Να παραμείνουν υπό τα δεσμά του μεταξύ τους «γάμου» αποφάσισαν τη Δευτέρα, μετά από έξι μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων και εβδομάδες εκατέρωθεν διαρροών προς διαμόρφωση κλίματος, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan και η γαλλική Renault.
Renault – Nissan: Ανακοινώθηκε η συμφωνία για ανανέωση της συνεργασίας τους – Τι προβλέπει
Όμως, όπως μεταδίδουν οι Financial Times, πίσω από την ανανέωση των… γαμήλιων όρκων των δύο εταιρειών, που συμμαχούν τα τελευταία 24 χρόνια, φαίνεται πως υποκρύπτονται ακόμα εντάσεις που θα μπορούσαν να δρομολογήσουν ένα «διαζύγιο» μέσα στα επόμενα χρόνια. Εξάλλου, όπως ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος στο βρετανικό έντυπο, «ο αριθμός των παρεξηγήσεων που έχουν λάβει χώρα μεταξύ αυτών των δύο εταιρειών, ακόμη και τους τελευταίους μήνες, είναι απλά απίστευτος».
Μια απρόθυμη συμφωνία
Η συμφωνία, η οποία τελεί υπό την έγκριση των διοικητικών συμβουλίων, θα εξισώσει τις διασταυρούμενες μετοχές των εταιρειών, με τις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον να μπορούν «να ασκούν ελεύθερα τα δικαιώματα ψήφου που συνδέονται με τις άμεσες μετοχές τους που ανέρχονται στο 15%, με ανώτατο όριο το 15%,» όπως ανακοινώθηκε. Υπό το νέο σχήμα συνεργασίας, η Renault θα μεταφέρει το 28,4% των μετοχών της Nissan σε ένα γαλλικό τραστ και θα δώσει εντολή στον διαχειριστή να πουλήσει αυτές τις μετοχές εάν είναι «εμπορικά συμφέρον» και ως μέρος μιας «συντονισμένης και τακτικής διαδικασίας». Στο πλαίσιο της συμφωνίας η Nissan θα επενδύσει επίσης στην Ampere, τον βραχίονα ηλεκτρικών οχημάτων της Renault, ενώ οι δύο εταιρείες θα εκκινήσουν projects σε Λατινική Αμερική, Ινδία και Ευρώπη.
Φαίνεται λοιπόν πως υπάρχουν πλέον βάσιμες ελπίδες ότι οι εταιρείες θα επικεντρωθούν, αντί για τις διαμάχες των μετόχων, σε κοινά έργα παραγωγής – σε μια εποχή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως πρέπει να επενδύσουν δισεκατομμύρια για να φέρουν στην αγορά ηλεκτρικά οχήματα και άλλες καινοτομίες.
«Η Renault έχει σιχαθεί τη Nissan, και το αντίστροφο»
Όμως υπάρχει… κάτι πιο βαθύ που «λερώνει» τις δύο πλευρές: Είναι πια εμφανές ότι «η Renault έχει σιχαθεί τη Nissan και η Nissan έχει σιχαθεί τη Renault», όπως το έθεσε πηγή των FT, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει τίποτα αυτή τη στιγμή που να φαίνεται ικανό να το αλλάξει αυτό.
Η ένταση στις σχέσεις των δύο πλευρών κλιμακώθηκε απότομα στα μέσα Ιανουαρίου, όταν ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Makoto Uchida, βρέθηκε αντιμέτωπος με «εξέγερση» διευθυντικών στελεχών της εταιρείας που τον κατηγόρησαν ότι δεν διαπραγματεύεται αρκετά σκληρά με την Renault. Η ανησυχία, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις, αφορούσε τον διαμοιρασμό των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας της Nissan με την κινεζική Geely, η οποία θα συνεργαστεί με τη Renault και ενδεχομένως με τη Saudi Aramco στην επιχείρηση κινητήρων εσωτερικής καύσης του γαλλικού ομίλου. Εμφανίζονταν δε δύσπιστοι ως προς το εάν η γαλλική εταιρεία θα τηρούσε τη δέσμευσή της για μια εξισορρόπηση ισχύος της με τη Nissan. Τελικά, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου συμφώνησαν απρόθυμα να αφήσουν τον Uchida να προωθήσει τις διαπραγματεύσεις, αφού πρώτα τούς παρείχε διαβεβαιώσεις σχετικά με τις ανησυχίες που διατυπώθηκαν.
