Θησαυρός παραμένει… ο άνθρακας για τη Ρωσία καθώς παρά τις κυρώσεις των Ευρωπαίων και της G7, οι εξαγωγές της μειώθηκαν ελάχιστα, ενώ συνολικά το εμπόριο με πλοία χύδην ξηρού φορτίου καλά κρατεί.
Οι εξαγωγές χύδην ξηρού φορτίου (άνθρακας, σιτηρά, λιπάσματα κ.λπ.) διατηρούνται επιταχυνόμενες σε πολλά εμπορεύματα, παρά τις κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση, αναφέρει η Lloyds List Intelligence. Από τον Μάρτιο του 2022, έως τον Δεκέμβριο, 4.342 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου όλων των μεγεθών με σύνολο 241,1 εκατ. dwt αναχώρησαν από ρωσικά λιμάνια μεταφοράς χύδην φορτίου με κατεύθυνση διεθνείς αγορές, σε σύγκριση με 4.580 για 243,7 εκατ. dwt την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Αναπάντεχο ράλι στις ναυλαγορές
Αν και πρόκειται για μείωση 5,2% όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, ουσιαστικά η περίοδος από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 αντιπροσωπεύει μία μείωση 1,1% σε όρους dwt. Τον Ιανουάριο φέτος, 456 πλοία αναχώρησαν από τα ρωσικά λιμάνια με συνολικά φορτία 26 εκατ. dwt, σύμφωνα με τα στοιχεία, σε σύγκριση με 417 πλοία με 22,9 εκατ. dwt την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, και 386 πλοία με 19,5 εκατ. dwt τον Ιανουάριο του 2021.
Το εμπάργκο
Υπενθυμίζεται ότι οι διεθνές δυνάμεις (ΕΕ, G7) μετά την εισβολή στην Ουκρανία επέβαλαν μία σειρά κυρώσεων στη Ρωσία, συμπεριλαμβάνοντας και το εμπάργκο στις εισαγωγές πολλών εμπορευμάτων χύδην ξηρού φορτίου, όπως τον άνθρακα και άλλα στερεά ορυκτά καύσιμα, τον χάλυβα και προϊόντα χάλυβα, τον σίδηρο, το τσιμέντο, την άσφαλτο και το ξύλο, μαζί με τις απαγορεύσεις στο εμπόριο αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων. Αλλά τα σιτηρά και άλλα είδη διατροφής όπως και τα λιπάσματα εξαιρέθηκαν από τις κυρώσεις. Με τις «θαλάσσιες γραμμές» προς την ΕΕ κλειστές, η Ρωσία χρειάστηκε να βρει εναλλακτικούς αγοραστές και πιο συγκεκριμένα στην Ασία.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence, ο αριθμός των πλοίων που αναχωρούν από τη Ρωσία για την Ινδία παρουσίασε τη μεγαλύτερη αξιοσημείωτη αύξηση, καθώς υπερδιπλασιάστηκε στα 297, σε σύγκριση με την περίοδο πριν από τον πόλεμο, ενώ κατά 67% αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων που έφτασαν στην Αίγυπτο, στα 115 πλοία και 44% αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων με ρότα προς Τουρκία. Πολύ περισσότερα (+35%, στα 1.142) ήταν και τα πλοία με κατεύθυνση τα κινεζικά λιμάνια. Σχεδόν όλες οι κατηγορίες πλοίων συμμετείχαν στο εμπόριο αυτό, αλλά γενικότερα παρατηρείται μια σημαντική αύξηση στον αριθμό των πλοίων handymax και capesizes.
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων εμπορευμάτων OceanBolt, οι συνολικές εξαγωγές χύδην ξηρού φορτίου από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 3,4% σε 280,5 εκατ. τόνους την περίοδο από τις 20 Φεβρουαρίου 2022 έως τις 19 Φεβρουαρίου φέτος, σε σύγκριση με 290,3 εκατ. τόνους την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Τα λιπάσματα επλήγησαν περισσότερο από τον άνθρακα, ενώ το εμπόριο σιτηρών αυξήθηκε, δήλωσε σύμφωνα με τους Lloyds List ο εκπρόσωπος της εταιρείας Niclas Daehli Priess, προσθέτοντας ότι οι εξαγωγές άνθρακα, το μεγαλύτερο προϊόν εξαγωγής χύδην ξηρού φορτίου, της Ρωσίας, μειώθηκαν κατά 1,8% σε 192,8 εκατομμύρια τόνους, ενώ ταυτόχρονα παγκοσμίως οι ροές άνθρακα αυξήθηκαν κατά 6%.
Οι εξαγωγές λιπασμάτων μειώθηκαν κατά 16,9% σε 16,4 εκατομμύρια τόνους, ενώ των σιτηρών αυξήθηκαν κατά 13,7% σε 20,8 εκατομμύρια τόνους. Οι όγκοι των πλοίων capesizes και panamax αυξήθηκαν κατά 15% και 2% αντίστοιχα, ενώ οι όγκοι supramax και handysize μειώθηκαν κατά 5% και 18%. Από τον Μάρτιο του 2022 έως τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, οι αποστολές φαίνεται να παρέμειναν σταθερές στους 262,1 εκατ. τόνους, ή 0,2% υψηλότερα από την προηγούμενη περίοδο, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Braemar, σε αντίθεση με ορισμένες προσδοκίες ότι οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία ενδέχεται να επιβράδυναν τις ρωσικές εξαγωγές χύδην ξηρού φορτίου. Η Ινδία και η Κίνα έχουν αυξήσει τις εισαγωγές επειδή τα ρωσικά προϊόντα, δηλαδή ο άνθρακας, έχουν έκπτωση, αντικαθιστώντας πιο ακριβές εναλλακτικές, όπως από την Αυστραλία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών
Μελίνα Τραυλού: Ακρογωνιαίος λίθος της πράσινης μετάβασης η ναυτιλία
Το μήνυμα της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στο 9th «Our Ocean Conference 2024»
Στον διεθνή ανταγωνισμό για την ενεργειακή μετάβαση και η ναυτιλία
Τι είπαν η πρόεδρος του ECSA Karin Orsel και ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός στη Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους Ωκεανούς
Στη δεύτερη θέση των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων η Αθήνα
Έχασε το 2024 την πρωτιά από τη Σιγκαπούρη
Αναταραχές στη Μέση Ανατολή - Διπλή απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο
Οι γεωπολιτικές κρίσεις στη Μέση Ανατολή και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δοκιμάζουν θαλάσσιες διαδρομές από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ
Sea Europe: Στόχος να κατασκευάσουν 10.000 πλοία μέχρι το 2035
Ο κλάδος της ναυτιλιακής τεχνολογίας είναι κομβικής σημασίας για τη στρατηγική ανεξαρτησία της Ευρώπης
Τι ζητούν οι εφοπλιστές κρουαζιερόπλοιων ενόψει της νέας σεζόν - Η επιστολή προς 65 λιμάνια
Ποια έργα υποδομής και ποιες συγκεκριμένες ρυθμίσεις ζητά η ΕΕΦΚΝ να προωθηθούν άμεσα προς επίλυση