Πληρώνοντας πολύ πιο ακριβά σε σχέση με πέρσι οι καταναλωτές έβαλαν σημαντικά λιγότερα ψώνια στο καλάθι του σούπερ μάρκετ κατά το πρώτο εξάμηνο, πολλά εξ αυτών αναγκαστικά από το ράφι της ιδιωτικής ετικέτας.
Τρόφιμα: Τριπλός εφιάλτης με την ακρίβεια στα ράφια
Με βάση τα τελευταία στοιχεία, που έχει στη διάθεσή της η NielsenIQ, και στα οποία πλέον συμπεριλαμβάνονται και τα πραγματικά δεδομένα από το discount κανάλι, η πληθωριστική ανάπτυξη συνεχίζεται με την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να εμφανίζει θετικές επιδόσεις σε αξία στο +8,7% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 (στοιχεία YTD έως 02 Ιουλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Τα σούπερ μάρκετ σε αυτό το διάστημα έβαλαν στα ταμεία τους μισό δισ. ευρώ επιπλέον.
Η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+9,2%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,4%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +2,7%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +10,6% και +7,8% αντίστοιχα.
Εξετάζοντας στη συνέχεια τις πωλήσεις σε όγκο για το σύνολο των FMCGs (στοιχεία YTD έως 18 Ιουνίου), αυτές παρουσιάζουν αρνητική τάση, στο -2,5% γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι καθαρά πληθωριστική, με την κατανάλωση να περιορίζεται.
Διψήφιο ποσοστό αύξησης στις τιμές
Επικεντρώνοντας την ανάλυσή των διαθέσιμων δεδομένων στο κομμάτι της εξέλιξης των τιμών, μετά από την αύξηση ρεκόρ που σημειώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2022, στο +13,5%, φαίνεται σταδιακά από την αρχή του 2023 να υπάρχει μια αποκλιμάκωση στο ποσοστό αύξησης, παρόλο που συνεχίζει να διατηρείται σε διψήφια επίπεδα (+11,1%, το χρονικό διάστημα από αρχές Απριλίου ως 18 Ιουνίου).
Προτίμηση στα hypermarkets λόγω προσφορών
Αποδομώντας την αγορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων προκύπτουν ορισμένα επίσης ενδιαφέροντα ευρήματα, σύμφωνα με τη NielsenIQ.
Ειδικότερα, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα σε τετραγωνικά καταστήματα (Hypermarkets, καταστήματα άνω των 2,500 τ.μ.), στο +13,4%, γεγονός που οφείλεται, ενδεχομένως στην αυξανόμενη τάση των καταναλωτών να αναζητούν περισσότερες προσφορές, καθώς και πιο χαμηλές/ανταγωνιστικές τιμές.
Ο τουρισμός ανεβάζει τις πωλήσεις
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, ο τουρισμός φαίνεται ήδη να έχει τονώσει σημαντικά την αγοραστική δυναμική της περιφέρειας, με αποτέλεσμα οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+14,2% και +10,0% αντίστοιχα).
Αυξάνονται οι πωλήσεις των PL που γίνονται ολοένα ακριβότερα
Οι καταναλωτές στην προσπάθειά τους να περιορίσουν το λεγόμενο “out of pocket” ανά αγοραστικό ταξίδι, συνεχίζουν να δείχνουν αυξανόμενη προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρότι έχουν αυξήσει σημαντικά τη μέση τιμή πώλησής τους, συνεχίζουν να είναι η πιο φτηνή εναλλακτική στην πλειονότητα των κατηγοριών, έχοντας πλέον φτάσει σε ένα μερίδιο αγοράς στο 24,8%.
Το μερίδιο αυτό μάλιστα, αν το εξετάσουμε για την μεγάλη κατηγορία των προϊόντων οικιακής φροντίδας, είναι αρκετά πιο υψηλό, έχοντας φτάσει στο 35,2%, σχεδόν 2 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα απ’ ότι ήταν στο κλείσιμο του 2022.
Εκτινάχθηκαν οι προσφορές
Την ίδια στιγμή λιανέμποροι και προμηθευτές εντείνουν ακόμη περισσότερο την προσπάθειά τους να είναι όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί προσφέροντας στους αγοραστές όλο και περισσότερες προσφορές, με το ποσοστό προωθητικής έντασης στην αγορά να έχει φτάσει για το πρώτο εξάμηνο του έτους το εντυπωσιακό ποσοστό του 69,3% για τα επώνυμα FMCG προϊόντα.
Latest News
Καφούνης για εξαγγελίες Μητσοτάκη: Το 2025 να μετατρέψουμε τα επιδόματα σε κίνητρα ανάπτυξης
Τι επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης
Μητσοτάκης: Ποιες τραπεζικές προμήθειες μηδενίζονται - Τα μέτρα «έκπληξη»
Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη από το βήμα της Βουλής - Τι είπε για τράπεζες, συνταξιούχους, και ένστολους
«Τα funds μας εκβιάζουν» - Υπό τον φόβο των πλειστηριασμών οι δανειολήπτες
Μάχες για να κρατήσουν τα σπίτια τους δίνουν οι δανειολήπτες, που βλέπουν τα funds να λειτουργούν ανεξέλεγκτα
Χατζηδάκης: Πληθωρισμός, στεγαστικό και τράπεζες οι προτεραιότητες μας για το 2025
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό άσκησε κριτική στην αντιπολίτευση για «λαϊκισμό»
Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Πόσο ακριβότερα θα κοστίσει σε σύγκριση με πέρυσι [πίνακας]
Τι δείχνει έρευνα του ΙΝΚΑ για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι
Κ. Χατζηδάκης: 9 τομείς που η ζωή των Ελλήνων θα γίνει καλύτερη το 2025
Ο υπουργός μίλησε για την σταδιακή πρόοδο όλων των τελευταίων 5-6 ετών και τις προοπτικές της χώρας για το 2025
Η Πειραιώς μεταμορφώνεται - Οι πίστες και τα φουγάρα γίνονται γραφεία και κατοικίες
Τα έρημα βιομηχανικά κτίρια μετατρέπονται σε συγκροτήματα πολλαπλών χρήσεων – Γραφεία, κατοικίες, ξενοδοχεία και χώροι αναψυχής και πολιτισμού κατακλύζουν την οδό Πειραιώς
Οι παρεμβάσεις που θα περιλαμβάνει ο «προϋπολογισμός προόδου» - Η ανάρτηση Μητσοτάκη
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εβδομαδιαία ανασκόπησή του στο Facebook προανήγγειλε ότι έρχονται παρεμβάσεις και στις τράπεζες
Πότε θα πληρωθούν συντάξεις, επιδόματα και δώρο Χριστουγέννων
Ανακοινώθηκαν οι ημερομηνίες καταβολής των συντάξεων του Ιανουαρίου 2025 λίγο πριν τα φετινά Χριστούγεννα
Επιχείρηση «φθηνή στέγη» - Έξι αλλαγές στο πρόγραμμα κοινωνική αντιπαροχή
Εντός του 2025 ο πρώτος διαγωνισμός με το πρόγραμμα «κοινωνική αντιπαροχή» για 150 διαμερίσματα