Η κορύφωση της ενεργειακής κρίσης μπορεί να βρίσκεται πίσω μας, αλλά δεν ισχύει το ίδιο και για τις προκλήσεις της αποανθρακοποίησης και της ασφάλειας εφοδιασμού της Ευρώπης, εκτιμά το Bαρόμετρο Ενέργειας 2023 της Eurelectric, η οποία εκπροσωπεί τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως επισημαίνει το Βαρόμετρο, ο εξηλεκτρισμός με καθαρή και ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια παραμένει η βασική απάντηση, αλλά απαιτούνται επειγόντως υψηλότερες επενδύσεις και αναβάθμιση των υποδομών για να καταστεί δυνατός ο τριπλασιασμός του ρυθμού του εξηλεκτρισμού έως το 2050.
Όπως εκτιμά το Βαρόμετρο Ενέργειας, απέχοντας μόλις 6½ χρόνια από το 2030, η Ευρώπη πρέπει να προσελκύσει πρωτοφανείς επενδύσεις για την επέκταση των δικτύων.
Γερμανία: Σημαντική μείωση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα
Η στροφή του 2022
Το 2022 σηματοδότησε μια σημαντική στροφή για τον ενεργειακό τομέα της ΕΕ σύμφωνα με την έκδοση του 2023 του Βαρομέτρου Ενέργειας. Το Βαρόμετρο, που παρουσιάστηκε σήμερα στις Βρυξέλλες, χαρτογραφεί τις βασικές εξελίξεις στον ενεργειακό τομέα, βασισμένο σε ενδελεχή έρευνα και πολλαπλές πηγές δεδομένων.
Μετά από μια περίοδο ιστορικών δυσκολιών, ο κλάδος παρουσίασε αρκετές θετικές τάσεις. Ύστερα από τις άνευ προηγουμένου αυξήσεις των τιμών και τις πολιτικές παρεμβάσεις το 2022, η κατανάλωση φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 19% και εκατομμύρια καταναλωτές στράφηκαν στα ηλεκτρικά συστήματα θέρμανσης. Βελτιώθηκαν, επίσης, οι τιμές του ρεύματος. Οι τιμές χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας σταθεροποιήθηκαν, παρουσιάζοντας μείωση από 227 ευρώ ανά μεγαβατώρα κατά μέσο όρο το 2022 σε 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα φέτος, με τις τιμές λιανικής να ακολουθούν την τάση.
Ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών προχώρησε, με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ηλεκτρικών λεωφορείων να αγγίζουν το 21% και το 13,7% αντίστοιχα. Ωστόσο, η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης υστερεί, όπως και οι επενδύσεις σε δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο Γενικός Γραμματέας της Eurelectric, Kristian Ruby, δήλωσε: «Χρειαζόμαστε περισσότερες γραμμές, περισσότερη ψηφιακοποίηση και μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις κλιματικές επιπτώσεις για να είναι τα δίκτυά μας ικανά να υποστηρίξουν την κλιματική ουδετερότητα. Αυτό απαιτεί αλλαγή της προσέγγισης του ρυθμιστικού πλαισίου.
Πρέπει να επιτραπεί στους φορείς λειτουργίας των δικτύων να κάνουν προληπτικές επενδύσεις, ώστε να μπορέσουμε να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για μεγαλύτερα επίπεδα εξηλεκτρισμού του ενεργειακού συστήματος».
Παραγωγή – μία μεικτή εικόνα
Η ανάπτυξη νέας ισχύος παραγωγής ηλεκτρισμού διέφερε σημαντικά ανά τεχνολογία. Ενώ τα φωτοβολταϊκά κατέγραψαν ρεκόρ με την ανάπτυξη 41 GW, οι αιολικές εγκαταστάσεις έμειναν πίσω τόσο στην ξηρά όσο και υπεράκτια λόγω ενός συνδυασμού προβλημάτων που αφορούσαν στην αλυσίδα εφοδιασμού, την αργή αδειοδότηση και τον κακό σχεδιασμό δημοπρασιών.
Η αυξανόμενη διείσδυση της στοχαστικής παραγωγής ηλεκτρισμού από αιολικά και φωτοβολταϊκά απαιτεί αύξηση των τεχνολογιών που παρέχουν ευελιξία και εγγυημένη ισχύ για να εξασφαλιστεί η σταθερότητα του συστήματος. Εκτός από τις συμβατικές εγκαταστάσεις, οι λύσεις αποθήκευσης θα πρέπει να αυξηθούν μαζικά. Αν και οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αυξήθηκαν σε 4,5 GW το 2022, χρειάζονται περίπου 11 έως 14 GW ετησίως για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών του συστήματος.
O Kristian Ruby ανέφερε: «Η Ευρώπη χρειάζεται έναν μαζικό εξηλεκτρισμό για να ξεφύγει από τη λαβή του Πούτιν. Αλλά με την κοινωνία να βασίζεται περισσότερο στην ηλεκτρική ενέργεια, η ηλεκτρική ενέργεια πρέπει να είναι αξιόπιστη για όλους».
Latest News
Πώς συνδέονται οι αεροπορικές «αναταράξεις» με την κλιματική αλλαγή [γράφημα]
Οι σοβαρές αναταράξεις λόγω της κλιματικής αλλαγής νέα μεγάλη απειλή για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες τους
DHL: Φτιάχνει κέντρο ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη Σαγκάη
Για την υποστήριξη της εφοδιαστικής αλυσίδας οχημάτων, προϊόντων και εξοπλισμού τεχνολογίας
Το colpo grosso των πλουσίων για το κλίμα - Πώς κερδίζουν, βοηθώντας τους φτωχούς
Υψηλότοκα δάνεια, απευθείας αναθέσεις και ρυπογόνα projects καλύπτουν τις πράσινες δεσμεύσεις
Ανατολικά Πυρηναία: Εργαστήριο της άνυδρης ζωής
Η βαρύτερα πληγείσα από την ξηρασία περιοχή της Γαλλίας προσαρμόζεται για να ζήσει με λιγότερο νερό
Στις Elicio και BayWa r.e. το πρώτο εμπορικό πλωτό αιολικό πάρκο στον κόσμο
Το πλωτό υπεράκτιο αιολικό έργο «Pennavel» πρόκειται να αποτελέσει ακρογωνιαίο λίθο του ενεργειακού τοπίου της περιοχής της Βρετάνης
Καμπανάκι από Eurelectric - Η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει το τρένο για το net zero
Διπλασιασμός των επενδύσεων στη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας ή απώλεια του αγώνα δρόμου της Ευρώπης προς το net-zero, προειδοποιεί η Eurelectric
Όλο και πιο κοντά στην Ευρώπη η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία - Οι συμφωνίες με Τουρκία
Σε αναμμένα κάρβουνα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Advent: Πού βρίσκεται η επένδυση υδρογόνου στην Κοζάνη – Τι δηλώνουν στον ΟΤ ο CEO της εταιρείας και το υπουργείο Οικονομικών
Δύο χρόνια μετά την ανακοίνωση του επενδυτικού σχεδίου ύψους 780 εκατ. το εργοστάσιο παραγωγής υδρογόνου κολλάει στη γραφειοκρατία
Φωτοβολταϊκά: το net-metering έφυγε, το net-billing καθυστερεί
Δεν έχει ακόμη «κλειδώσει» ο τρόπος αποζημίωσης της περίσσειας ενέργειας που δεν θα ιδιοκαταναλώνεται.
H ύπουλη απειλή για την οικονομία που κανείς δεν προσέχει – Ο συναγερμός της FED
Ο «πράσινος» κίνδυνος που θέτει σε κίνδυνο τα δανειακά χαρτοφυλακια