Η τελευταία  καταναλωτική μανία στην Κίνα φέρνει εκπτώσεις τύπου Groupon στις μάζες. Τεχνολογικοί γίγαντες από την Alibaba έως την Meituan συνωστίζονται γύρω από μια νέα στροφή προς τις ομαδικές αγορές, όπου εγκεκριμένοι αντιπρόσωποι διανέμουν προσφορές στη γειτονιά τους. Οι αγοραστές αγοράζουν είδη παντοπωλείου φθηνά, οι διαδικτυακοί πωλητές εξοικονομούν από το μειωμένο κόστος και οι αντιπρόσωποι κερδίζουν χρήματα. Αλλά όπως και με άλλες δημιουργικές κινεζικές επιχειρηματικές ιδέες, οι πόλεμοι τιμών κινδυνεύουν να καταστρέψουν αυτό το μοντέλο.

Η έννοια της κοινοτικής ομαδικής αγοράς είναι απλή. Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου προσλαμβάνουν τους αποκαλούμενους tuanzhang, ή τους ηγέτες ομάδων, για την προώθηση συμφωνιών, την οργάνωση μαζικών αγορών στο διαδίκτυο και τη διαχείριση παραδόσεων και επιστροφών. Σε αντάλλαγμα, συνήθως λαμβάνουν προμήθεια 10% και απολαμβάνουν και άλλα προνόμια. Πολλοί tuanzhang, που αναζητούνται από πρωτοποριακές εφαρμογές όπως το Xingsheng Youxuan, για παράδειγμα, είναι ιδιοκτήτες μικρών καταστημάτων. Τους αρέσει η επιπλέον κίνηση που δημιουργούν οι πελάτες που παραλαμβάνουν τις παραγγελίες τους και ίσως αγοράσουν και κάτι άλλο κατά την παρουσία τους για την παραλαβή.

Τα δρακόντεια μέτρα λοκντάουν λόγω πανδημίας στην Κίνα αύξησαν σε μεγάλο βαθμό την ελκυστικότητα της αγοράς διαδικτυακών ειδών παντοπωλείου. Οι κοινοτικές συναλλαγές αναμένεται να φτάσουν τα 215 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2025, από μόλις 12 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, εκτιμούν οι αναλυτές του Bernstein. Το μοντέλο είναι ιδιαίτερη ελκυστικό σε απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές, μια τεράστια και σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτη αγορά για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Για τους λιανοπωλητές, είναι ένας γρήγορος και σχετικά φθηνός τρόπος να προσεγγίσουν απομακρυσμένους καταναλωτές. Η Alibaba και παρόμοιες εταιρίες μπήκαν στον τομέα, καθώς και ο γίγαντας στον τομέα παράδοσης φαγητού Meituan και ο όμιλος Didi Chuxing. Η Meituan εκτιμά ότι η κοινοτική αγορά αυτού του τύπου μπορεί να βοηθήσει την εταιρεία να προσθέσει έως και 400 εκατομμύρια νέους χρήστες.

Δυστυχώς, ο χαμηλός πήχης εισόδου σε αυτή την αγορά έχουν προκαλέσει μάχες για ην προσέλκυση tuanzhang και αγοραστών που αυξάνουν τις προμήθειες και τις επιδοτήσεις, καταστρέφοντας την κερδοφορία. Πάρτε την Xingsheng Youxuan που υποστηρίζεται από την Tencent, για την οποία το Reuters ανέφερε ότι συγκέντρωσε 2 δισεκατομμύρια δολάρια από ιδιωτικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της KKR, με αποτίμηση 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων νωρίτερα φέτος. Η Bernstein εκτιμά ότι η αξία μιας μέσης παραγγελίας στην εταιρεία είναι 12 γιουάν (1,85 $). Από αυτά, περίπου 10 γιουάν πηγαίνουν στον προμηθευτή και 1,2 γιουάν πηγαίνουν στον αρχηγό της ομάδας (tuanzhang). Μετά την προσθήκη εξόδων αποθήκευσης και παράδοσης, επιδοτήσεις και άλλα έξοδα, η Xingsheng Youxuan καταγράφει λειτουργική ζημιά 0,6 γιουάν ανά παραγγελία.

Οι ρυθμιστικές αρχές στοχεύουν ήδη τις υπηρεσίες ομαδικών κοινοτικών αγορών για «ακατάλληλη τιμολογιακή συμπεριφορά», μέρος της ευρύτερης καταστολής συμπεριφορών Κινέζων διαδικτυακών παρόχων λιανικής που στρεβλώνουν την αγορά. Αυτό μπορεί να επιβραδύνει την ολισθηρή κούρσα προς τα κάτω, αλλά θα είναι δύσκολο να την σταματήσει.

REUTERS BREAKINGVIEWS

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Partners