
Στο Κοράνι, η Σαρία νοείται σαν το «μονοπάτι που οδηγεί στον Θεό» ή «τον δρόμο που οδηγεί στην πηγή». Από τεχνική σκοπιά, η Σαρία περιλαμβάνει τους ισλαμικούς νόμους. Ως νομικό σύστημα του Ισλάμ έχει αναπτυχθεί εδώ και 1.400 χρόνια μέσα από την μελέτη πηγών και την ερμηνεία μελετητών του Ισλάμ. Η Σαρία περιλαμβάνει αναρίθμητες αρχές και πρακτικές, που πρέπει να ακολουθούν οι πιστοί, από τα τελευτουργικά των προσευχών μέχρι την αρμόζουσα ένδυση και βέβαια πλήθος καθαρά νομικών διατάξεων. Περιλαμβάνει, επίσης, ηθικά προτάγματα, π.χ. για την προστασία των απόρων. Το βασικό χαρακτηριστικό, όμως, της Σαρίας είναι ότι πρόκειται για σύνθετο σύστημα, απαιτητικό και, ενιότε, ευέλικτο που αφορά στον καθορισμό και την ερμηνεία ισλαμικών κανόνων.
Αβεβαιότητα από τις πολλές σχολές ερμηνείας
Η θρησκευτική διαίρεση μεταξύ Σιιτών και Σουνιτών, όπως και οι διαφοροποιήσεις μέσα στο ίδιο δόγμα και τις επιμέρους σχολές του, διαφοροποιούν και την κατανόηση της Σαρίας. Από τη μια πλευρά αυτό ευνοεί την πολυφωνία, αλλά από την άλλη προκαλεί αβεβαιότητα. Οι εξτρεμιστές αξιώνουν το μονοπώλιο στην ερμηνεία της Σαρίας προς επίτευξη άλλων πολιτικών στόχων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Ιράν και η Σαουδική Αραβία.
Η Σαρία διαφοροποιεί τη θρησκεία (σχέση Θεού και ανθρώπου που σχετίζεται με τον άλλο κόσμο) από τους νόμους (κανόνες ανθρώπινης συνύπαρξης). Το κομμάτι που αφορά στη θρησκεία, αν και υπόκειται σε ερμηνεία, παραμένει αμετάβλητο. Αυτό που μεταβάλλεται είναι το κομμάτι που αφορά στους νόμους – αλλάζουν ανάλογα με την εποχή, τη χώρα, τα πρόσωπα. Ορισμένοι τομείς όπως το ενοχικό, το οικογενειακό ή το κληρονομικό δίκαιο, ρυθμίζονται λεπτομερώς. Από την άλλη πλευρά, τομείς, όπως το ποινικό δίκαιο ή το συνταγματικό δίκαιο, παραμένουν ασαφείς.
Το ιδιότυπο νομικό σύστημα της Σαρίας
Από τον 19ο αιώνα, η Σαρία άρχισε να ταυτίζεται με το νομικό σύστημα του Ισλάμ και να εφαρμόζεται σε πολλές χώρες. Η δυτική αποικιοκρατία επέφερε αλλαγές στο νομικό σύστημα του Ισλάμ: σε κάποιες χώρες καταργήθηκε η θανατική ποινή ή εισήχθησαν κανόνες που αφορούσαν αισίως στην ισότητα των δύο φύλων. Ωστόσο, οι μεταρρυθμιστές συκοφαντήθηκαν από πολλούς ως συνεργάτες της Δύσης. Παρ’όλα αυτά, έγιναν εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις σε πολλές μουσουλμανικές χώρες τον 20ό αιώνα, ιδιαίτερα υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών και των μειονοτήτων. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα για το ότι υπάρχει μεγάλο εύρος ερμηνείας είναι η στάση απέναντι στην πολυγαμία: η Τυνησία θεωρεί πια την πολυγαμία ποινικό αδίκημα, ενώ άλλες μουσουλμανικές χώρες όχι, μολονότι σε όλες εφαρμόζεται η Σαρία.
Οι εξελίξεις των τελευταίων δεκαετιών, πάντως, οδηγούν προς την κατεύθυνση της αυστηρής ερμηνείας της Σαρίας. Με την άνοδο του υπερσυντηρητικού Ουαχαμπισμού στη Σαουδική Αραβία και την ιρανική επανάσταση, τη δεκαετία του 1970, εξτρεμιστές σε όλο τον κόσμο προωθούν μια εξαιρετικά κατασταλτική κατανόηση της Σαρίας. Πολλές μεταρρυθμίσεις πάγωσαν και το παραδοσιακό, πατριαρχικό οικογενειακό και κληρονομικό δίκαιο χρησιμοποιήθηκαν ως αντίβαρα στην υποτιθέμενη δυτικοποίηση. Οι «μη» Μουσουλμάνοι και οι «άλλοι» Μουσουλμάνοι, όπως οι μυστικιστές ή κοσμικοί, άρχισαν να συκοφαντούνται. Κυρίως, όμως, άρχισαν να περιορίζονται τα δικαιώματα των γυναικών. Σε ορισμένες περιοχές δημιουργήθηκαν μάλιστα ανίερες συμμαχίες μεταξύ του εξτρεμιστικού και του παραδοσιακού Ισλάμ. Το τρομοκρατικό καθεστώς των Ταλιμπάν βασίζεται αφενός σε μια ακατέργαστη πρόσληψη του εθιμικού δικαίου των Παστούν, το οποίο στερεί εξαιρετικά τα δικαιώματα των γυναικών, και αφετέρου σε μια απαράδεκτη ερμηνεία του δικαίου της Σαρίας που οδηγεί εν τέλει σε μια κατασταλτική άσκηση της εξουσίας.
Γενικά, πάντως, η Σαρία δεν είναι ούτε φάντασμα αλλά ούτε εγγύηση σωτηρίας. Αναφέρεται, πράγματι, σε θεϊκά καθορισμένα πρότυπα συμπεριφοράς. Ωστόσο, αυτά υπόκεινται σε ερμηνεία και, μάλιστα, σε τέτοιο βαθμό, ώστε η εφαρμογή της στην πράξη να είναι εν τέλει ανθρώπινο έργο.
Πηγή: Deutsche Welle


Latest News

Θεοδωρικάκος: Αποκρούουμε κάθε απειλή απέναντι στη χώρα μας
«Η ελληνική αστυνομία είναι στα σύνορά μας για να τα φυλάει και να μην επιτρέπει σε κανέναν να μπαίνει παράνομα».

Διαβάστε στο «Βήμα της Κυριακής»: Απειλές και παζάρια
Ο Ερντογάν τραβάει επικίνδυνα το σκοινί – Ανησυχία και επιφυλακή στην Αθήνα

Το χρονικό της κατάληψης των ελληνικών τάκνερ από το Ιράν
Υπό κράτηση τελούν εννέα Έλληνες και τουλάχιστον άλλοι 40 ναυτικοί - Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών προχώρησε σε διάβημα διαμαρτυρίας - Τι αναφέρουν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης - Ποιοι είναι οι Φρουροί της Επανάστασης που ανέλαβαν την ευθύνη

Πιερρακάκης: Η τεχνολογία είναι μέσο για να απλουστεύσουμε διαδικασίες
«Οι εποχές γυρνάνε σελίδα - Ο στρουθοκαμηλισμός δεν είναι επιλογή ούτε προόδου, ούτε καν επιβίωσης»

«Είναι απίθανο να μην έρθει στην Ελλάδα η ευλογιά των πιθήκων»;
Η ευλογιά των πιθήκων δεν πρέπει να μας ανησυχεί, αλλά χρειάζεται να προσέχουμε επισημαίνει η καθηγήτρια.

Η απειλή του Πούτιν ανατρέπει τις ισορροπίες στην Ευρώπη και το ΝΑΤΟ
Τεκτονικές αλλαγές στα αμυντικά δεδομένα της Ευρώπης μετά τα αιτήματα ένταξης στο ΝΑΤΟ από Φινλανδία και Σουηδία, ενώ Ελβετία, Αυστρία και Ιρλανδία θέτουν υπό αναθεώρηση το δόγμα ασφαλείας τους

ΣΥΡΙΖΑ: «Απαράδεκτη η κατάσχεση των δύο ελληνικών τάνκερ από το Ιράν – Δεν μπορεί να θεωρηθεί αντίποινα»
Ζητά από την κυβέρνηση Να διασφαλίσει την ασφάλεια των Ελλήνων ναυτικών και την άμεση επιστροφή των δύο πλοίων ελληνικής σημαίας.

Πόλεμος στην Ουκρανία: Δυο σενάρια για την ειρήνη και πολλαπλά σχίσματα μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής
Πώς μπορεί να επιστρέψει η ειρήνη στην ανατολική Ευρώπη;

Κεφαλογιάννης: Ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα ελληνόκτητα τάνκερ
Ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την άμεση λήψη μέτρων για την απελευθέρωσή των ελληνόκτητων τάνκερ

Γερμανία: Για πρώτη φορά αρνείται να στηρίξει επενδύσεις γερμανικών εταιρειών στην Κίνα
Δυτικοί ερευνητές κατηγορούν το Πεκίνο ότι οδήγησε ένα εκατομμύριο Ουιγούρους καθώς και μέλη άλλων μουσουλμανικών μειονοτήτων σε «στρατόπεδα επανεκπαίδευσης» όπου τους επιβάλλεται «εξαναγκαστική εργασία».