Διαρροές
Σημειώνεται ότι νωρίτερα τον Ιανουάριο, αφού οι ελπίδες για μια αρχική πρόοδο με βάση συμφωνία που επετεύχθη τον Νοέμβριο χάθηκαν, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν διαβεβαίωσε την κυβέρνηση της Ιαπωνίας ότι το κράτος θα υποστήριζε την προωθούμενη αναδιάρθρωση, δήλωσαν άνθρωποι που βρίσκονται κοντά στις συνομιλίες. Οι διαπραγματεύσεις όμως έγιναν τοξικές καθώς άρχισαν να διαρρέουν από το Παρίσι στο Τόκιο μικρολεπτομέρειες σχετικά με τον ανασχεδιασμό της εταιρικής σχέσης, αναγκάζοντας την αρμόδια ρυθμιστική αρχή της Γαλλίας, την AMF, να πιέσει τη Renault να προχωρήσει σε επίσημη ανακοίνωση σχετικά με την κατάσταση των συνομιλιών της με τη Nissan τις τελευταίες εβδομάδες.
Βήμα προς το διαζύγιο ή τη συμφιλίωση;
Αυτό ανάγκασε τις δύο εταιρείες να αποκαλύψουν τη συμφωνία τους αυτή την εβδομάδα, προτού τα αντίστοιχα διοικητικά συμβούλιά τους την υπογράψουν, γεγονός που δημιούργησε χάος καθώς η κοινή ανακοίνωση θα έπρεπε να οριστικοποιηθεί λίγες ώρες πριν δοθεί στη δημοσιότητα. Όταν η συμφωνία εγκριθεί επίσημα και από τα δύο διοικητικά συμβούλια, οι μέτοχοι θα πρέπει πλέον να αξιολογήσουν αν πρόκειται για την αρχή ενός διαζυγίου ή για το πρώτο βήμα προς την πραγματική συμφιλίωση, και με ποιο κόστος έχει έρθει αυτή η νέα συμφωνία όσον αφορά τις παραχωρήσεις που έγιναν και από τις δύο πλευρές.
Ειδικά για τους επενδυτές της Nissan, τίθεται το ερώτημα αν, στις προσπάθειές της να εξασφαλίσει την επανεξισορρόπηση της συμμαχίας, παραχώρησε πολλά στη Renault στον τομέα της τεχνολογίας και της πνευματικής της ιδιοκτησίας, όπως σημειώνουν οι FT.
Latest News
Κίνα: Τα υπόγεια «κανάλια» πληρωμών για να αποφύγουν τις κυρώσεις
Η επίσκεψη Μπλίνκεν στο Πεκίνο και το σχέδιο
Υπό απόσυρση από το χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ η L'Occitane
Τα σχέδια του δισεκατομμυριούχου ιδιοκτήτη της L'Occitane International, Ρέινολντ Γκάιγκερ
Εντεκα χώρες αντιμέτωπες με τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος - Το ορόσημο του Ιουνίου
Ποιες πιέζουν να εξαιρεθούν από τη «διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος» λόγω των υψηλών αμυντικών δαπανών τους
Συρρίκνωση για τέταρτο τρίμηνο στην οικονομία της Σουηδίας
Πότε θα αρχίσει να μειώνει επιτόκια η κεντρική τράπεζα
Η επίσκεψη Μασκ «ξεμπλοκάρει» την Tesla στην Κίνα
Οι έλεγχοι ασφαλείας και οι συναντήσεις του CEO της αυτοκινητοβιομηχανίας
«Χρυσά συμβόλαια» για τα golden boys της Wall Street
Η ραγδαία άνοδος της χρηματιστηριακής αγοράς αυξάνει τον πλούτο των Αμερικανών ηγετών
Το «δωράκι» των 800 εκατ. ευρώ των δυτικών τραπεζών στο Κρεμλίνο
Ο αριθμός αντιπροσωπεύει τετραπλάσια αύξηση σε προπολεμικά επίπεδα και έρχεται καθώς τα κέρδη αυξάνονται στους ευρωπαίους δανειστές που βρίσκονται ακόμη στη χώρα
Στερεύουν τα προνόμια της Sephοra - Γκρεμίζεται ο μύθος του ιδανικού χώρου εργασίας
Το «Project Shift» που φέρνει τα πάνω-κάτω στους εργαζόμενους μερικής απασχόλησης και τα οφέλη που είχαν μέχρι στιγμής
Πού πάνε κορυφαία στελέχη που εγκαταλείπουν την Goldman Sachs
Ο Ίζι Iνγκλαντερ κυνηγάει στελέχη από την τράπεζα της Wall Street, τη στιγμή που ο Ντέιβιντ Σόλομον αντιμετωπίζει νέα αναταραχή
Ποιος αποκάλεσε τεμπέληδες τους Ευρωπαίους;
Ο Νικολάι Τάνγκεν βρίσκει τις επενδύσεις στις ΗΠΑ πιο ελκυστικές λόγω των πιο αδύναμων κανονισμών και της μεγαλύτερης ανάληψης κινδύνων