
Οι πλοιοκτήτες μικρότερου μεγέθους θα δυσκολευτούν περισσότερο να πλησιάσουν τους περιβαλλοντικούς στόχους για το 2050 λόγω έλλειψης των αναγκαίων πόρων. Πρόκειται για άποψη που διατυπώθηκε στο πρόσφατο συνέδριο Marine Money στο Λονδίνο και αποτελεί «κοινό μυστικό» στον ναυτιλιακό κλάδο.
Αυτό που μπορούν να κάνουν οι μικρότερες ναυτιλιακές είναι η ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών βραχυπρόθεσμα. Αναγνωρίζουν βέβαια ότι τέτοιες προσπάθειες δεν είναι αρκετές για να εξαλειφθούν εντελώς οι εκπομπές αερίων ρύπων CO2. Πρόκειται για κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την παραγωγή και χρήση νέων εναλλακτικών καυσίμων, κινήσεις οι οποίες απαιτούν επενδύσεις δισεκατομμυρίων.
Προτάσεις
Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλοι ναυτιλιακοί φορείς καταθέτουν προτάσεις για τη δημιουργία ενός ειδικού fund που θα διαθέτει κεφάλαια για την ανάπτυξη της έρευνας σε νέα εναλλακτικά καύσιμα. Για το θέμα έχει τοποθετηθεί και η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η οποία επισήμανε έγκαιρα την ανάγκη μιας δίκαιης προσέγγισης που μπορεί να διευκολύνει την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου και να ελαχιστοποιήσει το διοικητικό φόρτο αλλά και το κόστος.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕΕ υποστήριξε έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που προτείνει τη συμπερίληψη μιας δεσμευτικής ρήτρας στις συμβατικές συμφωνίες μεταξύ των πλοιοκτητών και των φορέων που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία των πλοίων τους (commercial operators) και ενός ειδικού Ταμείου (Ocean Fund), όπου τουλάχιστον το 75% των εσόδων από τα δικαιώματα του συστήματος εμπορίας ρύπων της ναυτιλίας θα επενδυθεί για την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα.
Εναλλακτικά καύσιμα
Τούτο καθώς επί του παρόντος η παραγωγή και η διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων και οι σχετικές τεχνολογίες πρόωσης δεν βρίσκονται σε ώριμα στάδια ανάπτυξης, ειδικά για τον τομέα της ποντοπόρου bulk/tramp ναυτιλίας, ενώ η τελική διάθεση αυτών των καυσίμων και τεχνολογιών στην αγορά θα είναι δαπανηρή και θα αποτελεί εγχείρημα άλλων εμπλεκόμενων φορέων, τονίζει η ΕΕΕ.
Η στάση της ΕΕ. Ωστόσο στην έκθεση αυτή αντέδρασε το World Shipping Council που εκπροσωπεί αποκλειστικά μεγάλες μεταφορικές εταιρείες στον τομέα των τακτικών γραμμών εμπορευματοκιβωτίων, δείγμα της αντίθεσης που υποβόσκει στο εσωτερικό της ναυτιλίας μεταξύ των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών και των υπολοίπων που δραστηριοποιούνται στην επονομαζόμενη tramp ναυτιλία (μη τακτικών δρομολογίων). Οπως τονίστηκε στο συνέδριο του Marine Money από τον James Voyle της ναυλoμεσιτικής εταιρείας Affinity (Shipping), στα σχέδια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να ενσωματώσει τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και τα σχέδια αυτά θα μπορούσαν να ψηφιστούν μέσα στον Ιούνιο.
Η ΕΕ δεν φαίνεται να κάνει πίσω, είπε ο Voyle και πρόσθεσε ότι ένας τρόπος για να το διαχειριστεί αποτελεσματικά η ναυτιλία είναι να το αντιμετωπίσει και να συνειδητοποιήσει ότι δεν θα εξαφανιστεί. Η Emma Mashari, επικεφαλής του τμήματος απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στη Maersk, υποστήριξε ότι η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ETS θα ισοδυναμούσε με μεγάλη αύξηση στην τιμή των καυσίμων.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία