 38.121 ευρώ για το νόμο του 1998, στα 241.341 ευρώ για το νόμο του 2004 και στα  322.854 ευρώ για το νόμο του 2011.

Η μέση επενδυτική δαπάνη ανά θέση εργασίας ανήλθε στα 122.774 ευρώ για το νόμο του 1998, στα 566.305  για το νόμο του 2004 και στα 976.450 ευρώ για το νόμο του 2011.

Ο δε μέσος αριθμός νέων θέσεων εργασίας ανά επένδυση, ανήλθε στα 9,4 άτομα για το νόμο του 1998, στα 3,8 για το νόμο του 2004 και στα  4,8 άτομα για το νόμο του 2011.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 95% των επενδυτικών προτάσεων που ενισχύθηκαν από την εφαρμογή αυτών των νόμων έλαβε ως μορφή ενίσχυσης την άμεση επιχορήγηση.

Η σταδιακή αύξηση του μέσου μεγέθους των επενδύσεων που επιχορηγήθηκαν συνέβαλε στην ενίσχυση της μεγέθυνσης και των οικονομιών κλίμακας, ενώ η αντίστοιχη αύξηση της μέσης επενδυτικής δαπάνης ανά θέση εργασίας δείχνει σε ένα βαθμό, την αύξηση της τεχνολογικής στάθμης των νέων επενδύσεων, αλλά δεν παράγει ανάλογο αριθμό νέων θέσεων απασχόλησης.

Ο τελευταίος νόμος

Σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή του ν. 4399/2016, τα βασικά συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθούν από τα υφιστάμενα στοιχεία που προκύπτουν από την εφαρμογή του (μέχρι τις 30 Μαΐου 2021) είναι τα εξής:

• Στον τομέα του μεγέθους των υπαχθέντων φορέων, το 10,18% αυτών είναι μεγάλοι, το 18,95% είναι μεσαίοι, το 28,79% είναι μικροί και το 42,08% είναι πολύ μικροί.

Διαβάστε επίσης: 140 αναπτυξιακοί νόμοι σε 70 χρόνια με 15 φορές ύφεση και 8 φορές ικανοποιητική ανάπτυξη!

• Από τα υπαχθέντα επενδυτικά σχέδια το 49,16% ανήκει στον ΚΑΔ 55 (Δραστηριότητες Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος και Υπηρεσιών Εστίασης), απορροφώντας το 67,8% του συνόλου των επιχορηγήσεων συμβατικής επένδυσης.

• Στον τομέα της μεταποίησης, ο ΚΑΔ 10 (τρόφιμα) παρουσιάζει τον μεγαλύτερο αριθμό υπαχθέντων σχεδίων (18,9% του συνόλου των υπαχθέντων σχεδίων), αλλά στον τομέα των επιχορηγήσεων συμβατικής επένδυσης φθάνει μόνο στο 10,92% του συνόλου.

• Στον τομέα των επενδύσεων δημιουργίας νέας μονάδας προηγείται ο ΚΑΔ 55, ενώ στον μεταποιητικό τομέα προηγείται ο ΚΑΔ 10. Η ίδια προσέγγιση εμφανίζεται και στις επενδύσεις επέκτασης δυναμικότητας, καθώς και στις επενδύσεις θεμελιώδους αλλαγής διαδικασίας.

• Συνολικά, είχαν υπαχθεί στον νόμο 1.768 επενδυτικά σχέδια. Ενδεικτικά, το ύψος των ιδίων κεφαλαίων ανερχόταν στα 686.243.261 ευρώ το ύψος της εξωτερικής χρηματοδότησης ανερχόταν στα 2.894.423.249 ευρώ, το ύψος των επιχορηγήσεων ανερχόταν στα 697.778.217 ευρώ, το ύψος της ενίσχυσης για χρηματοδοτική μίσθωση ανερχόταν στα 287.637.181 ευρώ και το ύψος του ενισχυόμενου μισθολογικού κόστους νέων θέσεων εργασίας ανερχόταν στα 15.778.401 ευρώ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις