«Έχουμε συμφωνία» ανήγγειλε ο Τζο Μπάιντεν, με την ολοκλήρωση της κρίσιμης συνάντησης του με διακομματική ομάδα Γερουσιαστών, στο πλαίσιο της προσπάθειας που «τρέχει» για την επικύρωση του πακέτου επενδύσεων για νέες αναπτυξιακές υποδομές. Δεν είναι τυχαίο πως η Wall Street αντέδρασε αμέσως θετικά, με τους επιμέρους δείκτες και δη, τον Dow Jones να διευρύνει τα κέρδη του.

«Και οι δύο κάναμε σοβαρές υποχωρήσεις» παραδέχτηκε ο Αμερικανός πρόεδρος, δηλώνοντας ωστόσο ευχαριστημένος δεδομένου πως η προώθηση του πακέτου είναι τμήμα του οράματος του για τη στήριξη και αναζωογόνηση της αμερικανικής οικονομίας μετά το σοκ της πανδημίας.

Φυσικά, το όραμα αυτό έχει… τριμαριστεί σημαντικά, αν λάβουμε υπόψη πως η αρχική πρόταση που παρουσίασε το Μάρτιο έκανε λόγο για 2,3 τρισ. δολάρια σε νέες επενδύσεις και τελικά καταλήγει κάτω από το μισό, περίπου 1 δισ. δολάρια, από τα οποία περίπου μόνο τα μισά είναι νέες δαπάνες.

Συγκεκριμένα, οι νέες δαπάνες διαμορφώνονται στα 579 δισ. δολάρια, από τα οποία το μεγαλύτερο μέρος, 312 δισ. δολάρια, θα δοθούν στις μεταφορές και 109 δισ. για νέους  δρόμους, γέφυρες κ.λπ.

Παράλληλα, υπάρχουν «γκρίζα σημεία» που θα πρέπει να αποσαφηνιστούν, δεδομένου πως δεν έχει καλυφθεί επακριβώς το κρίσιμο θέμα του τρόπου χρηματοδότησης του πακέτου.

Ο κύριος Μπαίντεν ήθελε αρχικά να χρηματοδοτήσει το πακέτο, αυξάνοντας τη φορολόγηση στους πολύ πλούσιους και στις επιχειρήσεις. Τελικά αναγκάστηκε να υπαναχωρήσει από την προοπτική αύξησης του φορολογικού συντελεστή στις επιχειρήσεις, διότι οι Ρεπουμπλικάνοι ήταν ανένδοτοι. Αντιστοίχως, ο ίδιος ήταν ανένδοτος στην αντιπρόταση που δέχτηκε περί αύξησης της φορολόγησης στα καύσιμα, διότι θεώρησε ότι αυτό θα επηρεάσει και τα μικρομεσαία και φτωχά νοικοκυριά.

Η διακομματική συμφωνία ορίζει πως μεγάλο μέρος του κόστους θα καλυφθεί από κονδύλια που δεν έχουν δαπανηθεί από προηγούμενα μέτρα στήριξης κατά της πανδημίας. Επίσης, αναφέρεται πως οι φορολογικές αρχές του IRS θα πιεστούν να εντείνουν τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής από τους πλούσιους, ώστε να διασφαλιστούν νέα κρατικά έσοδα, ενώ γίνεται λόγος για εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης μέσω έκδοσης ομολόγων αλλά και συνέργειες δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Κατά τη συζήτηση του κειμένου από τα κοινοβουλευτικά σώματα, Βουλής και Γερουσίας, πριν την επικύρωση του είναι βέβαιο πως στελέχη και από τα δύο κόμματα θα απαιτήσουν διευκρινήσεις και περαιτέρω λεπτομέρειες για τα εργαλεία χρηματοδότησης.

Σε κάθε περίπτωση, σε πολιτικούς όρους η σημερινή συμφωνία αποτελεί μια τεράστια προσωπική νίκη για τον Μπάιντεν, η οποία αντανακλά την πολύχρονη εμπειρία και γνώση που έχει από τον τρόπο λειτουργίας του Καπιτωλίου. Διότι αυτό που ήθελε από την πρώτη στιγμή ήταν το πακέτο να επικυρωθεί με διακομματική συναίνεση, ώστε να μην υπάρξουν εμπόδια και καθυστερήσεις που θα εμπόδιζαν τη δρομολόγηση του. Αν και το τελευταίο βέβαια προϋποθέτει πως οι κοινοβουλευτικές ομάδες, σε Κογκρέσο και Γερουσία, θα ακολουθήσουν.

Ήδη πολλοί Δημοκρατικοί έχουν σχολιάσει αρνητικά τη συμφωνία, λόγω της δραστικής περικοπής διαφόρων κονδυλίων κυρίως στο μέτωπο των κοινωνικών παροχών, για την παιδεία, το κράτος πρόνοιας, τους ηλικιωμένους και την κλιματική αλλαγή.

«Η σημερινή συμφωνία είναι εξαιρετικά χαμηλή» σχολίασε ήδη ο Δημοκρατικός Γερουσιαστής του Κονέκτικατ, Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ.

Σημειωτέον πως η πρωτοβουλία για τη σημερινή συμφωνία ανήκει στη λεγόμενη Ομάδα των 21 (Group of 21), που απαρτίζεται από 21 μέλη της Γερουσίας από αμφότερα τα κόμματα.

Πάντως, εφόσον όλα πάνε καλά με την επικύρωση του συγκεκριμένου πακέτου, οι Δημοκρατικοί δεν αποκλείεται να προσπαθήσουν να δρομολογήσουν την επικύρωση κάποιων μέτρων ή κονδυλίων που έμειναν εκτός, μέσα από έτερα μικρότερα νομοσχέδια που θα είναι πρακτικά ευκολότερο να επικυρωθούν με απλή πλειοψηφία στο Σώμα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή