Τέσσερις τουρκικές ναυτιλιακές εταιρείες, η κινεζική COSCO και η γαλλική CMA CGM είναι αυτές που επωφελούνται από την απόσυρση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άλλων μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών στη Μαύρη Θάλασσα λόγω του ρωσοουκρανικού πολέμου.
Δέκα μήνες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και αφού ορισμένες από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές, όπως η δανική Maersk και η γερμανική Hapag Lloyd, υιοθέτησαν μια «σκληρή» γραμμή απέναντι στη Ρωσία όπως και οι κυβερνήσεις των χωρών τους αποσύροντας πλοία τους από γραμμές που εξυπηρετούσαν τη Ρωσία, οι τουρκικές ναυτιλιακές, υιοθετώντας στάση ανάλογη με της τουρκικής κυβέρνησης όπως και η κινεζική COSCO, έσπευσαν να καλύψουν το κενό στη Μαύρη Θάλασσα τουλάχιστον.
Μειώνονται οι καθυστερήσεις στα λιμάνια
Κατάφεραν να αυξήσουν σημαντικά τα μερίδια αγοράς όσον αφορά τη συνολική μεταφορική ικανότητα (capacity) στην περιοχή σε αντίθεση με τις MSC, Maersk ΖΙΜ και άλλες που έχουν απολέσει μερίδια αγοράς.
Σύμφωνα με υπολογισμούς της Alphaliner συνολικά, το capacity των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών που δραστηριοποιούνται στο θαλάσσιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων στη Μαύρη Θάλασσα μειώθηκε κατακόρυφα κατά 21,3% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2021, κυρίως λόγω της σύγκρουσης Ρωσίας – Ουκρανίας.
Μείωση υπηρεσιών
Η MSC, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, έχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στον τομέα των υπηρεσιών της Μαύρης Θάλασσας και παρά τη μείωση κατά 22,26% σε ετήσια βάση της προσφερόμενης χωρητικότητας στην περιοχή, από 32.339 teu σε 25.044 teu, διατηρεί ένα μερίδιο αγοράς στο 29% (έναντι 29,4% πέρυσι) και την πρώτη θέση.
Η MSC, αν και έχει αυξήσει τις προσεγγίσεις στα λιμάνια της περιοχής, έχει μειώσει τον αριθμό των πλοίων από 16 σε 15, όπως και το μέσο μέγεθος του πλοίου από 2.000 teu σε 1.650 teu.
Η MSC έχει μειώσει σημαντικά και τις προσφερόμενες υπηρεσίες από τη Μαύρη Θάλασσα και την Τουρκία προς την Ανατολική Μεσόγειο καθώς τώρα λειτουργεί τρία πλοία των 1.650-2.150 teu από πέντε πλοία των 2.600-2.900 teu.
Η τουρκική ναυτιλιακή εταιρεία Arkas/ΕΜΕΣ βρίσκεται στη δεύτερη θέση όσον αφορά το capacity στη Μαύρη Θάλασσα καταγράφοντας και τη μεγαλύτερη αύξηση του μεριδίου αγοράς που ανέρχεται σήμερα στο 21,5% έναντι 16,5% το 2021. Τον Δεκέμβριο του 2022 κατέγραψε μεταφορική ικανότητα 18.559 teu έναντι 18.107 έναν χρόνο πριν. Η CMA CGM και η COSCO είναι οι μόνες από τις μεγάλες ναυτιλιακές που κατάφεραν να αυξήσουν έστω και ελαφρώς τα μερίδιά τους στη μεταφορική ικανότητα στη Μαύρη Θάλασσα. Η γαλλική ναυτιλιακή με 14.336 teu έναντι 14.213 teu πέρυσι (αύξηση 3,6%) καταγράφει μερίδιο αγοράς 16,6%, από 12,9% πέρυσι τον Δεκέμβριο, και βρίσκεται στην τρίτη θέση της σχετικής κατάταξης.
Η γερμανική Hapag Lloyd ακολουθεί στην τέταρτη θέση με 6,5% μερίδιο αγοράς αλλά και μεγάλη μείωση προσφερόμενης δυναμικότητας στα 5.648 teu από 7.380 teu, ενώ η COSCO ακολουθεί στην πέμπτη θέση με μερίδιο αγοράς 6,1% έναντι 3,8% έναν χρόνο πριν. Η μεταφορική ικανότητα της εταιρείας αυξήθηκε επίσης κατά 27,5%, στα 5.304 teu από 4.160 teu έναν χρόνο πριν.
Επίσης η δανική Maersk και η ισραηλινή ΖΙΜ μείωσαν το capacity περίπου 8.000 teu η καθεμία, καθώς έχουν «κόψει» τις προσεγγίσεις σε ρωσικά λιμάνια και σε ορισμένες περιπτώσεις συνολικά στη Μαύρη Θάλασσα.
Η Maersk, που έκλεισε φέτος τρία από τα τέσσερα δρομολόγιά της στη Μαύρη Θάλασσα, μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα στην περιοχή κατά 7.000 teu και το μερίδιο αγοράς της στο 5,7% από 11%.
Η ZIM, με έδρα τη Χάιφα, από την αρχή του πολέμου «έκοψε» την Οδησσό και το Νοβοροσίσκ από τη γραμμή Ισραήλ – Τουρκία – Μαύρη Θάλασσα, που σημαίνει 9.000 teu λιγότερα και το μερίδιο αγοράς στο 5% από 11,8% τον Δεκέμβριο του 2021.
Τέλος, τρεις τουρκικές εταιρείες βγήκαν κερδισμένες από την απόσυρση των μεγάλων ναυτιλιακών από το λιμάνι του Νοβοροσίσκ και τα υπόλοιπα του Εύξεινου Πόντου.
Η ναυτιλιακή Arkas και οι μικρότερες Admiral Containers Lines, Akkon Lines και Medkon Lines έχουν ενισχύσει την παρουσία τους με ένα συνολικό μερίδιο 28,1% από 19,8% έναν χρόνο πριν. Η Arkas έχει τώρα μερίδιο αγοράς 21,5% από 16,5%, η Admiral μερίδιο 2,5% από 2,1% πέρυσι, ενώ η Akkon Lines έχει τριπλασιάσει το μερίδιο αγοράς της σε μόλις έναν χρόνο φτάνοντας στο 2,5% και η Medkon το εκτόξευσε από το 0,3% στο 1,6%. Ολες οι τουρκικές ναυτιλιακές πρόσθεσαν πλοία στις γραμμές που συνδέουν την Τουρκία με τη Ρωσία και τα υπόλοιπα λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Γκίκας: «Ο προϋπολογισμός του 2025 βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ειδικότερα, στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες σε σχέση με το 2024
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα