
Ο γεωστρατηγικός ρόλος της ναυτιλίας αναδεικνύεται από την εμπορική σύγκρουση των υπερδυνάμεων ΗΠΑ και Κίνας αλλά και το «πλασάρισμα» της Ινδίας ως νέου μεγάλου παίκτη της διεθνούς οικονομίας. Ενα ρόλο, τη σημασία του οποίου στη διακίνηση και εξασφάλιση αγαθών και ενέργειας, δεν παύουν να επισημαίνουν χρόνια τώρα οι θεσμικοί εκπρόσωποι του κλάδου, μηδέ εξαιρουμένης της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Οι Κινέζοι χρειάσθηκε να περάσουν σχεδόν 600 χρόνια από την περίοδο 1400-1500 μ.Χ. που οι αυτοκράτορές τους αποφάσισαν να καταστρέψουν τον στόλο τους, τον μεγαλύτερο στον κόσμο εκείνη την εποχή για να εστιάσουν και πάλι σε μια νέα ναυτιλιακή στρατηγική. Από τις αρχές του 2000 με την ένταξη της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, το Πεκίνο υλοποίησε με συνέπεια μια στρατηγική που εκτός των άλλων στόχευε και στη δημιουργία ενός μεγάλου εμπορικού στόλου.
Επανασύσταση
Οι πρόσφατες αμφιλεγόμενες πρωτοβουλίες επιβολής δασμών του προέδρου Τραμπ που συνοδεύονται και από επιθετικές πολιτικές δηλώσεις κατά της κινεζικής υπεροπλίας στη θάλασσα δεν είναι τυχαίο ότι συνοδεύονται από μία νέα στρατηγική επανασύστασης ουσιαστικά της αμερικάνικης εμπορικής ναυτιλίας. Για πάρα πολύ καιρό, οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμέλησαν τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Αυτό τελειώνει με τον νόμο SHIPS for America Act, δήλωνε τον Δεκέμβριο το μέλος του Κογκρέσου John Garamendi που στόχο έχει την αναζωογόνηση της αμερικάνικης ναυτιλίας και ναυπηγικής βιομηχανίας, σε μία εποχή που λιγότερα από 200 ποντοπόρα πλοία φέρουν την αμερικανική σημαία.
Σήμερα μόλις περίπου 80 πλοία υπό αμερικανική σημαία δραστηριοποιούνται στο διεθνές εμπόριο σε σύγκριση με πάνω από 5.500 πλοία υπό κινεζική σημαία. Η Κίνα που εγκαλείται από τη Δύση ως προς την παραβίαση διεθνών κανόνων ανταγωνισμού μέσω κρατικών επιδοτήσεων, έφτασε σήμερα να ελέγχει με 6.600 πλοία το 13,3% του παγκοσμίου στόλου, με μόνο τη «μικρή» Ελλάδα να την ξεπερνά που ελέγχει το 16,9% (Unctad, 2024).
Η Ινδία από την πλευρά της αρχίζει να αντιλαμβάνεται και αυτή τον ρόλο της ναυτιλίας και θέτει σε εφαρμογή το σχέδιο «Maritime India Vision 2030». Το Νέο Δελχί που διαθέτει ένα στόλο από μόλις 1.530 πλοία, σχεδιάζει να επεκτείνει τον στόλο του κατά τουλάχιστον 1.000 πλοία εντός μιας δεκαετίας, μέσα από μια συνεργασία κρατικών και ιδιωτικών κεφαλαίων.
Σε αυτό το πλαίσιο που η ναυτιλία εμπλέκεται όλο και περισσότερο στους γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς και τη μάχη για την επικράτηση μεταξύ των μεγάλων υπερδυνάμεων, η ΕΕ έχει το στρατηγικό πλεονέκτημα στον τομέα καθώς ελέγχει το 40% του παγκοσμίου στόλου και με την ελληνόκτητη ναυτιλία να αποτελεί την «υπεροπλία της Ευρώπης» όπως τονίζει σε κάθε ευκαιρία η πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού, καθώς ελέγχει το 60% του ευρωπαϊκού στόλου.
Η ισχυρή ναυτιλία ίσως είναι το μόνο πλεονέκτημα που έχει αυτή τη στιγμή η ΕΕ έναντι των ανταγωνιστών της και προφανώς θα πρέπει να το διατηρήσει. Από την άποψη αυτή δεν μπορούσε να ήταν πιο επίκαιρη η αναγνώριση έμπρακτα του ρόλου της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στις νέες πρωτοβουλίες της Κομισιόν για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας, όπως είναι η «Πυξίδα της ανταγωνιστικότητας» και η «Καθαρή βιομηχανική συμφωνία».
H μεγάλη αλλαγή στην Ευρώπη υπέρ της ναυτιλίας είναι πλέον εμφανής. Μια πραγματικότητα που καταγράφεται με την ευρεία αποδοχή του αναντικατάστατου ρόλου της ναυτιλίας, αλλά και με τη συνειδητοποίηση ότι το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είναι άρρηκτα συνυφασμένο με την ανταγωνιστικότητά της, ειδικά στο σύγχρονο περιβάλλον, όπου οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις, οι εμπορικές αντιπαραθέσεις και οι έντονες τάσεις προστατευτισμού εντείνονται στον πλανήτη, τόνιζε μιλώντας στη γενική συνέλευση της ΕΕΕ η πρόεδρός της Μελίνα Τραυλού.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών