Η ανανέωση της συμφωνίας για την ελεύθερη μεταφορά ουκρανικού σιταριού για 120 ημέρες ακόμη ήταν μια θετική εξέλιξη σε μια πτωτική ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου. Οπως σημειώνουν οι αναλυτές, εάν δεν ανανεωνόταν η συμφωνία οι αρνητικές επιπτώσεις θα ήταν έντονες, καθώς σημαντικός αριθμός πλοίων θα απελευθερωνόταν από το εμπόριο σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα και θα επεδίωκε να εξυπηρετήσει το διεθνές εμπόριο πιέζοντας περαιτέρω τους ναύλους κυρίως στα μικρότερου μεγέθους πλοία.
Η επέκταση της συμφωνίας για ακόμη τέσσερις μήνες θα επιδράσει θετικά στο «συναίσθημα» στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, εκτιμά, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο Γιάννης Παργανάς, αναλυτής της Intermodal, σε μία στιγμή που τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου είναι αντιφατικά. Από τη μία το «φτωχό» βιβλίο παραγγελιών μειώνει την προσφορά χωρητικότητας, από την άλλη όμως η μείωση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα πιέζει τα κέρδη των bulkers.
Διαβάστε επίσης: Στα ύψη οι αξίες των τάνκερ ενώ των capes… «βυθίζονται» [γραφήματα]
Τα μεγέθη
Με τη νέα συμφωνία το ουσιαστικό, όπως εξηγεί ο κ. Παργανάς, είναι ότι αποφεύγονται αρνητικές εξελίξεις από μία μη ανανέωσή της. Πέραν των μειωμένων εξαγωγών θα είχαμε έναν αριθμό μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων τα οποία απασχολούνται τώρα στο συγκεκριμένο εμπόριο, που θα επέστρεφαν στη διεθνή αγορά, αυξάνοντας έτσι την προσφορά πλοίων σε μεγέθη από handy μέχρι και Panamax.
Δεδομένου ότι τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούνται στο εμπόριο των ουκρανικών σιτηρών είναι «ηλικιωμένα» και αγοράστηκαν τους τελευταίους μήνες με σκοπό να απασχοληθούν σε αυτή την αγορά, δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τα πλοία αυτά κατά το διάστημα των τελευταίων δύο εβδομάδων που είχαν μειωθεί οι εξαγωγές από την Ουκρανία είχαν απασχοληθεί σε άλλους εμπορικούς δρόμους και ότι σε αυτό οφείλεται, ως έναν βαθμό, η μείωση των ναύλων στην αγορά. Αντιθέτως, όπως σημειώνει, η πτώση της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, που παρατηρείται αυτή την περίοδο, οφείλεται σε θεμελιώδη μεγέθη, όπως π.χ. η ζήτηση από την Κίνα.
Η πτώση της ζήτησης
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η πτώση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχει οδηγήσει σε σοβαρή κατάρρευση την ισορροπία της αγοράς. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην κρίση που αντιμετωπίζει ο τομέας ακινήτων στην αχανή αυτή χώρα καθώς οι επενδύσεις στον τομέα έχουν σημειώσει το 2022 πτώση κοντά στο 10% σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό πλαίσιο το 2021. Οι κατασκευές αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τρίτο της τοπικής ζήτησης για χάλυβα στην Κίνα.
Στα θετικά όσον αφορά μεσοπρόθεσμα το μέλλον του κλάδου συγκαταλέγεται το πολύ φτωχό βιβλίο νέων παραγγελιών. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bimco, Filipe Gouveia, οι παραδόσεις πλοίων χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια dwt το 2024, καθώς η οικονομική αστάθεια έχει κρατήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ωστόσο, μια άνοδος του αριθμού νέων συμβολαίων ναυπήγησης αναμένεται προς το τέλος του 2023.
Συρρίκνωση
Ο ίδιος εκτιμά ότι οι παραδόσεις από τα ναυπηγεία νεότευκτων bulkers θα φτάσουν στο χαμηλό 19 ετών το 2024, ενισχύοντας τη συρρίκνωση του στόλου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της BIMCO οι παραδόσεις πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου θα μειωθούν στα 23,8 εκατομμύρια DWT το 2024. Το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου προσθέτει επί του παρόντος έως και 66,7 εκατομμύρια dwt, μόλις το 6,9% του στόλου χύδην φορτίων, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1996!
Οι συμβάσεις ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην αυξήθηκαν το 2021 και έφθασαν τα 48,4 εκατομμύρια dwt, λόγω ενός θετικού κύκλου εκείνη την περίοδο. Ωστόσο, το πρώτο δεκάμηνο του 2022 οι παραγγελίες συρρικνώθηκαν στα 11,7 εκατ. dwt, καθώς οι ανησυχίες για την οικονομική ανάπτυξη και τα ερωτηματικά σε σχέση με το ποια εναλλακτικά καύσιμα θα κυριαρχήσουν στο μέλλον λειτουργούν ανασχετικά στις επενδυτικές αποφάσεις.
Η συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση πιθανότατα θα επηρεάσει τις επενδυτικές αποφάσεις και θα διατηρήσει το βιβλίο παραγγελιών μικρό. Ενόψει αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών και γήρανσης του στόλου, θα απαιτηθεί ανανέωσή του και μπορούμε να αναμένουμε ότι οι συμφωνίες με τα ναυπηγεία θα ξεκινήσουν δυναμικά προς το τέλος του 2023, εκτιμά ο αναλυτής της Bimco.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Νέο διπλό χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά- Εκτόξευσαν 3 πυραύλους
Δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή άλλες ζημιές από πλοία των ΗΠΑ, του συνασπισμού ή των εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με την CENTCOM
«Κομφούζιο» στα λιμάνια λόγω Πρωτομαγιάς - Οι αλλαγές στα δρομολόγια του Πάσχα
Σχεδόν γεμάτα και με τιμές το ίδιο ακριβές με πέρυσι θα ταξιδέψουν φέτος οι εκδρομείς της Μ. Εβδομάδας
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες
«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης
Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά
Επανεξελέγη πρόεδρος της ΔΝΕ ο Αντώνης Βενιέρης
Συγκρότηση σε Σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου και κατάρτιση του προεδρείου της
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα