Θέμα ημερών, αν όχι ωρών, θεωρείται πλέον η μεταβίβαση της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, από το ΤΑΙΠΕΔ στην «Ελληνικό ΑΕ»

Δηλαδή, στην εταιρεία που έχει αναλάβει το mega project που σχεδιάζεται να υλοποιηθεί εκεί. Και κάπως έτσι θα ξεκινήσει πραγματικά και η αντίστροφη μέτρηση για την υλοποίησή της, επιτέλους.

Σε αυτή την περίπτωση κι αν όλα πάνε καλά, έως το τέλος του τρέχοντος μηνός θα έχει γίνει και η κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή και τότε θα μιλάμε πραγματικά για την «τελική ευθεία».

Για όσους έχουν δουλέψει γι’ αυτό το project, όλα τα παραπάνω φαντάζουν περίπου σαν… ψέματα. Με βάση τα έως τώρα δεδομένα αυτής της ιστορίας, μπορεί κανείς να τους αδικήσει; Όχι.

Στο μεταξύ, στις παρουσιάσεις που γίνονται για τα διαμερίσματα που θα πουληθούν στον έναν από τους ουρανοξύστες που θα χτισθεί εκεί, οι χρόνοι παράδοσης για τους οποίους γίνεται κατ’ αρχήν λόγος, είναι μεταξύ 2026 και 2028. Υπάρχει ενδιαφέρον; Ναι, και μάλιστα μεγάλο.

Σας ενημέρωσα ήδη για την τιμή των 10.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, στην οποία πωλούνται τα «χαμηλά» διαμερίσματα στον παραπάνω ουρανοξύστη. Κι ότι για όσα βρίσκονται από τη μέση και πάνω, η τιμή είναι πολλαπλάσια. Μαθαίνουμε λοιπόν ότι σε πολυτελείς βίλες, που φτιάχνονται μερικά χιλιόμετρα παρακάτω, σε οικιστική επένδυση στη Γλυφάδα, οι πλέον προνομιούχες από αυτές («πάνω στη θάλασσα») πωλούνται στην τιμή (και) των 40.000 ευρώ το τετραγωνικό.

Πάντως και στις δυο περιπτώσεις, οι προπωλήσεις ξεκίνησαν. Χρήμα υπάρχει. Όχι απαραίτητα κι αποκλειστικά ελληνικό, αλλά υπάρχει.

—————————————————-

Η είδηση έρχεται από την Θεσσαλονίκη και προκύπτει από το περιεχόμενο της ομιλίας του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στα εγκαίνια του αερολιμένα «Μακεδονία» ( από το πακέτο των 14 αεροδρομίων της Fraport). Ο πρωθυπουργός ανέβασε ακόμη πιο ψηλά στις προτεραιότητες του κυβερνητικού έργου το θέμα των συμπράξεων μεταξύ κράτους και ιδιωτών, λέγοντας: «Τέτοια θετικά μηνύματα, συμπράξεων κράτους και ιδιωτών, φτάνουν από όλα τα πεδία των ιδιωτικοποιήσεων: τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς σε σύμπραξη με Cosco, από, προφανώς, την σημαντική επένδυση στα περιφερειακά αεροδρόμια σε συνεργασία με την Fraport, την συνεργασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την FS Italiane. Γι’ αυτό και στον ίδιο δρόμο θα βαδίσουν αμέσως μετά το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αλλά και μία σειρά από περιφερειακά λιμάνια».

Το έψαξα και έμαθα ότι το Λιμάνι της Πάτρας είναι μια τέτοια περίπτωση αλλά όχι μόνον αυτό. Για παράδειγμα, αν για τον οποιοδήποτε λόγο δεν προχωρήσει το θέμα της πώλησης των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, τότε υπάρχει plan B με το οποίο θα επιδιωχθεί να προωθηθούν συμπράξεις με ιδιώτες μέσω παραχώρησης συγκεκριμένων τομέων δραστηριότητας. Οι πληροφορίες από την αγορά επιμένουν ότι το αφεντικό της Minoan, ο Ιταλός Grimaldi που συμμετέχει στον υπό εξέλιξη διαγωνισμό για την Ηγουμενίτσα στην ουσία επιθυμεί να «αγκαζάρει» μια συγκεκριμένη δραστηριότητα που εξυπηρετεί και τα συμφέροντα του στον χώρο της ακτοπλοΐας.

—————————————————-

Για τα «ιερά» οικόπεδα και εκτάσεις σας κρατώ σταθερά ενήμερους. Πέραν όλων όσων βρίσκονται στα Νότια Προάστια (Βουλιαγμένη κλπ), υπάρχουν κι ορισμένα ενδιαφέροντα ακίνητα στα Βόρεια Προάστια και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή της Κηφισιάς. Αύριο θα επανέλθω με τον κατάλογο…

Οι πληροφορίες από αυτό το μέτωπο των «ιερών» οικοπέδων και εκτάσεων αναφέρουν ότι τελικώς, ξεπερνούν τους 200 οι ενδιαφερόμενοι που ζήτησαν και πήραν τον φάκελο με τα ακίνητα και τα χαρακτηριστικά τους από την αρμόδια υπηρεσία της Εκκλησίας. Έλληνες, Κύπριοι και ξένοι, φυσικά πρόσωπα και εταιρίες.

Και να μην ξεχνάμε, ότι «ιερά» οικόπεδα υπάρχουν και στη Θεσσαλονίκη. Μην στεναχωριέστε, τον έχω τον κατάλογο…

—————————————————

Και μόνο αυτή η μείωση που συμβαίνει δείχνει πόσο έχουν κατέβει τα κόστη και τα πράγματα είναι καλύτερα και για τις εισηγμένες αλλά και τις δανείστριες τράπεζες τους. Όπως στην περίπτωση της MIG. Διαβάζω σε σχετική ανακοίνωση της εταιρείας με την οποία δίνει απαντήσεις στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. «Το συμβατικό επιτόκιο ανέρχεται σε EURIBOR 12 μηνών πλέον περιθωρίου το οποίο μειώνεται από 4% σε 0,5%, με δυνατότητα ετήσιας κεφαλαιοποίησης του συνόλου ή μέρους των δεδουλευμένων τόκων».

Η μείωση προκύπτει ως αποτέλεσμα της τροποποίησης των όρων του υφιστάμενου Μετατρέψιμου Ομολογιακού Δανείου (ΜΟΔ) που εκδόθηκε το 2017. Το αρχικό ποσό της έκδοσης ήταν 425 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το σημερινό ανεξόφλητο υπόλοιπο είναι 160 εκατομμύρια ευρώ. Το συγκεκριμένο ΜΟΔ παίρνει παράταση  έως την 15.5.2024 και με επιπλέον δυνατότητα παράτασης κατά ένα πρόσθετο έτος κατά τη διακριτική ευχέρεια της Τράπεζας, ενώ  το συμβατικό επιτόκιο ανέρχεται σε EURIBOR 12 μηνών πλέον περιθωρίου το οποίο μειώνεται από 4% σε 0,5%, με δυνατότητα ετήσιας κεφαλαιοποίησης του συνόλου ή μέρους των δεδουλευμένων τόκων.

——————————————————

Για να σας πω τον πόνο μου αγνοούσα και τις Intermodal  λύσεις αλλά και τις δραστηριότητες Beyond the Port. Το τι σημαίνουν το πληροφορήθηκα από την παρουσίαση της διοίκησης του ΟΛΘ για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020 στους οικονομικούς και χρηματιστηριακούς αναλυτές. Έτσι και έμαθα τα εξής: «Ανάπτυξη των λεγόμενων δραστηριοτήτων «beyond the Port»: ενσωμάτωση του Λιμένα της Θεσσαλονίκης στην εφοδιαστική αλυσίδα, παρέχοντας intermodal (διατροπικές) λύσεις από και προς τις κύριες Βαλκανικές χώρες. Προς αυτό το σκοπό, συστάθηκε νέα θυγατρική στη Σόφια (100% ιδιοκτησίας ΟΛΘ Α.Ε.) το Νοέμβριο του 2020, «ThPA Sofia EAD», ενώ αναμένεται να ιδρυθούν περισσότερες θυγατρικές στο εγγύς μέλλον». Η διοίκηση του ΟΛΘ για λόγους που συνεχίζω να αγνοώ έχει μια ιδιαίτερη σχέση με την ελληνική γλώσσα ιδιαίτερα όταν αποτυπώνει κρίσεις και σχόλια για τις επιδόσεις της εισηγμένης εταιρείας. Για παράδειγμα, η διοίκηση επισημαίνει ότι «το συνολικό επίπεδο δραστηριότητας του Λιμένα αυξήθηκε με ήπιους ρυθμούς»…

——————————————————-

Τρεις διαφορετικές ημερομηνίες μαθαίνουμε ότι έχει προτείνει στον τούρκο υπουργό Εξωτερικών η Αθήνα για να επιλέξει πότε θέλει να κάνει την προαναγγελθείσα επίσκεψη του στη χώρα μας. Η επικρατέστερη είναι η 31η Μαΐου.

Εδώ να σημειωθεί ότι για προφανείς κι εύλογους ιστορικούς λόγους, η Αθήνα δεν συζητά την 29η Μαΐου. Αν και η αλήθεια είναι πως ούτε η τουρκική πλευρά την έχει αντιπροτείνει, ως σήμερα τουλάχιστον, στη σχετική διαπραγμάτευση που γίνεται, στο παρασκήνιο.

Η αλήθεια είναι πάντως ότι το ενδιαφέρον της Άγκυρας για τη συγκεκριμένη επίσκεψη, τις τελευταίες ώρες, φαίνεται να έχει ατονήσει κάπως. Εξαιτίας, κυρίως, της εμπλοκής που έχει σημειωθεί στο Ισραήλ. Όχι ότι δεν θα γίνει, αλλά φαίνεται να μην αποτελεί προτεραιότητα των Τούρκων.

Με την ευκαιρία, να σας ενημερώσω ότι ανακλήθηκε η πρόσκληση της Άγκυρας προς τον ισραηλινό υπουργό Ενέργειας, να συμμετάσχει σε ενεργειακό συνέδριο που θα γίνει στην Αττάλεια τον Ιούνιο. Το συμπέρασμα; Η τουρκική επιχείρηση προσέγγισης του Ισραήλ, ακυρώνεται, οριστικά.

——————————————————–

Ένα έργο του 19ου αιώνα με διαδρομή στις δημοπρασίες έκανε τη διαφορά στην όντως επιτυχημένη με βάση τα αποτελέσματα της δημοπρασίας The Greek Sale του οίκου Bonhams που στο Παρίσι. Πιο συγκεκριμένα, το έργο του Θεόδωρου Ράλλη, του πιο οριενταλιστή Έλληνα ζωγράφου, μια ελαιογραφία (διαστάσεων 60 Χ81.5 cm) με τίτλο Η Αιχμάλωτη (μια σκηνή από τα χρόνια της Οθωμανικής σκλαβιάς), πωλήθηκε 375,312 ευρώ. Το έργο του γεννημένου στην Κωνσταντινούπολη ζωγράφου με τις χιώτικες ρίζες είχε σε παλαιότερη δημοπρασία – αν δεν με απατά η μνήμη μου σε δημοπρασία του 2007- «πιάσει» τιμή πώλησης άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ (1.046.232 ευρώ).

Το θέμα του Ράλλη όπως και άλλα έργα με θεματολογία από τα χρόνια της Οθωμανικής σκλαβιάς αλλά και του Αγώνα της Ανεξαρτησίας είχαν την τιμητική τους. Βεβαίως, δεν υστέρησαν – κάθε άλλο- και οι ζωγράφοι της γενιάς του ΄30 όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας (γενν. 1906), ο Νίκος Εγγονόπουλος (γενν. 1907) και ο κατά 10 χρόνια νεότερος του Χατζηκυριάκου, Γιάννης Μόραλης (γενν.1916).

Ο Μόραλης με δύο έργα του ήταν εκ των πρωταγωνιστών της δημοπρασίας. Ένα ακρυλικό μεγάλων διαστάσεων (120 Χ 106) του 2006 έπιασε 250,312 ευρώ, ενώ ένα παλαιότερο έργο του, μια ελαιογραφία του 1979 (55 Χ 46.5 cm) πωλήθηκε 156,562 ευρώ.

Ένα εντυπωσιακό έργο του  Νίκου Εγγονόπουλου, μια ελαιογραφία  του 1939, με διαστάσεις 120 Χ 100 cm, με θέμα αντλημένο από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας πωλήθηκε για 175,312 ευρώ.

Πάνω από τα 100 χιλιάδες ευρώ κινήθηκαν και δύο έργα του Θεόφιλου που βρήκαν τελικά αγοραστές. Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, ένα έργο διαστάσεων 63 Χ 44 cm πωλήθηκε 106,562 ευρώ (όσο και ένα έργο του Γύζη του 1883), ενώ ένα δεύτερο, μια σκηνή της μάχης του Καραϊσκάκη εναντίον των στρατευμάτων του Κιουταχή πωλήθηκε για 100,312 ευρώ.

Πολύ κοντά στις 100 χιλιάδες ευρώ πωλήθηκε το Επαρχιακό Καφενείο του Νίκου Χατζηκυριάκου- Γκίκα. Η ελαιογραφία του 1939, με διαστάσεις 50.5 Χ 47 cm πωλήθηκε για 87,812 ευρώ.

Τέλος, χρειάζεται να σημειωθεί ότι το 75 % του συνόλου των έργων που βγήκαν στη δημοπρασία βρήκαν αγοραστές, ενώ οι τελικές τιμές πώλησης έφτασαν να καλύπτουν το 84 % της αρχικής εκτίμησης των διοργανωτών.

————————————————————

Ο Ευτύχης Βασιλάκης ελέγχει το 37, 36 % των μετοχών της Aegean, είτε απευθείας, είτε μέσω εταιρειών. Για παράδειγμα, σε προσωπικό επίπεδο διαθέτει 1,24 % των μετοχών, ενώ το υπόλοιπο μέσω των εταιρειών Evertrans (24,28 %) και Autohellas (11,84 %). Ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος εκτός από το προσωπικό του ποσοστό (5,19 %) ελέγχει και άλλο ένα 0,33 % μέσω της Ateria Ventures. O Πάνος Λασκαρίδης μέσω της Alnesco ελέγχει το 8,56 %, όσο και ο αδελφός του Αθανάσιος  Λασκαρίδης μέσω της εταιρείας Siana. Στην εταιρεία το κομμάτι της διασποράς δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο μιας και το 40 % σχεδόν κατέχουν μέτοχοι κάτω του 5 %.

Να σημειωθεί ότι όλοι οι μεγάλοι μέτοχοι έχουν δεσμευθεί να κρατήσουν τα ποσοστά τους συμμετέχοντας στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Aegean, δεσμευόμενοι ότι δεν θα πωλήσουν στα γρήγορα και ότι σε περίπτωση αδιάθετων μετοχών θα βάλουν πλάτη.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories