Μικρά και μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητα χρειάζονται περιορισμένους χώρους στάθμευσης, διευκολύνουν την κυκλοφορία στους δρόμους πόλεων και επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον. Αρκετοί κατασκευαστές επενδύουν σε μικρά και μεσαία αυτοκίνητα, άλλοι πάλι ποντάρουν περισσότερο σε πιο κερδοφόρα μοντέλα.
Επισήμως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βλέπει πολλά πλεονεκτήματα στα μικρομεσαία οχήματα ιδίως όταν διαθέτουν ηλεκτροκινητήρα. Οι ειδικοί αυτοκινήτου διαπιστώνουν ωστόσο ότι πολλοί κατασκευαστές περιορίζουν σταδιακά συνειδητά τον σχεδιασμό και την κατασκευή μικρότερων οχημάτων. Οι λόγοι ποικίλουν. Σύμφωνα με την ομοσπονδιακή υπηρεσία οχημάτων τον Δεκέμβριο του 2022 στον τομέα των μικρομεσαίων οχημάτων οι πωλήσεις σκαρφάλωσαν στο 15,7%. Συγκριτικά το ποσοστό των SUV ανήλθε στο 34%.
GM: Ανακτά το «στέμμα» των πωλήσεων από την Toyota
Στον τομέα μικρών και μεσαίων αυτοκινήτων είναι σαφής μια μακροπρόθεσμη τάση την περίοδο 2012-2022. Ο Σύνδεσμος Γερμανικής Αυτοκινητοβιομηχανίας VDA αποτιμά ωστόσο θετικά την παρούσα κατάσταση ανακοινώνοντας ότι στην εκπνοή του 2022 είχαν πωληθεί πάνω από 420.000 μικρά και μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητα, από τα οποία το ένα τρίτο ηλεκτροκίνητα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία συμπεραίνει από αυτή την εξέλιξη: «Στη Γερμανία το ποσοστό ηλεκτροκίνητων μικρών και μεσαίων αυτοκινήτων είναι πολύ υψηλό». Από τότε που το γερμανικό δημόσιο επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων η σημασία των μικρομεσαίων οχημάτων έχει ενισχυθεί ακόμα περισσότερο, επισημαίνει ο Σύνδεσμος.
Λιγοστεύουν στους δρόμος μικρά και μεσαία οχήματα
Από την άλλη πλευρά είναι γνωστό ότι το μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες προκύπτει από τις πωλήσεις μεγαλύτερων μοντέλων. Ο κανόνας αυτός της αγοράς είναι απλός και κατανοητός. Εξηγεί ωστόσο εν μέρει για ποιο λόγο οι κατασκευαστές επενδύουν τα τελευταία χρόνια ολοένα και λιγότερο σε μικρότερα και μεσαία μοντέλα. Είναι σαφές ότι από τις πωλήσεις SUV ή μεγάλων και πολυτελών οχημάτων βγαίνουν περισσότερα χρήματα.
Οι κατασκευαστές κερδίζουν μεγαλύτερα ποσά από τις πωλήσεις μικρότερων οχημάτων μόνο αν διασφαλίσουν υψηλότερες πωλήσεις. Όμως ο αριθμός των γερμανικών μοντέλων έχει σταθερά πτωτική τάση. Μέσα σε μια δεκαετία ο αριθμός των μοντέλων περιορίστηκαν στο μισό από 24 σε 12. Μοντέλα όπως Ford Ka και Opel Adam, τα οποία δεν αντικαταστάθηκαν. Το γερμανικό περιοδικό αυτοκινήτων “Auto Straßenverkehr” κατέγραψε μείωση μικρομεσαίων μοντέλων την περίοδο 2017- 2022 από 17 σε μόλις 8.
Αυξάνεται το μερίδιο SUV στην αγορά
Σύμφωνα με το περιοδικό στη γερμανική αγορά εκτός από το VW Up όλα τα άλλα μικρομεσαία οχήματα προέρχονται από αυτοκινητοβιομηχανίες του εξωτερικού όπως Fiat, Renault, Hyundai/ Kia, Toyota ή Suzuki. Το τελευταίο διάστημα οι ενδιαφερόμενοι δεν μπορούσαν να παραγγείλουν ούτε καν το VW Up με κινητήρα εσωτερικής καύσεως παρά μόνο την ηλεκτρονική του εκδοχή που και αυτή δεν ήταν πάντα διαθέσιμη λόγω των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τις ελλείψεις ημιαγωγών.
«Η διεθνής στροφή προς τα SUV είναι σαφής », λέει ο Στέφαν Μπράτσελ από το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινήτων CAR στην Μπέργκις Γκλάντμπαχ. «Στην κατηγορία μεγάλων και πολυτελών αυτοκινήτων η τάση στην αγορά είναι ανοδική. Τα ποσοστά SUV στην αγορά αυξάνονται συνεχώς». O Μπένεντικτ Μάιερ από το Ινστιτούτου Οικονομίας του Αυτοκινήτου προσθέτει: «Δεν πιστεύω ότι μεσοπρόθεσμα οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα επενδύσουν σε μικρά αυτοκίνητα ή προσιτά οχήματα χαμηλού κόστους με στόχο τις μαζικές πωλήσεις».
Γιαν Πέτερμαν, dpa
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: DW
Latest News
Δεν τραβάει… το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ» - Τι ρωτούν για το πρόγραμμα οι επιχειρήσεις
Λιγότερο από το 30% του προϋπολογισμού έχει δεσμευθεί
Φορτσάρουν οι αιτήσεις για το «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: Αντίστροφη μέτρηση για την λήξη του προγράμματος
Το ενδιαφέρον κορυφώνεται καθώς όσα νοικοκυριά θελήσουν στο μέλλον να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό θα πρέπει να εφαρμόσουν το μοντέλο net-billing
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Η κλιματική αλλαγή απειλεί αγροτική παραγωγή και τουρισμό στη Νότια Ευρώπη
Ανεβαίνουν συνεχώς οι θερμοκρασίες ιδιαίτερα σε Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα
Μεγαλώνει η απειλή για την οικονομία της Ευρώπης
Οι μεγάλες αλλαγές στο μοτίβο της αγροτικής παραγωγής αλλά και του τουρισμού αναμένεται να τροφοδοτήσουν αλυσιδωτές επιπτώσεις
Χρειαζόμαστε ένα Bretton Woods για το κλίμα του πλανήτη
Πρόταση για να αναλάβει η Παγκόσμια Τράπεζα ρόλο συντονιστή για την απανθρακοποίηση των οικονομιών και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις του 21ου αιώνα
Το βακτήριο που τρώει άνθρακα και κάνει τους ρύπους, μπλουζάκια
Όταν ο άνθρακας αποκτά νέα πράσινη ζωή
Ο Απρίλιος 10ος συνεχόμενος μήνας με θερμοκρασίες πάνω από τα φυσιολογικά
Συναγερμός για την αύξηση των πυρκαγιών
Οι έξι πληγές του Αιγαίου
Η Μεσόγειος Θάλασσα μπορεί να αποτελεί πόλο έλξης για έλληνες και ξένους επισκέπτες, αλλά αντιμετωπίζει υπαρκτούς κινδύνους που απειλούν το μέλλον της
Ποια είναι η startup – ηγέτης στην πράσινη ενέργεια – Πάνω από 1 δισ. ευρώ η αξία της
Η εταιρεία έχει υπό ανάπτυξη ένα χαρτοφυλάκιο έργων άνω του 1,2GW παραγωγής ενέργειας και 900ΜW αποθήκευσης - Τα επενδυτικά σχέδια