Με την τιμή της αμόλυβδης ξανά κοντά στα επίπεδα των 2 ευρώ το λίτρο ξεκινάει η μεγάλη έξοδος των αδειούχων ενόψει του Αυγούστου. Η νέα άνοδος του μπρεντ από τα 75 στα 85 δολάρια το βαρέλι σε διάστημα ενός μηνός, η αυξημένη λόγω των διακοπών ζήτηση, οι πιέσεις στα αποθέματα σε διεθνές επίπεδα και η κερδοσκοπία συνθέτουν το κοκτέιλ των τιμών. Έτσι οι οδηγοί βρίσκονται ξανά γνώριμοι με το φαινόμενο οι τιμές των καυσίμων να ανεβαίνουν γρήγορα όταν αυξάνονται οι διεθνείς τιμές, αλλά να υποχωρούν πιο αργά όταν γίνεται το αντίθετο.
Την κατάσταση δεν βοηθά το γεγονός ότι η χώρα μας έχει από τους υψηλότερους φόρους στα καύσιμα, όπως φαίνεται από τη σύγκριση τιμών με όλη την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος.
Καύσιμα: Το πλαφόν έφερε τιμές – καρμπόν στα βενζινάδικα
Σε σύγκριση πάντως με πέρσι τέτοια εποχή οι τιμές αμόλυβδης και ντίζελ βρίσκονται σε πιο χαμηλά επίπεδα, καθώς τον Ιούλιο του 2022 οι διεθνείς τιμές του μπρεντ είχαν ξεπεράσει τα 105 δολάρια το βαρέλι.
Που έφτασαν οι τιμές
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης 95 οκτανίων διαμορφωνόταν πανελλαδικά στις 28 Ιουλίου στα 1,935 ευρώ το λίτρο. Πέρσι τέτοια εποχή η μέση αυτή τιμή είχε φτάσει τα 2,158 ευρώ το λίτρο.
Οι μέσες τιμές της αμόλυβδης 100 οκτανίων, την οποία πολλοί οδηγοί προτιμούν όταν πρόκειται να ταξιδέψουν, διαμορφώνονται πλέον στα 2,109 ευρώ το λίτρο. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης έχει φτάσει τα 1,642 ευρώ το λίτρο. Το υγραέριο έχει διαμορφωθεί στα 0,826 ευρώ. Πέρσι στα τέλη Ιουλίου οι αντίστοιχες αυτές τιμές ήταν 2,394 ευρώ για την αμόλυβδη 100 οκτανίων, 1,905 ευρώ για το πετρέλαιο κίνησης και 1,002 ευρώ για το υγραέριο.
Η σύγκριση με την Ευρώπη
Σε σύγκριση με τις χώρες της Ευρώπης, η Ελλάδα παραμένει πρωταθλήτρια στις τιμές των καυσίμων στην ευρωζώνη καθώς βρίσκεται στη δεύτερη θέση της ακρίβειας μετά την Ολλανδία, όπου όμως τα εισοδήματα είναι πολύ υψηλότερα. Η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση της ακρίβειας σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς βρίσκεται πίσω από την Ολλανδία και τη Δανία όπου κι εκεί τα εισοδήματα είναι πολύ υψηλότερα.
Οι φόροι
Η χώρα μας έχει από τους υψηλότερους φόρους στα καύσιμα σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο. Ο Φ.Π.Α. στα υγρά καύσιμα από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%. Ο συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα από το 2017 και μετά που ελήφθησαν οι σχετικές αποφάσεις. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 ευρώ τα 1.000 κιλά από την ίδια εκείνη χρονιά.
Έτσι, για παράδειγμα, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Πέμπτη 20/07/2023 διαμορφώθηκε στα 0,689 ευρώ ανά λίτρο. Οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 1,0814 ευρώ ανά λίτρο. Η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Παρασκευή 21/07/2023 διαμορφώθηκε στα 1,891 ανά λίτρο. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,1206 ευρώ ανά λίτρο (12,06 λεπτά του ευρώ).
Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 36,44%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 57,19%, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 6,38%, όπως αναφέρει το Παρατηρητήριο Τιμών.
Latest News
Δυναμικό come back του LNG στην Ελλάδα - Αυξήθηκε η κατανάλωση φυσικού αερίου [γραφήματα]
Συνολικά στο ενδεκάμηνο το αέριο αυξήθηκε κατά 28.3%, ενώ το ρωσικό αέριο παρέμεινε πρώτο με μερίδιο 52,1%
Εξαγωγική δύναμη η Ελλάδα το 2024 στην ηλεκτρική ενέργεια
Αυξημένες κατά 76% οι εξαγωγές ρεύματος το 2024, συγκριτικά με το 2023 - Έκθεση του ΙΕΝΕ καταγράφει την εικόνα της ενεργειακής αγοράς τη φετινή χρονιά
Καμπανάκι από ΙΕΑ - Θα... πλημμυρίσουν πετρέλαιο οι αγορές το 2025
Οι παγκόσμιες αγορές θα έχουν υπερπροσφορά σε πετρέλαιο της τάξης των 1,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα
Η μεγάλη αποτυχία του στοιχήματος των Shell και BP στην ηλεκτρική ενέργεια
Η ηλεκτρική ενέργεια ήταν το επόμενο μεγάλο στοίχημα για πολλές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, όμως γύρισε μπούμερανγκ
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Παρουσίαση του GREGY στο «Βαλκανικό Νταβός»
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY) παρουσιάστηκε στο «Power Summit 2024» στη Σόφια
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Helleniq Energy: Χτίζει τον 5ο πυλώνα στην αγορά ενέργειας – Τι αλλάζει με το deal της Elpedison
Η Helleniq Energy μετά την απόκτηση του 100% της Elpedison καθετοποιεί πλήρως τις δραστηριότητες της στην ηλεκτρική ενέργειας
Κληρώνει για τους «υδρογονάνθρακες» - Η ώρα της ExxonMobil, το αδιέξοδο της Energean και ο νέος επενδυτής
Σε κρίσιμο σημείο το project «Υδρογονάνθρακες» που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός την άνοιξη του 2022 – Οι γεωπολιτικές εξελίξεις
Φόβοι για νέα κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Ο ψυχρός Νοέμβριος, οι αυξημένες τιμές στο φυσικό αέριο και η λήξη της συμφωνίας μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας προκαλούν ανησυχία για τα ενεργειακά αποθέματα της Ευρώπης