Ένα νέο ρόλο απαιτητικής διαχείρισης, αλλά κυρίως εκπαιδευτικής και επιστημονικής ευθύνης αναλαμβάνει προσεχώς το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) με την έναρξη λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Γραφείου Πόρων Διαστημικής Εκπαίδευσης (European Space Education Resource Office – ESERO) στην Ελλάδα. Το ESERO αποτελεί ένα συνεργατικό έργο μεταξύ του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (European Space Agency – ESA) και των κρατών-μελών, το οποίο με όχημα το ελκυστικό αντικείμενο του Διαστήματος, αποσκοπεί α) στην ενσωμάτωση/ενίσχυση της διδασκαλίας STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), δηλαδή των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Επιστήμης των Μηχανικών και των Μαθηματικών, στη βασική εκπαίδευση, β) στην άρση της αντίληψης ότι «η επιστήμη αφορά μόνο για τις ιδιοφυΐες» και στην παροχή κινήτρων στους μαθητές πρωτοβάθμιας/δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ακολουθήσουν σταδιοδρομία στην επιστήμη και την τεχνολογία και γ) στην ανάδειξη της σημασίας του Διαστήματος στη σύγχρονη κοινωνία και οικονομία.
Η Ελλάδα έχει αυξημένο επιστημονικό, ερευνητικό, αλλά και δημόσιο ενδιαφέρον για το χώρο του Διαστήματος. Η εγχώρια διαστημική βιομηχανία αναπτύσσεται με αργά αλλά σταθερά βήματα που ωθούν τη χώρα μας να συμμετέχει με αξιώσεις στη νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για το διάστημα. Το ίδιο το ΑΠΘ επιδεικνύει έντονη ερευνητική δραστηριότητα στον τομέα των διαστημικών τεχνολογιών και χρηματοδοτείται τακτικά από Διεθνή, Ευρωπαϊκά και Εθνικά Χρηματοδοτικά Προγράμματα, έχοντας υλοποιήσει έως σήμερα έργα προϋπολογισμού πάνω από 1,6 εκατομμύρια ευρώ.
Πρόσφατα μάλιστα επιλέχθηκε ο Αστρονομικός Σταθμός Χολομώντα του ΑΠΘ στον Ταξιάρχη Χαλκιδικής από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης να αποτελεί σημείο ανάπτυξης νέας γενιάς ασφαλών δορυφορικών συστημάτων επικοινωνιών στην Ελλάδα. Χαρακτηριστική είναι επίσης και η δραστηριότητα φοιτητικών ομάδων, όπως της ASAT και της SPACEDOT που κάνουν το γύρω του κόσμου με τις καινοτομίες τους και εμπνέουν δεκάδες φοιτητές να ασχοληθούν με την έρευνα στον τομέα του Διαστήματος. Η τελευταία τρέχει, μέσω προγράμματος «Fly your Satellite! 3» του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος, το πρωτοποριακό πρόγραμμα AcubeSAT που αφορά στην ανάπτυξη ενός νανοδορυφόρου.
Μέσω του ESERO, το ΑΠΘ αξιολογήθηκε ως ο πιο εξειδικευμένος εκπαιδευτικός φορέας στην Ελλάδα που διαθέτει την επιστημονική αριστεία και τα μέσα, ώστε να συμβάλει στη διαμόρφωση προγραμμάτων ανάπτυξης δεξιοτήτων STEM σε σύνδεση με την επιστήμη του Διαστήματος, σε συνεργασία με τους εθνικούς φορείς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας.
Το προσεχές διάστημα οι επιστήμονες του ΑΠΘ θα συνεργαστούν στενά με τις εθνικές εκπαιδευτικές αρχές, αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στον διαστημικό κλάδο στην Ελλάδα γενικότερα, προκειμένου να καταστήσουν τα νέα εκπαιδευτικά εργαλεία STEM που θα δημιουργηθούν μέρος της σύγχρονης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας.
Ευστράτιος Στυλιανίδης
Αντιπρύτανης Έρευνας και Διά Βίου Εκπαίδευσης ΑΠΘ
Latest News
Σπύρος Μπλαβούκος: Ο «πρόεδρος της Ευρώπης» και η εξωτερική πολιτική
Ο Σπύρος Μπλαβούκος, καθηγητής στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
Η δύσκολη πρόκληση της ΕΚΤ στην πολιτική μείωσης των επιτοκίων
Η ΕΚΤ καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στη στήριξη της οικονομίας και στη διατήρηση σταθερού πληθωρισμού
Γιώργος Αλογοσκούφης: Πριν και Μετά τη Μεταπολίτευση Θεσμοί, Πολιτική και Οικονομία στην Ελλάδα
O Γ. Αλογοσκούφης εξετάζει, αναλύει και ερμηνεύει την εξέλιξη του κράτους και της οικονομίας της μεταπολεμικής Ελλάδας, πριν και μετά τη μεταπολίτευση του 1974
Πού βλέπουν 28 οίκοι το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό το 2025 και 2026
Σύμφωνα με τη Focus Economics o ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ προβλέπεται το 2025 να κυμανθεί κοντά στην πρόβλεψη του 2024