
Με πλοία ηλικίας άνω των 25 ετών και με «τσουχτερά» εισιτήρια θα ταξιδεύουμε στο Αιγαίο μετά το 2030, εάν δεν ληφθούν μέτρα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλη Σακέλλη. Μιλώντας σε εκδήλωση στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά όπου παρουσιάσθηκε ένα σχέδιο αξιοποίησης της τεχνολογίας για τη χάραξη ενός σύγχρονου ακτοπλοϊκού δικτύου, ο Σακέλλης παρουσίασε ορισμένα αποκαλυπτικά στοιχεία αναφορικά με την εξέλιξη της ηλικίας των ακτοπλοϊκών πλοίων που όπως ο ίδιος είπε «τρομάζουν».
Από το 2017 έχουμε ξεκινήσει να προβληματιζόμαστε για την ανανέωση του επιβατικού μας στόλου προβάλλοντας τη σύνθεση του το 2030, εξήγησε ο Σακέλλης. Ωστόσο επειδή από το 2017 δεν έχουν υπάρξει εξελίξεις πλην της ναυπήγησης τριών νέων πλοίων τύπου καταμαράν για τον Αργοσαρωνικό, οι προβλέψεις πλέον για τη σύνθεση του στόλου αφορούν το 2035 όπου τα αποτελέσματα δεν είναι καθόλου θετικά.
Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ», η πρόβλεψη γίνεται για το 2035 καθώς χρειάζονται 12-15 χρόνια προκειμένου να υλοποιηθεί ένα ναυπηγικό πρόγραμμα ευρείας κλίμακας. Με βάση λοιπόν τα σημερινά στοιχεία και την προέκτασή τους στο μέλλον, το 2035 μόνο το 2% των πλοίων του ακτοπλοϊκού στόλου θα είναι ηλικίας μέχρι 25 ετών, έναντι του 45% που είναι σήμερα. Επίσης το 2035, περί τα 55 πλοία ή το 52% του στόλου θα είναι ηλικίας μέχρι 39 ετών, ενώ άλλα 51 πλοία θα είναι άνω των 40 ετών.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ υπογράμμισε στο ΕΒΕΠ ότι στη διεθνή αγορά δεν υπάρχουν πλοία συμβατικού τύπου διαθέσιμα μικρής ηλικίας που να πληρούν επίσης τις αναγκαίες περιβαλλοντικές προϋποθέσεις. Επίσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι από τη λήψη της απόφασης για τη ναυπήγηση ενός πλοίου μέχρι την παραλαβή του μπορεί να περάσουν και τέσσερα χρόνια. Ευλόγως λοιπόν συμπεραίνουμε ότι το 2035 είναι πολύ κοντά και οι προβλέψεις για την ηλικία του στόλου πραγματικά τρομάζουν, τόνισε στην εκδήλωση ο Σακέλλης.
Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση για τον ακτοπλοϊκό κλάδο είναι η πρόκληση των νέων εναλλακτικών καυσίμων, μειωμένων εκπομπών ρύπων. Οπως τόνισε μιλώντας την εκδήλωση ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι ασαφές με μελέτες που δεν έχουν ολοκληρωθεί. Επίσης δεν υπάρχουν οριστικές τεχνικές λύσεις που να κάνουν οικονομικά δυνατή την κατανάλωση εναλλακτικών καυσίμων.
Το κόστος
Τα μέτρα που συζητούνται είναι η συμμετοχή της ακτοπλοΐας όπως και του συνόλου της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων αλλά και η κατανάλωση από το 2030 και μετά εναλλακτικών καυσίμων. Ομως με τα μέχρι τώρα δεδομένα αυτό που αναμένεται είναι η σημαντική άνοδος του κόστους εκμετάλλευσης του πλοίου μέχρι και τέσσερις φορές σε σύγκριση με τα τρέχοντα επίπεδα κόστους των καυσίμων.
Για τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ η λύση δεν μπορεί να είναι η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, γιατί αυτή θα αποφέρει αλυσιδωτές εξελίξεις, όπως μείωση της κίνησης, των δρομολογίων και βέβαια υποβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με αρνητικές επιπτώσεις στο κόστος διαβίωσης των νησιωτών, στον τουρισμό και στην οικονομία της χώρας.
Επίσης θα δημιουργηθούν σοβαρές διακρίσεις στον νησιωτικό πληθυσμό σε σχέση με αυτόν της ηπειρωτικής Ελλάδας. Για τους λόγους αυτούς ο Σακέλλης προτείνει να εξετασθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο η λύση της επιδότησης των ναύλων με την επέκταση του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου.


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες