Τυφώνας χτύπησε τις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης χθες Δευτέρα, με ορισμένες εξ αυτών να καταγράφουν διψήφιες μειώσεις.

Οι επενδυτές αιφνιδιάστηκαν από τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ+ για περικοπές στην παραγωγή αργού πετρελαίου μέχρι και 1,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα καθώς θεωρούν ότι θα καταγραφεί μείωση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.

Ωστόσο, πιο ψύχραιμοι αναλυτές εκτιμούν ότι «πολύ κακό για το τίποτα» καθώς  όπως εκτιμούν οι αναλυτές η μείωση της παραγωγής ήρθε μετά την πρόσφατη ανακατανομή των εμπορικών δρόμων λόγω της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία με τα τονομίλια για δεξαμενόπλοια να αυξάνονται σημαντικά, λόγω των κυρώσεων κατά του ρωσικού αργού.

Ο  αντίκτυπος στους ναύλους μεγάλων δεξαμενόπλοιων δεν θα είναι σημαντικός καθώς απολαμβάνουν ένα premium λόγω της αύξησης των τονομιλίων, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking. Επιπλέον, με την Κίνα να προμηθεύεται το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών της σε πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή, θα αναγκαστεί να αντικαταστήσει τις χαμένες ποσότητες από εναλλακτικούς προμηθευτές, σε πιο μακρινές αποστάσεις, υποστηρίζοντας έτσι μεγαλύτερα ταξίδια και περισσότερα τονομίλια.

Επίσης σύμφωνα με τον Clarksons o αριθμός των νέων πλοίων που ναυπηγούνται είναι σχετικά μικρός, εξέλιξη που λειτουργεί υπέρ της στήριξης των ναύλων.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv σημειώνει επίσης ότι εκτός από τις κυρώσεις σε ρωσικό πετρέλαιο και προϊόντα που έχουν δημιουργήσει νέες θαλάσσιες εμπορικές ροές και το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών που δεν διευκολύνει την ανάπτυξη του διαθέσιμου στόλου δεξαμενόπλοιων, η Κίνα προσθέτει επίσης στους βασικούς παράγοντες που υποστηρίζουν την αγορά των δεξαμενοπλοίων.

Ξεφορτώνουν οι έλληνες εφοπλιστές

Με τον καλύτερο τρόπο αξιοποίησαν τη θετική αγορά των δεξαμενόπλοιων οι έλληνες εφοπλιστές και «ξεφορτώθηκαν» παλαιό τονάζ σε υψηλές τιμές.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv οι έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν 56 πλοία (25,5% επί των συνολικών πωλήσεων δεξαμενόπλοιων) το πρώτο τρίμηνο του 2023, με την πλειοψηφία αυτών των πλοίων να είναι ηλικίας άνω των 16 ετών (42 πλοία). Η Κίνα, η Γερμανία και η Νορβηγία ήταν επίσης ψηλά στους πίνακες πωλήσεων του δεξαμενόπλοιου, καθώς το καθένα από αυτά έχει πουλήσει 22 πλοία.

Η Xclusiv υπολογίζει ότι μέχρι τις 31 Μαρτίου, είχαν  πουληθεί διεθνώς  220 δεξαμενόπλοια, σχεδόν 60% υψηλότερα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Το κύριο ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στον κλάδο MR2 με 66 πωλήσεις που αποτελούν το 30% των συνολικών πωλήσεων δεξαμενόπλοιων, ακολουθούμενο από το Panamax/LR1 και τα τμήματα μικρών δεξαμενόπλοιων με 36 και 29 πωλήσεις αντίστοιχα. Στον MR1 24 πλοία πωλήθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, ενώ στους τομείς Aframax/LR2 και VLCC άλλαξαν χέρια 26 πλοία ανά τμήμα.

Τέλος, στον τομέα Suezmax παρατηρήθηκε περιορισμένο ενδιαφέρον καθώς μόνο 12 πλοία άλλαξαν χέρια. ΟΙ αγοραπωλησίες δεξαμενοπλοίων ανά μήνα μοιάζει με καρδιογράφημα. Η χρονιά ξεκίνησε δυναμικά, με 74 δεξαμενόπλοια να αλλάζουν χέρια τον Ιανουάριο του 2023, ενώ τον Φεβρουάριο οι πωλήσεις δεξαμενόπλοιων μειώθηκαν σε 58, και κορυφώθηκαν τον Μάρτιο σε 88 πλοία. Η αγοραστική όρεξη επικεντρώθηκε κυρίως σε vintage tankers με σχεδόν τις μισές πωλήσεις να ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 16-21+ ετών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Αγορές
AI: Οι 4 μετοχές για όποιον πιστεύει στην επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης
Tεχνητή νοημοσύνη |

Τέσσερις εταιρείες που αναδιαμορφώνουν το τοπίο της τεχνητής νοημοσύνης

Σύμφωνα με την Global X, 4 εταιρείες βοηθούν στην απεικόνιση του ευρύτερου φάσματος επενδυτικών ευκαιριών που είναι διαθέσιμες σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της τεχνητής νοημοσύνης